Jeroen Verkroost: Vinkje blijkt superbelangrijk, Wie gaat er akkoord met iOS-tracking? Snap moet zijn bril afzetten
31-05-2021 15:38:00 | Hits: 2171 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

Waarom je zomaar je coronapaspoort kunt mislopen

Al geprikt? Goed nieuws, het corona­paspoort komt eraan, waardoor we hopelijk deze zomer redelijk vrij kunnen bewegen naar de vakantiebestemming. Er is alleen wel een catch…
 
Ik twijfelde even, maar heb bij het maken van mijn afspraak uiteindelijk wél ingestemd met het delen van mijn vaccinatiegegevens met het RIVM. Maar goed ook, want als je dat toen niet hebt aangevinkt hebt, zit je straks dus zonder coronapaspoort.
 
Dat was alleen totaal niet duidelijk op het moment dat de afspraken werden gemaakt, dus een heleboel mensen hebben nu een probleem… Technologie en communicatie. Het blijft kennelijk toch heel moeilijk. Link
 
 
 
Jarenlang heeft de reclamewereld volgehouden dat consumenten liever doelgerichte marketing willen, met relevante reclame. Als dat waar was, had iedereen met een iPhone de afgelopen weken natuurlijk toestemming gegeven om zijn data te delen met adverteerders, want sinds de laatste iOS-softwareupdate krijg je steeds de vraag of de app die je gebruikt je ook mag volgen buiten de app.
 
Op deze site vind je het dagelijkse opt-in percentage en het percentage gebruikers dat kiest voor app-tracking, zowel in de VS als wereldwijd, voor de eerste drie weken na de lancering van iOS 14.5. Wat denk jij? Hoeveel procent van de mensen laat het toe? Even scrollen voor het antwoord: Link
 
 
 
Een fijne, uitgebreide analyse van keynote speaker en editor Samuel Scott over de strategie van Snap. Om de een of andere reden blijft Snap maar doorgaan met de slimme Snap-bril (inmiddels versie 3+ en nog steeds legt de helft van de eigenaren zijn bril binnen een maand na aanschaf definitief in de kast). Scott legt uit hoe het wél moet, en behandelt de ‘do’s and dont's’ in de werelden van de slimme bril, Virtual Reality en Augmented reality. Link
 
 
 
Leuk voor wie een inkijkje wil in hoe (een deel van) de muziek industrie nu werkt. Had je de playlist Lorem van Spotify al ontdekt? Nee? Geeft niks hoor, ik had er ook nog nooit van gehoord, maar dat is kennelijk waar het gebeurt allemaal op dit moment, met jonge artiesten die hip, hot en happening zijn.
 
De wereld van de talent scouts bestaat niet meer, deze generatie verovert vanuit de slaapkamer de wereld, zonder zich daarbij druk te maken of ze wel in een genre, concept of trend passen, zonder verwoed te proberen om in het format te passen van een radiostation of in de smaak te vallen van de A&R-manager van de platenmaatschappij . Hup! Link
 
 
 
Ik kan het maar niet begrijpen, volwassen mensen die serieus ervan overtuigd zijn dat de aarde niet rond maar plat is. Flat Earthers heten ze, mensen die zogezegd “hun eigen onderzoek” gedaan hebben (dat betekent niet meer dan “ik heb op Facebook en YouTube gekeken”, al begint de uitdrukking “doe je eigen onderzoek” het woord onderzoek inmiddels aardig te devalueren).
 
Enfin, in dit artikel een inkijkje in de fascinerende gedachtegang achter het Flat Earth-denken, inclusief uitleg over het bewijs, wat de link met het christendom is en hoe het kan dat dit gedachtegoed zich blijft verspreiden in een tijd dat er duizenden satellieten in een baan rond de aarde vliegen. Link
 
 
 
Geen zin in Zoom? Niks nuttigs toe te voegen in de videocall? Stuur een Otter en blijf zelf lekker weg! Okee, de naam Otter Assistant is natuurlijk heel goed gekozen qua marketing, maar deze assistent kan wel wat; als je jouw Otter naar een Zoom-meeting stuurt kan hij de meeting opnemen of een verslag maken van wat er gezegd wordt, zodat je de meeting zelf kan overslaan. Dit gaat natuurlijk goed zo lang jij de enige bent die het doet. Ik kan niet wachten tot de eerste meeting waarbij alle genodigden hun Otter sturen Link
 
Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager
 
 
Lees ook:

24-05-2021 | Jeroen Verkroost: De wilde groeiplannen van de Autoriteit Persoonsgegevens, Dood van een iconische merk is het van een tijdperk
17-05-2021 | Jeroen Verkroost: Het leed dat NPO TV heet, de hitparade van geld verdienen met online nieuws, Adobes AI wordt je nieuwe overlord
10-05-2021 | Jeroen Verkroost: Twitter is da bom, Apple en de Duitsers, De naschok van Voltswagen, Back je cloud back-up up!
03-05-2021 | Jeroen Verkroost: Apple en Facebook, het einde van de bromance, Worden journalisten solopreneurs?
26-04-2021 | Jeroen Verkroost: De Persgroep afgekraakt, Cookiewetgeving stuurt ons terug naar het verleden

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie