Online uitgevers ontslaan steeds meer mensen. Door Corona gaat al 50 procent van de advertentie-inkomsten verloren, maar er is nog meer aan de hand. Content van uitgevers wordt klakkeloos gekopieerd en geplaatst op fake websites die met de gestolen content advertentie-inkomsten binnenhalen. In dit artikel laat CNBC journaliste Meg zien hoe simpel dat is: Ze bracht in een paar dagen met gestolen content zelf een fake-site online, waar vervolgens al snel hele keurige adverteerders op verschenen. Lesson learned: marketeers, wéét waar je advertenties terechtkomen. Uitgevers; controleer of anderen er met je inkomsten vandoor gaan door je content te plagiëren. Link
Iedereen weet dat Diversiteit en Inclusiviteit (D&I) belangrijk zijn, maar goed beleid formuleren gaat wel wat verder dan je website vullen met wat lekker diverse stockfoto’s van happy jonge mensen of het managen van het percentage mannen en vrouwen in je bedrijf. Russell Reynolds deed onderzoek naar D&I-beleid in honderden bedrijven die er serieus mee omgaan, en publiceert nuttige én praktische uitkomsten.
Lees in dit artikel wat een gebrek aan D&I je organisatie kan kosten, wat goed beleid je oplevert, welke specifieke investeringen op dit gebied de meest succesvolle bedrijven onderscheiden van de rest en welke vijf lessen van best-in-class organisaties uit het onderzoek je zelf kunt toepassen in je bedrijf. Mooi werk. Link
Je wordt flink geholpen met je privacy tegenwoordig. Fijn, die nieuwe wetgeving. Top, al die cookiestatements en consent setting-opties. Mooi dat bedrijven nu verplicht zijn om jouw gegevens te verwijderen als je erom vraagt. Maar er zijn twee problemen. 1. Je weet niet welke bedrijven welke data van je opgeslagen hebben. 2. Het vergt te veel moeite en uitzoekwerk om een verzoek in te dienen om je gegevens te verwijderen.
Mine lost beide problemen op. Mine ploegt je inbox door en geeft je een score op je level of data control terug. 95 bedrijven hebben mijn gegevens. Daarvan hebben 26 mijn bankgegevens, 45 mijn identiteitsgegevens en 5 mijn sociale netwerk data. Mine laat zien welke bedrijven dat zijn en kan met één klik mijn data reclaimen; een mail versturen om de gegevens te wissen.
En is dat dan veilig? Mine wordt extern onder meer door Google ge-audit als onderdeel van het proces om toegang te krijgen tot Gmail. Mine heeft geen advertising, bekijkt het onderwerp en de afzender van de e-mail, maar leest niet de inhoud van de boodschap, en slaat zelf je maildata ook niet op. Mooie dienst. Link
Op je computer snel links uit eerdere nieuwsbrieven terug kunnen lezen? Even iets opzoeken op onderwerp of op thema? Dat kan nu, want de medianieuws-app die bij deze nieuwsbrief hoort is nu ook fullscreen te gebruiken. Een wekelijks groeiend archief van nu al zo'n 400 artikelen en links over media, marketing, cultuur en innovatie. Handig toch? Enjoy! Link
Blip is een heerlijk eigenwijze app. Je maakt er een soort audiosnippers mee van niet meer dan drie minuten, deelbaar met je sociale netwerk op het platform. Of daarbuiten als je dat wilt. De essentie is dat het audio is en dat het kort moet zijn. Of je daar nou gedichten mee deelt, korte verhaaltjes, je supermarkt observaties of muziek van vergeten muzikanten maakt niet uit.
Blip is gemaakt door Toon Toetenel en Joost Lubach. De app is nog volop in ontwikkeling, maar werkt al prima dus je kunt al instappen. Ik heb er zelf al een paar maanden lol mee, maar ook Arjen Lubach, Erwin Blom en de VPRO zitten al in de pilot. Meedoen? Je kunt je aanmelden voor de testfase. Link
Dit vind ik dus mooi van het IAB. Uitgevers, adverteerders, mensen die bij technische partijen werken en freelancers werken in de Taskforce Programmatic samen en delen in deze publicatie hun visie op programmatic native adverteren.
Het handboek geeft basisinformatie over de verschillende native-advertentietypen en behandelt onderwerpen zoals specificaties binnen voor inkoop en verkoop. Ook geeft het een indruk van het huidige programmatic native aanbod in Nederland. Link
Okay, je start-up heeft een app gemaakt. Maar hoe komt je app aan de eerste duizend gebruikers? Lenny Rachitsky werkte eerder zeven jaar bij Airbnb als Product Lead. Hij deed de afgelopen tijd diepgaand onderzoek naar het antwoord op deze vraag. Hij sprak founders, las interviews, en verzamelde informatie online. In zijn analyse lees je hoe apps zoals Tinder, Uber, TikTok, Product Hunt en Netflix aan de eerste duizend gebruikers kwamen. Wat blijkt? Er zijn maar zeven verschillende strategieën die al die apps gebruikten om aan hun eerste gebruikers te komen. Lees het hier: Link
Vanuit huis werken en elkaar zien op de webcam werkt prima, maar het is zo… functioneel allemaal. In een gezamenlijke omgeving heb je veel makkelijker onverwacht en ongepland contact, wat vaak betekent even lol hebben met elkaar. Maar hoe doe je dat online? Bij Zapier werkt iedereen al jaren remote en hebben ze manieren gevonden om niet alleen de meetings, maar ook het samen plezier hebben te faciliteren. Cool! Link
Arno de Jong is CMO bij de Nederlandse Loterij, waar onder meer de Staatsloterij onder valt. Hij stond vorig jaar in de top tien van DeMarketing100. Bij Marketing Report Radio spreken we hem over de toetreding tot de markt van digitale kansspelen en meer... luister dit interview hier
Roos Bulder is Marketing & Consumer Communications Manager bij Nestlé. Ze houdt zich bezig met de koffie van het merk. Bij Marketing Report Radio vertelt ze over internationale marketing, corona versus koffie en emoties rondom koffiedrinken... luister dit interview hier
In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 houden wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Olivier Heimel, hoofdredacteur van Runner’s World
In de aanloop van de bekendmaking van DeTijdschriften50 doen wij een serie interviews met magazine hoofdredacteuren. Vandaag spreken we met Arno Kantelberg, hoofdredacteur van National Geographic
Net als andere media-exploitanten heeft Talpa Network een jaar achter de rug vol dynamiek. Een reorganisatie betekende dat een aantal mensen het bedrijf heeft moeten verlaten. De coronacrisis maakte het vak van programmamaker er niet makkelijker op, maar leidde ook tot ongekende innovatie
Wow Patrick, twéé keer Value Zipper in de top 3 van het Adformatie Kerstrapport. Wat een weelde! Nummer 1 in online en nummer 1 in print... dat is nog eens het jaar afsluiten met een hoogtepunt!
Aan het begin van deze eeuw moest ik een nieuwjaarskaart bedenken voor het bedrijf waar ik aan het communicatie roer stond. De kaart, een fraai vuurwerk in de kleur van het bedrijf, met daaroverheen een quote van de Britse filosoof Francis Bacon
YouTube is altijd een integraal onderdeel geweest van de muziekbusiness. Het platform tilt de concurrentiestrijd rond het streamen van muziek echter naar een hoger niveau en probeert een uniek muziekuniversum op te bouwen waar concurrenten als Spotify en Apple Music geen deel van kunnen uitmaken
Veertig jaar geleden, op 8 december 1980, is John Lennon door een ex-fan vermoord. Zijn culturele bijdrage aan onze maatschappij is volgens mij enorm, maar ik ben een hardcore fan en daardoor ben ik bevooroordeeld
Paul Römer: Radio en televisie leven anno 2020 meer dan ooit
Wij spreken met Paul Römer, Managing Director Radio en Televisie bij Talpa Network: "Mijn eerste opdracht bij Talpa Network was de radio- en televisietak dichter bij elkaar te brengen. Wij geloven dat creativiteit zich niet laat beperken tot één mediumtype. De meerwaarde zit in verhalen vertellen over verschillende platformen. Neem de Top 4000, die luister je op Radio 10 maar kun je ook zien op televisie. De grootste uitdaging voor mij voor 2021 is dit soort crossplatform projecten goed van de grond te krijgen...
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste media- en marketingnieuws, columns van vakgenoten, interviews met spraakmakers en de beste vacatures.