Jeroen Verkroost: MH17, Vloggers, Amazon, Microsoft en Google en meer
16-11-2020 12:31:00 | Hits: 1006 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

Nederlandse MH17-activist blijkt schaakstuk voor Russische inlichtingendienst

Max van der Werff is een Nederlandse burgerjournalist die zich aansloot bij de NVJ en graag met zijn (inmiddels verlopen) perskaart wappert. Hij begon zijn berichtgeving over MH17 wellicht ooit uit oprechte persoonlijke betrokkenheid bij het onderwerp, dat kan natuurlijk best. Maar Max verspreidt inmiddels al jarenlang desinformatie over de MH17-ramp.
 
Uit recent onderzoek van Bellingcat blijkt hoe nauw hij daarbij afgelopen jaar samenwerkte met de Russische inlichtingendienst. Een Russische kolonel las artikelen en kreeg de ruimte toevoegingen te doen nog voor publicatie op het Nederlandse blog van Max. Journalistiek is een vrij beroep, maar dit roept terecht de vraag op of er niet een soort kwaliteitstoets moet komen.
 
Het artikel beschrijft het verhaal van Max, zijn contacten met een in Nederland wonende pro-Kremlin activiste en het het hoofdkantoor van de Russische militaire inlichtingendienst GROe in Moskou. De Russen betaalden en regelden visa voor reizen naar de regio. Wát een verhaal… Link
 
 
 
Afgelopen donderdag boog ik me als lid van de Reclame Code Commissie over weer eens een geval van een vlogger over wie geklaagd was vanwege de manier waarop deze haar sponsor vermeldde. Sluikreclame, zo stelt de klager. Als dat zo is, is dat dom en onnodig. Een duidelijke vermelding, mét hashtag en al, is niet alleen respectvol en professioneel, maar doet mijns inziens ook weinig af aan de effectiviteit van de commerciële boodschap.
 
De commissie is in het leven geroepen door de media- en reclamebranche. Zelfregulering, teken van een professionele en volwassen industrie, die begrijpt dat als ze zichzelf niet aan banden legt, de overheid dat uiteindelijk wel doet. Dus zorgt ze zelf voor kwaliteit, eerlijkheid en fatsoen.
 
Jarenlang ging dat goed en werden consumenten zo beschermd tegen misleidende reclame. Maar internet bracht de vloggers, die tegen betaling kijkers aansporen om iets te kopen door overmatige aandacht aan het product te geven. Zij kregen een eigen Reclamecode, maar het gaat nog altijd te vaak mis met vermeldingen van betaling. Gevolg: wetgeving, toezicht door het Commissariaat voor de Media, registratieplicht en boetes. Lees hier hoe de nieuwe regels eruitzien. Link
 
 
 
Het is vrijwel onzichtbaar, maar een onwaarschijnlijk groot deel van de werking van het internet valt of staat met de verwerking van je gegevens door Amazon, Microsoft en Google. Dat gaat veel verder dan alleen maar je Gmail, je Office of je Amazon-shopping. Deze bedrijven leveren namelijk ook de infrastructuur waar allerlei andere diensten niet zonder kunnen.
 
Zonder deze grootmachten geen Uber, en geen Spotify. Logisch misschien, want dat zijn grote internationale spelers. Maar het gaat verder; zonder hen ook geen Eneco-energiemeting, geen Coolblue en geen Volkskrant.
 
Lees hier hoe dat komt en hoe een aantal Europese bedrijven bezig is een soort virtueel Gallisch dorpje in te richten, met een decentraal alternatief om deze afhankelijkheid te lijf te kunnen gaan. Link
 
 
 
Deze week nam ik ook deel aan de beoordeling van subsidieaanvragen voor wetenschapscommunicatie. Iemand zei daar “Podcasts zijn niche en eenrichtingsverkeer”. Tja, dat beeld bestaat nog steeds, maar dat is echt ten onrechte, zo blijkt uit het rapport De Podcastmonitor (registratie met mailadres verplicht). Bijna alle podcasts hebben hun eigen sites en socialemediakanalen waarin ze nauw contact onderhouden met hun luisteraars, die elkaar daar soms trouwens ook treffen en spreken.
 
Dat die luisteraars de weg naar de podcasts steeds beter weten te vinden blijkt ook uit de groei van hun aantal met bijna 50 procent ten opzichte van afgelopen jaar. De belangrijkste redenen om naar een podcast te luisteren zijn vooral ontspanning (58 procent) en amusement (51 procent). Persoonlijke ontwikkeling (28 procent) en het volgen van interessante personen (27 procent) en het laatste nieuws (25 procent) scoren hoog. Dat luisteren gebeurt ook vaak thuis (72 procent) en op mobiel (64 procent). Meer data en infographics in het prima rapport (PDF, 14 pagina’s). Link
 
 
 
Nu er door corona nog minder mogelijkheden zijn om het publiek te bereiken is een plekje in een populaire playlist op Spotify of Apple Music nog belangrijker geworden. Opvallen in de oneidige hoeveelheid te streamen muziek is moeilijk, als je in de juiste lijsten staat kan dat kan je bekendheid een stevige boost geven.
 
En dus ontstond er een hele economische wereld rond third party playlists, bedrijven die zich profileren als marketing partner, gespecialiseerde curatoren en gouden bergen verkopers. Lees in dit artikel hoe de wereld achter Happy Tunes, 360 Alternative, Smooth Sunset Samba en hun concurrenten werkt. Link
 
 
 
Interessant nieuws deze week; Frank Sinatra nam onlangs nieuw materiaal op. Dat is best knap, want de man is al een tijdje niet meer, eh, bij stem. Dit is dan ook een nieuwtje uit de serie Dingen gaan beter met AI. Met artificial intelligence is Franks stem geanalyseerd en gesynthetiseerd, zodat het nu mogelijk is om nieuwe liedjes op te nemen die klinken alsof ze gezongen zijn door Sinatra. Dat kan dan natuurlijk ook met Prince, Amy Winehouse, Michael Jackson, XXXTentacion of Tupac Shakur.
 
Zo'n deepfake is een kunstje, maar wel een kunstje dat popmuziek behoorlijk kan veranderen. We gingen in 2012 al door het dak toen een hologram van Tupac Shakur live optrad op Coachella, maar dat was nog maar een playbackshow. Wat als er binnenkort een livestream uitgebracht wordt, geproduceerd door Dr. Dre, met níeuw werk gezongen door Tupac?
 
Trouwens, Jay-Z mocht Tupac niet zo. Dus, wat als Jay-Z straks besluit om op zijn streamingdienst Tidal het originele werk van Tupac te vervangen door nieuwe versies, gerapt door AI Tupac, zodat hij de uitvoerenden rechten niet meer af hoeft te dragen? Heel interessant The Guardian-artikel. Link
 
 
Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier
 
 
Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager
 
 
Lees ook:

09-11-2020 | Jeroen Verkroost: Amazon, iOS14, Descript, Forrester Marketing & Ratings
02-11-2020 | Jeroen Verkroost: YouTube en politiek, Facebook rekent Biden een ander tarief dan Trump
26-10-2020 | Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home
19-10-2020 | Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!
14-10-2020 | Jeroen Verkroost: Over platencontracten, Facebook en Crocs

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie