Jeroen Verkroost: ZOOM? Doe maar niet. Houdt het internet het? Waardoor falen start-ups? Hoe blijf je creatief?
30-03-2020 11:54:00 | Hits: 1134 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche. 

Zoom Is A Privacy Risk

Half Nederland zit sinds twee weken thuis achter de webcam te vergaderen met collega’s klanten en opdrachtgevers. Verrassend hoe makkelijk en snel dat is ingeburgerd eigenlijk. Daarbij wordt ZOOM videosoftware veel gebruikt. Werkt prima hoor, maarrr… Door gebruik geef je toestemming aan ZOOM om the customer content contained in cloud recordings, instant messages, files and whiteboards op te slaan en te gebruiken. Dus ook beeld van jou. De host van de call kan ongemerkt opnemen, gegevens opslaan en tracken hoelang je naar het scherm kijkt. Daarnaast geeft de ZOOM Apple App persoonlijke data door aan Facebook, zelf als je niet eens een Facebook-account hebt. Nasty. Link
 
 
 
Met al die videogesprekken is zelfquarantaine nog wel te doen. De ramp zou nog vele malen groter zijn als het internet ermee op zou houden. Maar ondanks de sterk toegenomen drukte online gaat het eigenlijk prima met onze internetcapaciteit. Lees hier hoe dat komt en of dat zo kan blijven. Hoe denk jij dat de top drie van internetverbruikers eruit ziet? Welke dataslurpers hebben het grootste aandeel? PlayStation, Torrent-downloads, FaceTime, Youtube, Facebook, Netflix? Antwoord in het artikel. Link
 
 
 
Onderzoeksbureau Multiscope zocht uit hoeveel technologie de Nederlander inmiddels in huis heeft. Uit hun grootschalig onderzoek onder 6300 respondenten kunnen we leren dat inmiddels één op de vijf Nederlanders slimme lampen en/of schakelaars in huis heeft. Ook de slimme luidsprekers met aan boord een voice assistent zoals Siri, Google Assistant of Alexa breken door in de Nederlandse huishoudens; het afgelopen jaar groeide deze categorie maar liefst met meer dan 300 procent. Link
 
 
 
Een hippe jongeman in een platenzaak met een Alexa-bril op. Zo ziet Amazon de toekomst, de voice assistent niet als luidsprekertje in de hoek van de kamer, of verstopt in de telefoon in je zak, maar altijd op afroep beschikbaar, ook onderweg, zo dicht mogelijk bij je zintuigen. Lees de uitgebreide review van deze nieuwe bril op Android Central. Link
 
 
 
Ik ben dol op infographics en deze is super. Interessant te zien welke merken het meest waardevol zijn en samen de top tien vormen in 2020 . Boeiend om te zien welke veranderingen er zijn ten opzichte van afgelopen jaar (de nummer een en twee groeiden elk meer dan 10 procent), maar de vergelijking met het jaar 2010 is helemaal een eye-opener. Om over na te denken; wat zal de impact zijn van de huidige omstandigheden op deze lijst in 2021? Link
 
 
 
Grappig dat als je online op zoek gaat naar beeld over start-ups, je altijd dezelfde cliché foto’s te zien krijgt van shiny jonge mensen in een café met een veel te dure koffie en een Mac van drieduizend euro voor zich. Een bedrijf opstarten lijkt wel een modetrend of lifestylekeuze voor mensen die eigenlijk niet hoeven te werken. Enfin, ik coach een paar start-ups en ben dezer dagen ook een paar keer benaderd om samen iets nieuws op te zetten nu we toch allemaal tijd hebben, dus reken er maar op dat de start-ups de komende tijd weer als paddenstoelen uit de grond zullen schieten. Voor iedereen die plannen heeft, of zich er al mee bezighoudt; deze is lijst erg goed om aandachtig te bestuderen… Link
 
 
 
Er zit qua werk natuurlijk veel druk op de ketel nu er zoveel niet doorgaat, misgaat, langzamer gaat en anders gaat dan gedacht of gehoopt. Daarbij komt nog eens dat veel mensen die vanuit huis werken zich vooral schuldig voelen als ze tussendoor even wat anders doen. Bang dat ze niet productief genoeg zijn. Bang dat de baas zich meldt via de webcam, net wanneer je niet op je plek zit. Maar let op, laat je verlangen om productief te zijn niet je capaciteit tot creatief denken onderdrukken. Hoe je dat doet? Link
 
 
 
Lezer Christiaan deelde deze ooit met me (dank!). Ik was ’m eigenlijk alweer vergeten, maar kwam hem deze week weer tegen en was opnieuw onder de indruk. Een reclamefilmpje voor instant noodles, dat is wat het is. Maar dan supercool. Je hoeft echt geen marketingliefhebber te zijn om dit te kunnen waarderen. Smullen van deze video, prachtig gemaakt (1:38 min) Link
 

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager

www.verkroost.com

Lees ook:

23-03-2020 | Jeroen Verkroost: Minecraft verplettert censuur, Russische spionnen in Ghana, zes coole robotdieren
16-03-2020 | Jeroen Verkroost: Synthetische Media? Hoe kun je AI vertrouwen?
09-03-2020 | Jeroen Verkroost: Zit jouw gezicht ook in de Clearview-app? Billie Eilish in gesprek met AI?
03-03-2020 | Jeroen Verkroost: Alle melodieën ooit, nu gratis? Wanneer gaat 't internet op zwart?
24-02-2020 | Jeroen Verkroost: Redt streaming de muziekbusiness? Wil de consument Netflix, Disney, Prime én HBO?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie