Jeroen Verkroost: TikTok for Business? Vertrouw jij het nieuws? Lossen economen Fake News op?
29-06-2020 16:11:00 | Hits: 1665 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

TikTok launches TikTok For Business, takes on Snapchat with AR

Why TikTok is pitching itself on TV amid a lockdown growth spurt

10 TikTok Statistics That You Need to Know in 2020

Report: TikTok parent company ByteDance is working with China's Communist Party to spread propaganda on Xinjiang

Oh joy, TikTok, de snelst groeiende en erg verslavende social media app, heeft nieuws voor adverteerders. Met “TikTok For Business" kunnen merken via verschillende vormen adverteren, challenges starten en AR foto lenzen sponsoren. TikTok zet zelf agressief in op groei via advertenties in andere media waaronder zelfs TV en groeit, mede daardoor, ook onder oudere gebruikers hard. Adverteren op TikTok is trouwens aanzienlijk goedkoper dan via Facebook, Insta of Google. Dat biedt kansen, tenminste voor wie de connecties met de Chinese regering en bijbehorende nare politieke associaties links kan laten liggen. Link

Nederlanders hebben nog steeds vertrouwen in nieuws en media

Amerikanen en Fransen geloven er nauwelijks meer in, maar bij ons is nog altijd een meerderheid positief over de kwaliteit van nieuws en media. Huiskamervraag: Zijn wij nou zo goedgelovig, of is ons nieuws nou zo goed?
 
Nederland staat wat vertrouwen in media betreft op nummer twee (!) in de nieuwe ranglijst van 14 westerse landen. Al neemt dat vertrouwen wel langzaam af, conform de wereldwijde trend. Enkele uitslagen werden al eerder getoond, maar het volledige Digital News Report laat meer zien.
 
Interessant om te zien welke media in Nederland de beste rapportcijfers krijgen. Het achterhoedegevecht gaat daar tussen Telegraaf, Metro, LindaNieuws en Geen Stijl, in de top strijden NOS, RTL, AD en de regionale titels om de eerste plaats. Ook boeiend: data over welke betaalbereidheid er is voor nieuws en hoe snel Podcasts groeien. Lees het allemaal in Piet Bakkers’ analyse van het rapport. Link
 
 

Super originele en interessante manier om te kijken naar de economie van Fake News. Hoe schadelijk is nep nieuws voor onze economie? Hoeveel impact heeft dit fenomeen op onze welvaart? Hoe zou je nep nieuws het beste kunnen bestrijden vanuit economisch perspectief? Twee PwC-economen leggen uit wat er aan te doen valt en hoe zij dat aan zouden pakken. Nieuws door de lens van de economie, een ander perspectief. Link

6 Daily Practices of Great Leaders

Leiding geven is het mooiste en het moeilijkste dat er is. Een land regeren, een team leiden, je kinderen managen, zelfs jezelf op het rechte pad krijgen (en houden) is af en toe al een hele klus. Wat is de kern van leiderschap? Lees het hier, verbazingwekkend helder en eenvoudig uitgelegd. Dit lijkt op het eerste gezicht misschien wat clichématig, maar in dit geval ben ik het 100% eens met het geschetste leiderschapsmodel op basis van de 6 E’s. Denk dagelijks aan en over deze dingen en je komt gegarandeerd verder. Link

ACM pakt handel in nepreviews en neplikes aan

Geloof jij nog in de reviews op TripAdvisor? (Je weet wel, die site waar een paar jaar geleden al iemands tuinschuur op nummer 1 stond in de lijst van Londense restaurants). Tja. De handel in likes en positieve reviews voor bedrijven is inmiddels een complete industrie geworden. De ACM vindt het van wezenlijk belang dat consumenten kunnen beslissen of zij iets kopen op basis van juiste informatie. Daarom gaat de ACM nu optreden tegen partijen die online misleidende beoordelingen aanbieden en gebruiken. Via de link op de ACM site kun je zelf direct misstanden melden, of meer lezen over de aanpak. Link

Journalist Chris Klomp over zijn verdienmodel

Mooi open en eerlijk verhaal over en van een journalist die in staat is om een publiek te binden aan zijn persoon en zijn werk. Chris werkt nog altijd bij het AD maar kan inmiddels (bijna) leven van het geld dat donateurs hem geven. Is dit het model van de toekomst om journalistiek overeind te houden? Of lukt dit alleen wanneer je schrijft over onderwerpen die veel emotie los maken? Dat kan ook de keerzijde van de medaille zijn; de bijbehorende, ophefmakende stijl die Chris hanteert heeft ook zo zijn prijs. Link

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

 
Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager
 
 
Lees ook:

22-06-2020 | Jeroen Verkroost: Is Apple Evil? Een nieuwe Europese Nieuwssite? Wat kost Spot? Wil Google af van apps?
08-06-2020 | Jeroen Verkroost: Wat moeten merken met Black Lives Matter? Wat moeten wij ermee? Wat kunnen we ermee?
01-06-2020 | Jeroen Verkroost: Wat wil Trump écht - en Zuck niet? Waarom storten Amerikaanse universiteiten in?
25-05-2020 | Jeroen Verkroost: Wordt jouw nieuws gestolen? Hoe 'doe' je diversiteit? Wie heeft jouw data? Test je mee op Blip?
18-05-2020 | Jeroen Verkroost: Redt de Autoriteit het nieuws? CSI AdTech? Post-corona trendrapport lezen? Hoe paait Google oudjes?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie