Jeroen Verkroost: Trump vs. Fox? Wie is de baas op jouw telefoon? Airbnb in crisis? Luister jij mee op Twitter?
11-05-2020 12:21:00 | Hits: 1651 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

Trump Is Really Aiming to Take Down Fox

Echt fascinerend vanuit mediaperspectief. Je zou denken dat FOX News populairder is in het Witte Huis dan klompen bij de FvD. Wat blijkt? Het tegenovergestelde is het geval. Trump heeft ongeveer evenveel waardering voor FOX als voor Mexicaanse arbeidsmigranten. 
Lees in dit artikel welk probleem Trump en zijn getrouwen met FOX hebben en welke mediacoup het team rond Trump van plan is om de komende maanden uit te gaan voeren in het Amerikaanse medialandschap. Link
 
 
 
Wie is de baas over wat je doet? Jij toch? Tenminste, als je sterk genoeg bent om actief weerstand te bieden aan de scripts waar je apparaten je in willen hebben. Telkens weer komen de vragen terug. Mogen we al je wachtwoorden weten, eh… voor je opslaan? Wil je opslagruimte bijkopen in de cloud? Zullen we nu dan misschien wél al je betaalkaarten even koppelen aan je telefoon? Veel digitale dienstverleners proberen je continu van de weg te drukken, met de subtiliteit van een colonne coronawielrenners. Je pakte je telefoon met een bepaald doel voor ogen, maar ineens wordt je pad afgebogen naar hún doelen. Ineens ben je weer iets aan het weigeren dat je apparaat van je wil. Hoe werkt nudging en hoe moeten we daarmee omgaan? Link
 
 
 
Contentmarketing wordt eigenlijk structureel verkeerd begrepen en toegepast, zo betoogt Cor Hospes. Heel veel bedrijven zijn vooral bedreven in het najagen van contentpieken. Want dat is het doel dat bedrijven en organisaties met hun posts en artikelen voor ogen hebben: zoveel mogelijk likes en views. Eigenlijk wordt contentmarketing op die manier gereduceerd tot een soort alternatieve, misschien iets sympathiekere vorm van een tv-spotje. Het gaat de marketeer uiteindelijk vaak heel plat om kijkcijfers. Net zoals het spotje geslaagd is als er zoveel mogelijk mensen naar kijken, is ook die video of blogpost enkel en alleen bedoeld om te zorgen dat er zoveel mogelijk mensen naar kijken. Cor legt uit waarom dat de verkeerde benadering is. Link
 
 
 
Silicon Valley’s troetelkind Airbnb ontslaat 1900 mensen - 25 procent van het personeel. CEO Brian Chesky vertelde zijn team woensdag via de webcam dat de omzet gehalveerd was als gevolg van de coronacrisis. Er was de afgelopen jaren constante druk op Airbnb om naar de beurs te gaan. Zowel van aandeelhouders als van personeel, van wie sommigen al meer dan 10 jaar wachten op een kans om hun opties te verzilveren. In plaats daarvan moest Airbnb afgelopen week 2 miljard dollar lenen om de pandemie überhaupt te overleven. Zowel vanuit communicatie en crisismanagement als vanuit leiderschap is het interessant om te lezen hoe oprichter Brian Chesky vanuit zijn huis deze boodschap overbracht. Link
 
 
 
De online listening parties van Tim zijn een fenomeen. Liefhebbers vinden elkaar in een setting die nog het meest weg heeft van samen een concert bezoeken vanuit je huiskamer. Twitteraars zetten tegelijkertijd een bepaald album aan, vaak schuiven de artiesten zelf ook aan, de muziek die langskomt wordt besproken en iedereen geniet omdat het gezamenlijk en persoonlijk is. In Erwins artikel lees je hoe het precies werkt, maar deelt hij ook wat het echte effect ervan is; een album van zijn dochter Pip Blom was begin deze maand aan de beurt. Erwin deelt ook links zodat je kunt lezen welke albums er aan komen en of hoe je achteraf alsnog deel uit kunt maken van listening parties rond albums van bijvoorbeeld Frankie Goes To Hollywood, Blur of David Bowie. Link
 
 
 
Ryan Reynolds is acteur en houdt van marketing en communicatie. Hij speelde in meer dan 40 films, is de ex-man van Scarlett Johansson, speelde recentelijk de hoofdrol in Deadpool 1 & 2, en hij kocht een reclamebureau (Maximum Effort Productions) en een mobieletelefonieprovider (Mint) met de opbrengsten. Ryan vindt perfectie overschat en is van mening dat kleine budgetten het creatieve proces niet in de weg hoeven te staan. “I think you have to have an ability or willingness to not be overly precious about everything,” aldus Reynolds. “You have to be comfortable with showing your mistakes and your triumphs”. Bekijk de redelijk geniale advertentie die zijn reclamebureau maakte voor zijn telefonieprovider, met Ryan zelf in de hoofdrol, hier: Link
 
 
Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier
 
Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager
 
 
Lees ook:

04-05-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe zien media er straks uit? Wat is marketingerosie volgens Mark Ritson? Hoe houd je thuiswerken vol?
27-04-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe overleeft het nieuws corona? Welke video-app moet je hebben?
20-04-2020 | Jeroen Verkroost: Wat is wereld 2.0? Ken jij de 19 paden naar groei? Heb je de Perspectives-video's al gezien?
14-04-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe verdient FVD aan ledengroei? Waar ontdek jij je nieuwe serie? Hoe raak je de bezoeker van je virtuele event?
06-04-2020 | Jeroen Verkroost: DWDD en cultuur, online event, hoe dan? Verandert corona onze muzieksmaak? Wat is jouw whisky?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie