Op het Binnenhof wordt door farizeeërs als Kees Verhoeven van D66 fel gewaarschuwd voor de gevaren van bedrijven als Facebook en luid geroepen om algoritmepolitie. Dat weerhoudt D66 er verder niet van om maandelijks vele duizenden euro’s naar Facebook te brengen, om daar doelgroepcampagnes in te kopen voor haar eigen partij (#TeamKaag). Dat daarbij precies die technieken gebruikt worden die de partij in de kamer zo hard veroordeelt, mag D66 kennelijk niet deren. Een analyse van hoeveel geld de politieke partijen besteden op internet, en aan welke campagnes. Link (€).
Het is nu nog rustig op het internet. De hoeveelheid content is beperkt en overzichtelijk. Tenmiste, als je het vergelijkt met wat ons te wachten staat. Want met AI kan zo snel, zo veel nieuwe content geproduceerd worden dat er een tsunami van ongekende proporties aankomt. Niet van echt te onderscheiden en helemaal gepersonaliseerd. “With the amount of data that exists about your behavior on the internet, AI-generated text can create articles and entire websites that are targeted towards you and designed to make you engage.” Lees hier wat dat voor ons betekent. Link
Dat niet iedereen blij is met de verdere vercommercialisering en personalisatie van het internet moge duidelijk zijn. Eminence grise van de Nederlandse techjournalistiek Peter Olsthoorn schreef voor Vrij Nederland deze sterke analyse.
Hij legt uit hoe het zit met de rechtszaak tegen Oracle en Salesforce vanwege privacyschending die deze maand begint in Amsterdam. Er staat heel wat op het spel; "Elke Nederlander van wie Oracle en Salesforce met hun cookies op een telefoon, computer of tablet gegevens hebben verzameld, kan schade claimen." Erg lezenswaardig. Link
Ondertussen bewapenen uitgevers zich met hun eigen algoritmen om bezoekers gepersonaliseerd te bewegen om toch maar vooral abonnee te worden. Hoe groot de business achter dat soort software inmiddels is, blijkt uit dit artikel over het Engelse Customer Journey Orchestration-bedrijf Zephr, dat met 25 man dynamische, gepersonaliseerde paywalls maakt voor uitgevers. Het bedrijf scoorde zojuist bijna zeven miljoen euro op de kapitaalmarkt. Link
Data Voids zijn een super fascinerend verschijnsel. Waar het op neerkomt, is dat onze afhankelijkheid van op tekst gebaseerde zoekmachines ruimte creeërt om nieuwe zoektermen te lanceren binnen deze data voids.
Data Voids kunnen zo gebruikt worden om mensen daar vanuit naar bepaalde bestemmingen te leiden. In dit artikel een analyse van deze kwetsbaarheid door het bestuderen van een case van extreem-rechtse activisten. Zijn gebruiken data voids om hun fake news te verspreiden. Link
Via lezer Jeroen (van de Jeroenen), deze prachtige datavisualisatie. Ze laat in één prachtige infographic zien welke posities verschillende merken innemen in de perceptie van verschillende generaties. Maar ook wat de meerwaarde is van een dergelijke positie, want het bezetten van zo'n plek leidt tot een enorme groei van succes en rendement. Merken werken. Link
De filmindustrie werkte om de opbrengsten te maximaliseren altijd met time windows. Daarbij wordt een film eerst vertoond in de bioscoop, dan kun je hem kopen op dvd/blu-ray, dan wordt hij verkocht aan tv-zenders en uiteindelijk komt de film beschikbaar via video on-demanddiensten zoals Netflix. De studio verkocht elke titel zo vier keer. Maar dvd's en andere fysieke dragers worden steeds minder relevant, tv-zenders verliezen bereik en de studio’s willen de verkoop zelf in handen nemen.
Disney lanceerde haar (mede door slavenarbeid van Oeigoeren gefinancierde) blockbuster Mulan dit jaar al in een première direct voor consumenten, Warner Bros doet er nu een schepje bovenop en maakt in 2021 ál haar films (zeventien stuks, waaronder The Matrix 4, The Suicide Squad en Dune) direct beschikbaar op haar platform HBO Max. Dus op hetzelfde moment dat ze in de bioscoop verschijnen. Slecht nieuws voor de bioscopen, die dit jaar toch al veel minder verdienden… Link
Waarin grote bedrijven klein (en heel dom) blijken te zijn. Om de Engelse klimaatdoelstellingen te kunnen halen, riep Boris Johnson in november nog op tot een verbod op het verkopen van nieuwe fossiele brandstof auto’s vanaf 2030. Elektrisch was the way to go. Maar het Engelse Clarendon Communications publiceerde een tegengeluid, een kritisch rapport over de beperkte positieve milieueffecten van elektrisch rijden. Dat haalde weliswaar alle kranten, maar experts lieten geen spaan heel van het rapport.
Wat blijkt? Een aantal bedrijven, waaronder Aston Martin, Bosch, Honda en McLaren, financierden het rapport niet alleen, maar werkten ook actief samen aan het tot stand komen van het rapport. Clarendon blijkt een bedrijf dat op naam staat van Rebecca Stephens, de vrouw van Aston Martin’s director James Stephens. Het bedrijf werd opgericht in februari en staat ingeschreven op een huisadres van het echtpaar… Erg grappig om de officiële reacties van de bedrijven op deze rel te lezen. Link
[Interview] Marc Reineman: NDC mediagroep bereikt 81 procent van de mensen in het noorden
Marc Reineman is Sales Director bij de NDC mediagroep. Het grote regionale mediabedrijf is gevestigd in het noorden van het land en heeft roots die teruggaan tot 1752. Bij Nederlands MediaNetwerk TV vertelt hij over het crossmediale bedrijf met drie dagbladtitels, 38 weekbladen, 6 digitale platforms en 15 events...
Media Meetings & Magazines presenteert samen met Exterion Media de vijfdelige video-serie Walk & Talk. Iedere aflevering wordt een wandeling gemaakt voor een gesprek over ontwikkelingen in medialandschap en bij Exterion Media
In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Sterre van Leer, hoofdredacteur van Psychologie Magazine
In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Irene Smit, hoofdredacteur van Flow
Mijn mailbox wordt al minstens sinds december overspoeld met trendrapportages voor 2021, op alle mogelijke vakgebieden. Normaal gesproken lees ik deze met veel interesse, maar na het lezen van de eerste tien kreeg ik dit jaar een gevoel van déjà vu
Marjolijn Meynen is Chief Marketing Office bij de Bijenkorf. Bij Marketing Report Radio vertelt ze over de rol van kunst en cultuur bij de Bijenkorf, door de tijden heen gasten bedienen, duurzaamheid en terug naar de essentie... luister dit interview hier
Ries Bokken is Senior Brand Manager Zamora Company bij Maxxium, onderdeel van het Spaanse bedrijf Zamora, marktleider op het gebied van sterke dranken in Nederland, bekend van merken als Bols en Licor 43. Bij Marketing Report Radio vertelt hij over innovaties in de wereld van sterkedrank en wijnen... luister dit interview hier
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste media- en marketingnieuws, columns van vakgenoten, interviews met spraakmakers en de beste vacatures.