Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.
Dankzij de rellen in Amerika is er in de hele wereld meer aandacht voor het feit dat racisme in onze maatschappij nog steeds een groot probleem is. En voor het eerst lijkt de social media machine een positieve rol te kunnen spelen in een wereldwijd maatschappelijk probleem.
Ironisch genoeg zijn het de vaak vervloekte smartphones en social media die hier het verschil maken. Het direct kunnen registreren en wereldwijd kunnen delen van onrecht via smartphones maakt dat we dit zo sterk meebeleven. Geweld, opstand en verdriet worden door de sociale algoritmes sneller opgepikt en vertoond, juist omdát ze extreme emoties oproepen.
Daarbij is het goed er bij stil te staan dat smartphones en social media geen context geven en dat video’s makkelijk zó geknipt kunnen worden dat een provocatie niet getoond wordt, maar de reactie er op wel. Het is ook moeilijk om helder te krijgen hoeveel vergelijkbare incidenten er plaats vinden waarvan de beelden ons nooit bereiken. Onthou dat.
Als we de beelden zien voelen we afkeer en woede, willen we ‘iets doen’. Tegelijkertijd kunnen we racisme niet meer afdoen als 'iets dat in Amerika gebeurt’. Lokale reacties maken ons er bewust van dat dit ook bij ons speelt. Merken springen op de onlusten. Sommigen zijn inhoudsloos 'solidair’. Mark Ritson prikt daar feilloos doorheen in het openingsartikel van deze nieuwsbrief. Het daarop volgende artikel gaat over wat marketeers, ondernemingen en mensen zoals jij en ik wél kunnen doen.
Het moeilijkst aan te pakken racisme is wat in ons allemaal en in onze systemen zit ingebakken. Want dat herkennen we vaak niet eens. Jezelf leren er bewust van te worden dat het gebeurt, daarvan rekenschap afleggen en het veranderen kost moeite. Meer moeite dan het één keer verzenden van een tweet met een zwart vakje, of een éénmalig persbericht.
Daarom reik ik tot slot een lijst aan met bronnen specifiek voor mensen zoals ik. Mensen die nooit last hebben van social profiling. Ik ben nog nooit gefouilleerd op Schiphol. Of op straat. Mij is nooit gevraagd wat ik ergens deed, als ik gewoon op een bankje in het park zat. Waar ik die mooie auto eigenlijk van kon betalen. Of ik wel in deze buurt woonde.
Leer beter te zien wat er gebeurt. Het is zeker zinvol. Laat je horen, als mens, als bedrijf, universiteit of stichting. Dit gaat over menselijkheid, gelijkwaardigheid. In de woorden van een artiest waar ik graag naar luister:
“White allies, I only ask one thing of you. When the protests die down, when the marches are no longer televised and when things go back to “normal”, just remember that they never were… Continue to stand with us and act accordingly.”
Nee. Niet doen. Niet denken ‘ik heb de headline al gelezen, ik weet het wel’. Er staan maar drie links in deze nieuwsbrief. Klik deze link aan en lees het artikel van Mark Ritson. Het is grappig geschreven, maakt een aantal heel goede punten en is belangrijk. Dus lees toch maar even. Thx :) Link
Grote bedrijven hebben hun steun uitgesproken voor Black Lives Matter. Wil jij dat als ondernemer ook doen, of wil je het bedrijf waar je werkt overtuigen dat het belangrijk is? Business insider vroeg een expert hoe je dat het beste doet. Kort artikel met één heel belangrijke tip. Link
Deze is voor alle mensen die niet racistisch zijn en er ook nooit zo veel van merken, van dat racisme. Mensen zoals ik dus, die er ook nooit mee te maken hebben. Ja, klinkt zwaar, ‘anti-racism resources’, maar dat valt reuze mee. Dit is een verzameling links naar Netflix series, podcasts, boeken, films, artikelen en TV series die helpen om je meer bewust te worden van racisme, maar die ook de moeite waard zijn als verhaal, media of kunst. Kijk, lees, leer. Link
"As the Commander of Pacific Air Forces, a senior leader in our Air Force, and an African-American, many of you may be wondering what I’m thinking about the current events surrounding the tragic death of George Floyd. Here’s what I’m thinking about..." - Gen. CQ Brown, Jr. https://t.co/I2sf1067L6
Arno de Jong is CMO bij de Nederlandse Loterij, waar onder meer de Staatsloterij onder valt. Hij stond vorig jaar in de top tien van DeMarketing100. Bij Marketing Report Radio spreken we hem over de toetreding tot de markt van digitale kansspelen en meer... luister dit interview hier
Roos Bulder is Marketing & Consumer Communications Manager bij Nestlé. Ze houdt zich bezig met de koffie van het merk. Bij Marketing Report Radio vertelt ze over internationale marketing, corona versus koffie en emoties rondom koffiedrinken... luister dit interview hier
In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Olivier Heimel, hoofdredacteur van Runner’s World
In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 doen wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Arno Kantelberg, hoofdredacteur van National Geographic
Net als andere media-exploitanten heeft Talpa Network een jaar achter de rug vol dynamiek. Een reorganisatie betekende dat een aantal mensen het bedrijf heeft moeten verlaten. De coronacrisis maakte het vak van programmamaker er niet makkelijker op, maar leidde ook tot ongekende innovatie
Wow Patrick, twéé keer Value Zipper in de top 3 van het Adformatie Kerstrapport. Wat een weelde! Nummer 1 in online en nummer 1 in print... dat is nog eens het jaar afsluiten met een hoogtepunt!
Aan het begin van deze eeuw moest ik een nieuwjaarskaart bedenken voor het bedrijf waar ik aan het communicatie roer stond. De kaart, een fraai vuurwerk in de kleur van het bedrijf, met daaroverheen een quote van de Britse filosoof Francis Bacon
YouTube is altijd een integraal onderdeel geweest van de muziekbusiness. Het platform tilt de concurrentiestrijd rond het streamen van muziek echter naar een hoger niveau en probeert een uniek muziekuniversum op te bouwen waar concurrenten als Spotify en Apple Music geen deel van kunnen uitmaken
Paul Römer: Radio en televisie leven anno 2020 meer dan ooit
Wij spreken met Paul Römer, Managing Director Radio en Televisie bij Talpa Network: "Mijn eerste opdracht bij Talpa Network was de radio- en televisietak dichter bij elkaar te brengen. Wij geloven dat creativiteit zich niet laat beperken tot één mediumtype. De meerwaarde zit in verhalen vertellen over verschillende platformen. Neem de Top 4000, die luister je op Radio 10 maar kun je ook zien op televisie. De grootste uitdaging voor mij voor 2021 is dit soort crossplatform projecten goed van de grond te krijgen...
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste media- en marketingnieuws, columns van vakgenoten, interviews met spraakmakers en de beste vacatures.