Jeroen Verkroost: Redt streaming de muziekbusiness? Wil de consument Netflix, Disney, Prime én HBO?
24-02-2020 16:02:00 | Hits: 1267 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche. 

2019 Music Revenues Report

Het gaat gelukkig al een tijdje weer hartstikke goed met de muziekbusiness. Je ziet het al hierboven; de Amerikaanse omzet groeide met bijna 30 procent in de afgelopen twee jaar. Warner Music kondigde deze maand al een beursgang aan, en ook Universal Music stelt naar de beurs te willen op termijn. De Amerikaanse RIAA heeft er een mooi rapport over gemaakt. Even een testje: hoeveel procent van de omzet in muziek denk jij dat inmiddels door streaming services als Spotify gegenereerd wordt? En hoeveel nieuwe streamingabonnees denk je dat er per maand bijkomen in Amerika? Check hier of je het goed hebt: Link (pdf)
 
 
Van streaming audio naar video. Nieuw Amerikaans onderzoek van PwC Consumer Intelligence laat zien dat meer dan negentig procent van de consumenten ondertussen naar streaming video zoals Netflix of YouTube kijkt. En ze zijn best happy met de opties en het aanbod, zo blijkt. 
Tegelijkertijd geeft twee derde aan dat als er meer nieuwe diensten bijkomen, ze van plan zijn om andere abonnementen op te zeggen. In de resultaten is dan ook te zien dat de groei van Netflix afneemt, terwijl bijvoorbeeld HBO géén tempo verliest. Televisie houdt zich trouwens ook beter staande; dit jaar een stuk minder afhakers. Tof onderzoek. Link
 
 

Handig voor iedereen die niet zo helder heeft wat er nu precies aan de hand is met die advertentiecookies. Hier wordt heel helder uitgelegd wat er verandert voor consumenten als third party cookies gaan verdwijnen:

  • Je krijgt mogelijk (veel) vaker dezelfde advertentie te zien.
  • Je ziet minder vaak producten die je online ‘achtervolgen’.
  • Je krijgt vaker alsnóg reclame te zien voor iets wat je al gekocht hebt.
  • Je ziet meer advertenties die aansluiten bij het artikel of de omgeving.
  • En minder advertenties die op je persoonlijke gegevens afgestemd zijn.

Vooral met dat laatste ben ik blij, want ik krijg nu al reclames voor trapliften voor mijn kiezen. Heel confronterend. Het hele artikel is de moeite van het lezen zeker waard, maar registratie is nodig. Daarbij: The Drum is een goeie marketingsite, maar heeft wel echt een super irritante inschrijfprocedure. Alleen voor de liefhebber dus. Link (registratie)

WhatsApp and Facebook are your biggest problem at work

Beetje stomme titel, maar echt een heel goed artikel over wat er in ons brein gebeurt bij multitasken. Schrijfster Yael Hallak is researcher in het lab van de goeroe van Behavioral Science Dan Ariely. Haar focus is het veranderen van bewust en onbewust gedrag. Artikel gaat gelukkig niet alleen over hoe slecht het allemaal is (want ja, dat is zo), maar het geeft ook concrete tips waarmee je jezelf kunt trainen op focus. Zo kun je beter omgaan met alle impulsen in the age of digital distractions, zeker ook op kantoor. Gedegen artikel op een nogal chaotische site, gebruik vooral de reader- /text only-weergave als dat kan. Link
 
 
Moet jij voor je werk inloggen via een VPN-verbinding? Of gebruik je er privé wel eens één op je telefoon of computer? Veel VPN-diensten die zich richten op consumenten zijn niet te vertrouwen. Let vooral op met de zogenaamde gratis diensten, want die hebben doorgaans andere manieren om geld aan je te verdienen. Dit branded content artikel laat zien hoe dat werkt. Slim gesponsord door Nord VPN, een service waar je wél voor moet betalen. Maar ook zakelijke gebruikers moeten goed opletten, want hun VPN-netwerken zijn een geliefd doelwit. Zo hebben hackers in dienst van de Iraanse overheid er het afgelopen jaar een topprioriteit van gemaakt om, zodra er nieuwe kwetsbaarheden ontdekt werden, onmiddellijk te proberen om computers en systemen van bedrijven binnen te dringen. Lees hier hoe. Link
 
De wereldwijde wedloop om patenten. Er is een keiharde competitie gaande op verschillende gebieden om kennis te claimen. Van artificial intelligence en autonoom rijden tot blockchain en batterijen. Het Japanse Nikkei heeft data gevonden waarmee het in deze mooi vormgegeven newsgraphic laat zien welke bedrijven en landen de meeste patenten registreren in tien belangrijke categorieën. Wie wint? Link
 

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager

www.verkroost.com

Lees ook:

18-02-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe gaat Amazon Nederland veroveren? Hoe werken kijkcijfers? Wie wint het nieuws?
10-02-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe geeft Trump een miljard uit aan misinformatie? Hoe zet je Netflix autopreview uit?
03-02-2020 | Jeroen Verkroost: Waarom tv-tijd stijgt, verzekeren via AI, hoe je méér bezoekers op je nieuwssite krijg
27-01-2020 | Jeroen Verkroost: Wie wint social? Amazon Advertising rukt op, Sonos door het stof, trends in media en marketing en de eerste slimme bril is er!
20-01-2020 |  Jeroen Verkroost: NPO wordt rechtser, 100 (!) trends voor 2020, surfen zonder cookies en deepfake jezelf!

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie