Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?
18-02-2020 14:19:00 | Hits: 1947 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche. 

Hoe Amazon de Duitse detailhandel op zijn kop zette

Amazon komt naar Nederland. In elk Europees land waar Amazon de markt betrad, is het inmiddels marktleider. En vergis je niet, dankzij het vaste-klantenabonnement Prime, met daarin Prime Video, is Amazon ook een mediapartij. Donderdag werd bekend dat het aantal Prime-klanten in een jaar tijd wereldwijd is gegroeid met 50 procent tot 150 miljoen. Nog een leuk feit: in Engeland luisteren kinderen meer naar Alexa dan naar de radio.

Om te zien wat ons in Nederland te wachten staat, kijkt het FD in dit artikel naar Duitsland. Interessant om te zien hoe Amazon daar de markt beheerst: In Duitsland is haar e-commerce marktaandeel inmiddels bijna 50 procent. Ongeveer de helft van de 41 miljoen Duitse huishoudens heeft Prime. Link (registratie vereist)

Zo werken de kijkcijfers: 1250 kastjes, 2800 personen en een kijkmeter

Al meer dan 20 jaar werk ik in de media en al die tijd hoor ik indianenverhalen over de mensen met de kastjes. Met stip op 1: “Ken jij iemand die zo'n kastje heeft? Ik ook niet! Dus…” Enfin. Lees in dit AD artikel hoe het echt zit, hoe het werkt, wie die kastjes heeft en hoe er gemeten wordt. Misschien nog wel belangrijker; kijk ook even goed naar wat er wel en níet gemeten wordt. Bijvoorbeeld aan kijktijd op Netflix, YouTube en op je mobiel… Kun je daarna bepalen hoe relevant die kijkcijfers nu echt zijn. Link

Online nieuwsgebruik neemt toe, vooral op de smartphone

Over op je mobiel kijken gesproken… Mijn bloedeigen zoon vertelde deze week zonder blikken of blozen dat hij het nieuws voornamelijk via memes volgt (!). Toen er bijvoorbeeld ineens allerlei Kobe Bryant-memes in zijn timeline verschenen, zocht hij op wie dat was en kwam hij er via Google en een nieuwssite achter dat het een Amerikaanse basketballer was die net verongelukt was.

Qua nieuwssites: in Nederland valt vooral de sterke opmars van AD op: 13 procent groei in het afgelopen jaar. Knap gedaan, zeker omdat het kleine zusje indebuurt.nl los van AD zélf in de hitparade staat met meer dan 2 miljoen maandbereik. Uitstekend artikel, toont met data en grafieken wat de grootste nieuwsmerken van 2019 zijn en hoe de verhouding smartphone-pc-tablet verandert. Link

WSJ publisher warns: media brands must personalise news to survive

Wat nog niet zo hard gaat in Nederland is het personaliseren van nieuws. En dat is jammer. Niet alleen omdat ik daar best behoefte aan heb, maar het is ook een noodzaak aan het worden. Zonder goede personalisatie overleven digitale nieuwsmedia het namelijk niet de komende jaren. Dat zeg ík niet, het is het punt van William Lewis, chief executive van Dow Jones, de uitgever van WSJ en onderdeel van Rupert Murdoch’s News Corp. Hij noemt het de ‘Personalisation Crisis.’ Lewis: “We face a situation where great media brands might not survive because they’re still clinging to the old idea that they, not their readers, are the ones in charge.” Goed punt. Link

The CIA secretly bought a company that sold encryption devices across the world. Then its spies sat back and listened

Beetje hypocriet. Terwijl onze Amerikaanse vrienden proberen de westerse wereld af te houden van de aanschaf van Chinese 5G-technologie - want spionage - bouwden ze zelf jarenlang aan een enorm netwerk van spionerende hardware. De CIA-spullenboel werd via het Zwitserse dekmantelbedrijf Crypto AG wereldwijd verkocht. Onder andere aan Iran, militaire junta's in Latijns Amerika, nucleaire rivalen India en Pakistan, en zelfs aan het Vaticaan. Lees deze mooie Washington Post-scoop: Link

Hitler’s horoscope has been trending for almost a century

En dan nog een afsluiter in de categorie bizar internetnieuws: Adolf Hitlers horoscoop is al bijna honderd jaar trending. Al in 1923 voorspelde een Duitse astrologe zijn rol als leider in een komend conflict en specifieke gebeurtenissen zoals zijn Bierkellerputsch. Bijna honderd jaar later staat Adolf Hitler nog altijd in de top 20 ’Favourite celebrity horoscopes’ voor mannen, net achter Leonardo da Vinci, Elvis Presley en John Lennon. The Outline vraagt zich af: “Was his evil preordained in the stars?” Link
 
 

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager

www.verkroost.com

Lees ook:

10-02-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe geeft Trump een miljard uit aan misinformatie? Hoe zet je Netflix autopreview uit?
03-02-2020 | Jeroen Verkroost: Waarom tv-tijd stijgt, verzekeren via AI, hoe je méér bezoekers op je nieuwssite krijg
27-01-2020 | Jeroen Verkroost: Wie wint social? Amazon Advertising rukt op, Sonos door het stof, trends in media en marketing en de eerste slimme bril is er!
20-01-2020 |  Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!
13-01-2020 | Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie