Jeroen Verkroost: Wordt jouw nieuws gestolen? Hoe 'doe' je diversiteit? Wie heeft jouw data? Test je mee op Blip?
25-05-2020 15:38:00 | Hits: 1477 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

To show how easy it is for plagiarized news sites to get ad revenue, I made my own

Online uitgevers ontslaan steeds meer mensen. Door Corona gaat al 50 procent van de advertentie-inkomsten verloren, maar er is nog meer aan de hand. Content van uitgevers wordt klakkeloos gekopieerd en geplaatst op fake websites die met de gestolen content advertentie-inkomsten binnenhalen. In dit artikel laat CNBC journaliste Meg zien hoe simpel dat is: Ze bracht in een paar dagen met gestolen content zelf een fake-site online, waar vervolgens al snel hele keurige adverteerders op verschenen. Lesson learned: marketeers, wéét waar je advertenties terechtkomen. Uitgevers; controleer of anderen er met je inkomsten vandoor gaan door je content te plagiëren. Link

Diversity and Inclusion: What Separates the Best from the Rest

Iedereen weet dat Diversiteit en Inclusiviteit (D&I) belangrijk zijn, maar goed beleid formuleren gaat wel wat verder dan je website vullen met wat lekker diverse stockfoto’s van happy jonge mensen of het managen van het percentage mannen en vrouwen in je bedrijf. Russell Reynolds deed onderzoek naar D&I-beleid in honderden bedrijven die er serieus mee omgaan, en publiceert nuttige én praktische uitkomsten.
 
Lees in dit artikel wat een gebrek aan D&I je organisatie kan kosten, wat goed beleid je oplevert, welke specifieke investeringen op dit gebied de meest succesvolle bedrijven onderscheiden van de rest en welke vijf lessen van best-in-class organisaties uit het onderzoek je zelf kunt toepassen in je bedrijf. Mooi werk. Link

Mine - The Future of Data Ownership

Je wordt flink geholpen met je privacy tegenwoordig. Fijn, die nieuwe wetgeving. Top, al die cookiestatements en consent setting-opties. Mooi dat bedrijven nu verplicht zijn om jouw gegevens te verwijderen als je erom vraagt. Maar er zijn twee problemen. 1. Je weet niet welke bedrijven welke data van je opgeslagen hebben. 2. Het vergt te veel moeite en uitzoekwerk om een verzoek in te dienen om je gegevens te verwijderen.
 
Mine lost beide problemen op. Mine ploegt je inbox door en geeft je een score op je level of data control terug. 95 bedrijven hebben mijn gegevens. Daarvan hebben 26 mijn bankgegevens, 45 mijn identiteitsgegevens en 5 mijn sociale netwerk data. Mine laat zien welke bedrijven dat zijn en kan met één klik mijn data reclaimen; een mail versturen om de gegevens te wissen.
 
En is dat dan veilig? Mine wordt extern onder meer door Google ge-audit als onderdeel van het proces om toegang te krijgen tot Gmail. Mine heeft geen advertising, bekijkt het onderwerp en de afzender van de e-mail, maar leest niet de inhoud van de boodschap, en slaat zelf je maildata ook niet op. Mooie dienst. Link
 
 

Op je computer snel links uit eerdere nieuwsbrieven terug kunnen lezen? Even iets opzoeken op onderwerp of op thema? Dat kan nu, want de medianieuws-app die bij deze nieuwsbrief hoort is nu ook fullscreen te gebruiken. Een wekelijks groeiend archief van nu al zo'n 400 artikelen en links over media, marketing, cultuur en innovatie. Handig toch? Enjoy! Link

Blip is op zoek naar audio pioniers

Blip is een heerlijk eigenwijze app. Je maakt er een soort audiosnippers mee van niet meer dan drie minuten, deelbaar met je sociale netwerk op het platform. Of daarbuiten als je dat wilt. De essentie is dat het audio is en dat het kort moet zijn. Of je daar nou gedichten mee deelt, korte verhaaltjes, je supermarkt observaties of muziek van vergeten muzikanten maakt niet uit.
 
Blip is gemaakt door Toon Toetenel en Joost Lubach. De app is nog volop in ontwikkeling, maar werkt al prima dus je kunt al instappen. Ik heb er zelf al een paar maanden lol mee, maar ook Arjen Lubach, Erwin Blom en de VPRO zitten al in de pilot. Meedoen? Je kunt je aanmelden voor de testfase. Link
 
 
 
 
Okay, je start-up heeft een app gemaakt. Maar hoe komt je app aan de eerste duizend gebruikers? Lenny Rachitsky werkte eerder zeven jaar bij Airbnb als Product Lead. Hij deed de afgelopen tijd diepgaand onderzoek naar het antwoord op deze vraag. Hij sprak founders, las interviews, en verzamelde informatie online. In zijn analyse lees je hoe apps zoals Tinder, Uber, TikTok, Product Hunt en Netflix aan de eerste duizend gebruikers kwamen. Wat blijkt? Er zijn maar zeven verschillende strategieën die al die apps gebruikten om aan hun eerste gebruikers te komen. Lees het hier: Link
 
 
 
Vanuit huis werken en elkaar zien op de webcam werkt prima, maar het is zo… functioneel allemaal. In een gezamenlijke omgeving heb je veel makkelijker onverwacht en ongepland contact, wat vaak betekent even lol hebben met elkaar. Maar hoe doe je dat online? Bij Zapier werkt iedereen al jaren remote en hebben ze manieren gevonden om niet alleen de meetings, maar ook het samen plezier hebben te faciliteren. Cool! Link
 
 
Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier
 
Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager
 
 
Lees ook:

18-05-2020 | Jeroen Verkroost: Redt de Autoriteit het nieuws? CSI AdTech? Post-corona trendrapport lezen? Hoe paait Google oudjes?
11-05-2020 | Jeroen Verkroost: Trump vs. Fox? Wie is de baas op jouw telefoon? Airbnb in crisis? Luister jij mee op Twitter?
04-05-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe zien media er straks uit? Wat is marketingerosie volgens Mark Ritson? Hoe houd je thuiswerken vol?
27-04-2020 | Jeroen Verkroost: Hoe overleeft het nieuws corona? Welke video-app moet je hebben?
20-04-2020 | Jeroen Verkroost: Wat is wereld 2.0? Ken jij de 19 paden naar groei? Heb je de Perspectives-video's al gezien?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie