Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!
20-01-2020 14:37:00 | Hits: 4320 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

Het ‘linkse bolwerk’ van de NPO wordt steeds rechtser

Sterk artikel dat de vinger legt op iets wat ik al een tijdje aanvoelde. Terwijl ook ik vaker hoor dat de NPO links zou zijn, zie ik het tegenovergestelde. Zelfs de inmiddels bijna heilig verklaarde 'linkse' Jeroen Pauw nodigde regelmatig meer rechtse dan linkse gasten uit aan tafel. Verrechtsing is een trend. NRC komt met concrete data. Link

How the Politically Unthinkable Can Become Mainstream

The Overton Window. Zo heet het model dat verklaart waardóór het kan dat onze normen en waarden als maatschappij opschuiven. Ik werd er op Twitter op gewezen door @SybrenKooistra (volg ’m). In dit uitstekende NYT-artikel vind je tekst en uitleg over hoe het mechanisme werkt. Hint: gekkies met 250 volgers die extreme meningen twitteren zijn gevaarlijker dan je zou denken… Link

Google to phase out third-party cookies

Het cookietijdperk loopt ten einde. Zeker nu zelfs Chrome, de browser die wereldwijd gebruikt wordt op twee derde van de desktopcomputers, geen 'vreemde' cookies meer toelaat. Maar wat betekent dat, hoor ik je vragen? Kan het waar zijn? Nooit meer achtervolgd worden over het internet door de hotelkamers van Booking.com? Axios legt uit hoe het verdwijnen van third-party cookies werkt en of het tracken hiermee dan ook echt gestopt is. Link

Scroll,the ad-free consumer experience

Ondertussen komen er ook nieuwe manieren om trackervrij te kunnen surfen. Zo kun je alle bovenstaande sites volledig ad-free bezoeken dankzij start-up Scroll. Niet met een ad-blocker maar met een abonnement. Je betaalt 5 dollar per maand, ziet geen ads, wordt niet 'gevolgd' en de deelnemende websites krijgen elk méér inkomsten dan ze uit advertising aan die consument verdiend zouden hebben. In Nederland zou een dergelijk model onder samenwerkende uitgevers best wel eens kunnen werken. Idee? Link

Travelex hack: staff write paper invoices as websites remain down

Computersecurity voor bedrijven. Saai onderwerp. Vinden ze in de meeste directies ook. TravelEx (Virgin Money, Tesco Bank, First Direct, Sainsbury’s Bank) betaalde deze maand de rekening voor het gebrek aan interesse in beveiliging; het werd op nieuwjaarsnacht zo diep gehackt dat alle medewerkers al het werk 14 dagen lang zonder computers moesten doen. Wow. Hoeveel aandacht is er voor security bij jullie? Link

The Future 100: 2020 - JWT Intelligence

Prachtig trendrapport over de toekomst met 100 (!) observaties. Ja, je moet je registreren, maar in dit geval levert dat geen spam op (heb ik voor je gecheckt) en het rapport is de moeite waard. 10 van de 100 trends uit het rapport: Optimistic futures, The privacy era, Biocontributive travel, Anti-Instagram interiors, Unconventional brand actions in Marketing, Blue beauty. Ethical Retail, Cannabis consultants, Psychedelic health en Carbon credit finance. Gaat dat zien. Link

The Display of the Future Might Be in Your Contact Lens

Nog meer toekomst! De slimme contactlens komt eraan. Nu nog in het behind closed doors demonstratiestadium, maar Mojo Vision’s prototypes werken al: contactlenzen, aangepast aan jouw oogafwijking die je ook zomaar je agenda in beeld laten zien, een autocue projecteren zodat je spontaan een speech kunt geven, of je bijvoorbeeld night vision kunnen geven. Door middel van AR-projectie wordt dit alles met één oogbeweging zichtbaar of juist weer uitgeschakeld. Cool! Link

Chart: Switch vs PS4 vs Xbox One Lifetime Sales

De Playstation 4 en de Xbox kwamen zes jaar geleden ongeveer tegelijkertijd op de markt en waren direct al in forse competitie met elkaar verwikkeld. Sinds 2016 is ook de Nintendo Switch te koop. Een enorme industrie met een ARPU van 1000+ euro, want per console worden er gemiddeld meer dan 10 spellen verkocht, plus allerlei randapparatuur zoals de Kinect en PS VR (al zijn die beide uiteindelijk nooit écht succesvol geworden). Tegenwoordig zijn deze consoles ook vaak het centrale Netflix-/ Disney+- /Prime-/ etc. apparaat voor het grote scherm in de huiskamer. Nu deze generatie op zijn eind loopt, kunnen we de balans opmaken. En de winnaar van de console hitparade is… Link

Spotify: Pay Per Play hitparade

Een ander interessant lijstje: Wat zijn wereldwijd de meest gestreamde songs op Spotify, en wat verdienden de artiesten (of eigenlijk hun labels) daaraan? Deze wereldwijde cijfers laten zien hoe de verhoudingen liggen. Hint: één artiest komt maar liefst vier keer voor in de top 15. Kun jij raden wie dat is? Link

Spotify will use everything it knows about you to target podcast ads

Nog een Spotify-item; het bedrijf kondigde zijn nieuwe Streaming Ad Insertion-technologie aan. Met deze zelfgebouwde software gaat Spotify, in real-time en persoonlijk getarget, advertenties invoegen in podcasts, gebaseerd op je demografische gegevens en interesses. Platenmaatschappijen let op, zo probeert platform Spotify de nieuwe digitale monetization layer voor audio te worden, voor iedereen, van muzikant tot podcastmaker. Link

New deepfake app pastes your face onto GIFs in seconds

Grappig; deze deepfake-app voor de massa zet, op basis van één selfie, je gezicht in één van meer dan 100 populaire bewegende gif-afbeeldingen. Binnen een paar seconden zie je jouw gezicht vrij natuurlijk meebewegen op het lichaam van Brad Pitt, Taylor Swift of Leonardo di Caprio. Als er veel beweging is in het origineel kan het er een beetje weird uit zien, maar het effect werkt over het algemeen best goed. Link

--

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager

www.verkroost.com

 

Lees ook:

13-01-2020 | Jeroen Verkroost: kijkcijfers, kijktijd, zonder cookies, Hoogvliegers, software als wapen en meer
09-12-2019 | Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?
02-12-2019 | Jeroen Verkroost: Startup drama, Baby Yoda, Het einde van TMG, Memes zijn massamedia, pas op voor het ANP, Tools
voor journalistiek, Who killed the Torrent?

25-11-2019 | Jeroen Verkroost: website-awards, Prada, Swapfiets duurzaam? Borat maakt zich kwaad, iconische filmauto’s
11-11-2019 | Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie