Het leven van uitgevers wordt qua advertentie-inkomsten al jaren zuur gemaakt door Google en Facebook, en wat denk je? Komt er eindelijk iemand de redding brengen in de vorm van technologie waarmee uitgevers goed met deze Amerikaanse grootmachten kunnen gaan concurreren, blijkt het de volgende Amerikaanse grootmacht te zijn.
Dat is natuurlijk geen toeval, want Amazon investeert in deze technologie om dat Jeff echt gelooft in journalistiek. Tenminste, dat zegt hij. Het kan natuurlijk ook weer een nieuwe manier zijn om de concurrentie aan te gaan met Google en Facebook, door gebruik te maken van uitgevers als hefboom. Dat zou best slim zijn, want dan verdien je ook nog aan je competitiestrategie. Hoe dan ook, het artikel geeft goed inzicht in hoe Jeff’s nieuwe paradepaardje werkt. Via Edo (dank!) Link
De hele categorie wearables, dus electronica die je aantrekt, bestaat na jaren van investeringen eigenlijk nog steeds slechts uit wat sporthorloges, de Fitbit en andere fitnesstrackers en de Apple Watch. Voorlopig zijn ook de slimme brillen, ondanks dat Google’s Glass al in 2012 gelanceerd werd, nog niet doorgebroken onder consumenten.
Maar Google gelooft echt in wearables. Dus kocht het dit jaar voor twee miljard het bedrijf Fitbit en investeert het vól door op de nieuwe generatie draagbare technologie. In dit artikel een mooi overzicht met filmpjes van Google’s experimenten met geconnecteerde kleding, slimme tatoeages, semi-VR-brillen en hybride horloges. Link
Igor Beuker is ondernemer, trendwatcher en spreker over marketing en innovatie en als zodanig een bekend gezicht op de podia. Van vaderlandse IAB events tot internationale sessies op uitnodiging van beroemdheden als Novak Djokovic of Richard Branson, hij was, stond en sprak overal de afgelopen jaren.
En dan is er plotseling die pandemie. Alle events gecancelled, alle podia leeg. En daarmee is dan ook de agenda leeg, weet ik uit ervaring. Maar als innovator laat je je daardoor natuurlijk niet uit het veld slaan en dus is Igor al terug op de podia. Bij TEDx in dit geval, als Virtual Reality Speaker. Gaat dit de toekomst van events worden? Lees hier hoe het werkt. Link
Schibsted is in Nederland geen algemeen bekende naam, maar dit 180 jaar oude media powerhouse heeft de vinger goed aan de pols van de tijd. Het nam dit jaar nog de Ebay classifieds group over en heeft in Scandinavië en Polen de grootste merken in nieuwsmedia winstgevend weten te maken.
Hun 2021 rapport is de moeite; het gaat niet alleen over media maar ook over trends en ontwikkelingen in bijvoorbeeld digi-fysieke gezondheidszorg, educatietechnologie, de opbrengst van de Corona crisis, Artificial Intelligence en het aanstaande synthetische decennium. Aanrader. Link
Binnenkort heb je geen Zombie Tarot deck meer nodig om met de overledenen te praten. Tenminste, als het aan Microsoft ligt. Via Jeroen (van de Jeroenen) dit bericht, dat toch wel aan het denken zet over de nieuwe wereld waarin je straks gewoon met overledenen kunt spreken.
Met de door Microsoft gepatenteerde technologie kan je namelijk niet alleen een archief maken van alles dat iemand achterlaat aan e-mails, documenten, TikToks en ander digitaal erfgoed. Je kunt ook de stem van diegene gebruiken om ermee te blijven converseren, bijvoorbeeld.
Leuk als je partner er altijd al een handje van had om je aanwijzingen te geven in het verkeer. Kun je je navigatieprogramma wellicht uitrusten met zijn of haar stem. Ik zie ook een markt voor de interactieve urn, trouwens. Ik vraag me alleen af wat dit allemaal gaat betekenen voor het rouwproces. Link
Excusez le mot, maar ik denk dat de Siri woordcombinatie die ik het meest hoor, met ruime voorsprong, toch wel “godverdomme Siri” is. Voornamelijk van geïrriteerde iPhone-gebruikers om mij heen, als Siri midden in een gesprek weer eens komt melden dat ze ook geen idee heeft, maar dat ze wel even voor je op het web kan kijken.
Enfin. Waar Google Assistant en Alexa een behoorlijk positief imago hebben qua capaciteiten, staat Siri er best slecht op. In het kader van de kerstgedachte hier dan maar een aantal tips en trucs waarmee je Siri nuttig in kunt zetten in je dagelijks leven. Worden we uiteindelijk misschien toch nog vrienden. Link
Arno de Jong is CMO bij de Nederlandse Loterij, waar onder meer de Staatsloterij onder valt. Hij stond vorig jaar in de top tien van DeMarketing100. Bij Marketing Report Radio spreken we hem over de toetreding tot de markt van digitale kansspelen en meer... luister dit interview hier
Roos Bulder is Marketing & Consumer Communications Manager bij Nestlé. Ze houdt zich bezig met de koffie van het merk. Bij Marketing Report Radio vertelt ze over internationale marketing, corona versus koffie en emoties rondom koffiedrinken... luister dit interview hier
Net als andere media-exploitanten heeft Talpa Network een jaar achter de rug vol dynamiek. Een reorganisatie betekende dat een aantal mensen het bedrijf heeft moeten verlaten. De coronacrisis maakte het vak van programmamaker er niet makkelijker op, maar leidde ook tot ongekende innovatie
Wow Patrick, twéé keer Value Zipper in de top 3 van het Adformatie Kerstrapport. Wat een weelde! Nummer 1 in online en nummer 1 in print... dat is nog eens het jaar afsluiten met een hoogtepunt!
Pathé Tuschinski is uitgeroepen tot mooiste klassieke filmtheater van Europa, het midden-Oosten en Afrika. 2020 was een bijzonder jaar voor het bijna 100-jarige bekendste Amsterdamse filmtheater. We spraken met David Hanemaayer, theatermanager Pathé Tuschinski Amsterdam
Voor het LOF jaarboek 2020 organiseerde Jolanda Holwerda een uniek gesprek tussen Neelie Kroes en Janneke Niessen. Daarin kwam ruim aan bod wat vrouwelijke rolmodellen en minimale (tech-)investeringen in “ondernemers die geen witte mannen in een hoodie zijn” met elkaar te maken hebben
Aan het begin van deze eeuw moest ik een nieuwjaarskaart bedenken voor het bedrijf waar ik aan het communicatie roer stond. De kaart, een fraai vuurwerk in de kleur van het bedrijf, met daaroverheen een quote van de Britse filosoof Francis Bacon
YouTube is altijd een integraal onderdeel geweest van de muziekbusiness. Het platform tilt de concurrentiestrijd rond het streamen van muziek echter naar een hoger niveau en probeert een uniek muziekuniversum op te bouwen waar concurrenten als Spotify en Apple Music geen deel van kunnen uitmaken
Veertig jaar geleden, op 8 december 1980, is John Lennon door een ex-fan vermoord. Zijn culturele bijdrage aan onze maatschappij is volgens mij enorm, maar ik ben een hardcore fan en daardoor ben ik bevooroordeeld
Ik word steeds gelukkiger. Steeds krijg ik als de deurbel gaat en de postbode weer verpakte doosjes aanreikt, een vreugde-injectie. De inhoud is mij vaak al bekend
Paul Römer: Radio en televisie leven anno 2020 meer dan ooit
Wij spreken met Paul Römer, Managing Director Radio en Televisie bij Talpa Network: "Mijn eerste opdracht bij Talpa Network was de radio- en televisietak dichter bij elkaar te brengen. Wij geloven dat creativiteit zich niet laat beperken tot één mediumtype. De meerwaarde zit in verhalen vertellen over verschillende platformen. Neem de Top 4000, die luister je op Radio 10 maar kun je ook zien op televisie. De grootste uitdaging voor mij voor 2021 is dit soort crossplatform projecten goed van de grond te krijgen...
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste media- en marketingnieuws, columns van vakgenoten, interviews met spraakmakers en de beste vacatures.