Jeroen Verkroost: Redt de Autoriteit het nieuws? CSI AdTech? Post-corona trendrapport lezen? Hoe paait Google oudjes?
18-05-2020 14:39:00 | Hits: 1428 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

Dus dit is de volgende fase in de nieuwsbusiness. Het risico dreigt dat journalistiek gemarginaliseerd wordt doordat, zeker in deze tijd, in het digitale domein de kostenstructuur niet overeind te houden is. Overal ter wereld vallen uitgevers om en worden redacteuren naar huis gestuurd. Niet alleen bij traditionele uitgevers, ook bij puur digitale bedrijven als Buzzfeed, dat zelfs in Engelstalige landen de markten sluit.
 
Met de versnelling door de coronacrisis kan dit risico alleen nog afgewend worden via de route van Rod Sims, voorzitter van de Australische ACM en zijn Franse evenknie Isabelle de Silva. Het dwingen van grote platforms als Google en Facebook om te betalen voor wat ze gebruiken. Het lijkt erop dat het momentum daarnaartoe schuift. Niet omdat nieuws zo belangrijk is online (porn, games & memes, make the net go round, not the news). Maar vooral omdat politici, die zélf het onderwerp zijn, juist dáárom het nieuws wél heel belangrijk vinden.
 
De vraag is alleen hoelang nog. De politiek kan de nieuwsbusiness redden, maar alleen als dat snel gebeurt. Voordat de journalistiek onder de kostendruk bezwijkt. En voordat ze haar autoriteit verliest doordat de politieke arena definitief bezet raakt door clowns en populisten die geen belang hebben bij journalistiek, omdat ze liever direct en ongecontroleerd hun versie van de waarheid verspreiden onder hun volgers op Twitter, Facebook of Geen Stijl. Opschieten dus! Link
 
 
 
Best wel jonge mensen die werken bij grote uitgevers gaan soms heel snel klinken als best wel oude mensen. Aan de hand van de Programmatic Supply Chain Transparency Study die onlangs uitkwam, wordt beweerd dat het geld dat in technologie wordt geïnvesteerd, weggegooid geld is. Met kreten als “Minder data, betere marketing” klinkt de hunkering door om terug te keren naar de romantische tijd van vóór digitale advertising, de tijd zonder AdTech waarin alleen creatie het verschil maakte. Dat is natuurlijk onzin.
 
Ik snap het, het voelt niet goed dat het jou als marketeer in sommige gevallen niet duidelijk is hoe het budget precies besteed wordt, of waar het gebleven is. Maar roepen dat je bestolen wordt, lost niks op. Als je het echt wilt weten, is het jouw verantwoordelijkheid om het uit te zoeken. Uiteindelijk kies je zelf bij wie je besteedt. Als je 100 procent accountability wilt, kan dat. Of je accepteert dat die transparantie er niet is en gooit je euro’s in de slotmachine van de open market of van een partner die je te weinig betaalt. Dan stuur je puur op rendement. Als dat voor jou werkt: ook prima!
 
Het rapport leest als een soort CSI Advertentiegeld. Een whodunnit aan de hand van financieel forensisch sporenonderzoek. Goed dat het gebeurt, want in elk ecosysteem waar veel geld omgaat duiken cowboys en bandieten op. Natuurlijk moet dat eruit. Maar in 2020 voegt advertentietechnologie waarde toe, kan geen uitgever nog zonder en is elke organisatie zelf verantwoordelijk voor de partners die het uitkiest. Link
 
 
 
The Future 100 is een prachtig rapport met de trends voor 2020 van Wunderman Thompson Intelligence. Alleen, het verscheen een maand voor corona insloeg. Daarom nu al een update van het rapport: een prachtige pdf van 87 pagina’s met daarin de effecten van corona op visuele trends, entertainment, communicatie, mode, kunst, huidverzorging, digitale community’s enzovoorts. Gratis. Wel even registreren, maar die kleine moeite is het echt wel waard. Link
 
 

Iemand bij Google zag waarschijnlijk dat de penetratie van Google Nest wat achterbleef bij huishoudens met ouderen. Zie hier hoe Google gebruikmaakte van de ANBO om even rap 10.000 oudjes gratis aan een nieuwe huisvriend te helpen om tegen te praten. Dit alles natuurlijk onder het motto een hart onder de riem, de bekende woordcombinatie die eigenbelang tegenwoordig zo liefdevol maskeert.
 
Die devices zijn inkoop niet zo duur, dus door voor ongeveer een ton aan hardware te doneren koopt Google marktaandeel onder de ouderen. Geloof me, dat verdient Google echt wel terug. Plus: geld uitgeven aan marketing is ook niet meer nodig want de warme aanbeveling van de ANBO is genoeg om de oudjes aan de Google Nest te krijgen. Slim. Via lezer Michiel (dank!) Link
 
 
 
Dit is echt prachtig. Een vette track, gemaakt door meer dan dertig Rotterdamse componisten, producers en musici. Een track die Rotterdam verklankt zoals die hoort te zijn: van de vroege ochtend tot de late uurtjes. Dank, lezeres Katrien, voor de tip! Gesponsord door Rotterdamse organisaties en het bedrijfsleven. Gemaakt door freelance-musici die hard worden geraakt door de crisis en die voor deze opdracht wél betaald krijgen. Soundtrack010 is met een zo groot mogelijk orkest opgenomen. Zo krijgen de artiesten het podium dat ze verdienen.
 
Het mooie is, je kunt elementen en sounds ook los downloaden. De soundtrack is namelijk ook een gratis audio-bibliotheek die iedereen mag gebruiken. Onder video’s, in je podcast, als ringtone of deurbel. Hoe gers is dat? Link
 

Vaste lezers (dankjewel!) weten dat ik een zwak heb voor Spot, de nutteloze robothond. Spot zou in een modern woordenboek opgenomen kunnen worden als de definitie van a solution looking for a problem. Spot is gemaakt door Boston Dynamics, robotbouwers die koffers vol geld ontvingen van MIT, het Pentagon, Google en Softbank. Alle militaire projecten mislukten, dus lanceerde Boston Dynamics uiteindelijk robothond Spot als de eerste commerciële robot.
 
Van Spot werd tot nu toe niet echt duidelijk wat je er überhaupt mee kan. Boston Dynamics kwam niet verder dan: “We hopen samen met onze klanten toepassingen te bedenken”. Dankzij corona is er weer een nieuw experiment met Spot. Zijn opdracht is nu om, als een soort herdershond, kuddes mensen die de onderlinge afstand niet in acht nemen uit elkaar te drijven in de parken van Singapore. Top. What could possibly go wrong? Link
 
 
 
Het zal je maar gebeuren als marketeer: Je hebt een outdoorcampagne gepland en ruimte ingekocht precies in de periode dat er helemaal niemand op straat is. Managing Director Adam Draper gaf zijn marketing team de opdracht er het beste van te maken. “I said, as long as it’s positive-spirited, as long as we’re not trying to encourage people to go out…if we’re going to take the piss out of ourselves and say we’ve had a bit of misfortune with timing, then I’m happy to do it,” aldus Draper. “The whole thing has to be truthful. We have booked media, we can’t get out of it, we’ve got media to do something with, and that’s our situation. As long as we look truthful and not like we’re trying to capitalise on the coronavirus, then great, let’s do it.” Bekijk hier de lockdown campagneposters. Goed gedaan :) Link
 
 
Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier
 
Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager
 
 
Lees ook:

11-05-2020 | Jeroen Verkroost: Trump vs. Fox? Wie is de baas op jouw telefoon? Airbnb in crisis? Luister jij mee op Twitter?
04-05-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe zien media er straks uit? Wat is marketingerosie volgens Mark Ritson? Hoe houd je thuiswerken vol?
27-04-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe overleeft het nieuws corona? Welke video-app moet je hebben?
20-04-2020 | Jeroen Verkroost: Wat is wereld 2.0? Ken jij de 19 paden naar groei? Heb je de Perspectives-video's al gezien?
14-04-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe verdient FVD aan ledengroei? Waar ontdek jij je nieuwe serie? Hoe raak je de bezoeker van je virtuele event?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie