Jeroen Verkroost: hoe word je futurist? Wat zijn Spotify’s Decennium Billboards?
09-12-2019 10:24:47 | Hits: 1466 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

How to Do Strategic Planning Like a Futurist

Zo, het jaar zit er bijna op. Heb jij de jaarplannen voor 2020 al helemaal op de rit? Dan is het leuk om eens met de ogen van een futurist naar de toekomstbestendigheid ervan te kijken. Jawel, futurist is daadwerkelijk een beroep. Futurist Amy Webb deelt in dit artikel haar wetenschappelijke aanpak van strategische planning. Lees hier hoe je met een time cone in de toekomst kunt kijken. Link

Spotify unwraps the decade's odd listening habits

Het merk Spotify heeft dit decennium via datamarketing zijn eigen eindejaarstraditie weten te vestigen. Veel muziekliefhebbers kijken uit naar hun eigen gepersonaliseerde eindejaarslijst en delen hem, zowel met elkaar als online (trouwens, dit was de mijne). Free publicity, check! Daarnaast maakte Spotify op basis van data weer een grappige outdoorcampagne over bijzondere luistergewoonten van dit decennium. Goed gedaan! Link

Why phones that secretly listen to us are a myth

 “Het feit dat ik paranoïde ben, wil nog niet zeggen dat ik niet word achtervolgd”. Meerdere van mijn doorgaans weldenkende vrienden zijn ervan overtuigd dat ze afgeluisterd worden door hun telefoon, omdat ze soms ineens reclame zien voor dingen waar ze online nog nooit naar gezocht hadden, maar wel eerder die dag met iemand over spraken. Dit is kennelijk wat twintig jaar commercieel internet met ons mensen gedaan heeft. Bedankt, online marketeers. Herkenbaar gevoel, ja? Ook in Engeland heerst het. De BBC liet een gerenommeerd securitybedrijf research doen naar het fenomeen. Lees hier waarom je gevoel niet klopt en het echt onmogelijk waar kan zijn. Link

LUMA's State of Digital Marketing 2019

Het nieuwste LUMA-rapport met de focus op digitale media en marketing is op zeer Amerikaanse wijze superlelijk, maar wel de moeite waard. Extensive industry knowledge over de laatste ontwikkelingen in Martech en Unicorn IPO’s, maar ook data over de tijdsbestedingen in,- en de toekomst van televisie bijvoorbeeld.

Leuk vanwege het Nederlandse tintje; vanaf slide 70 een deep dive case over de geweldige waardecreatie van Live Ramp, dat dit jaar het Nederlandse bedrijf Faktor overnam. Wel even (gratis) registreren voor het rapport. Link

Dozens of daily news podcasts are punching above their weight worldwide

Podcasts waren jaren lang de Doornroosje van de media. Mooi en veelbelovend, maar heel weinig actie. Mede dankzij de opname in Google’s Android en de push van Spotify op de podcast brak hij dit jaar écht door. Niemanlab ziet op basis van het laatste Reuters Digital News-rapport kansen, vooral voor nieuws.

Uitgevers, leest u even mee? “The big change is commercial, which is that we had advertisers who started to come to us last year and say, ‘We are only going to buy two kinds of ad next year, print and podcast. What have you got?’” In Nederland valt hier nog een wereld te winnen… Link

Jaarrapport Landelijke Jeugdmonitor 2019

Lezer Jaap deelde op Twitter een grafiek, afkomstig uit het CBS jaarrapport over de leefsituatie van jongeren. Vanuit media perspectief interesseerde mij vooral hoofdstuk 11: Jongeren en internetgebruik, met daarin onderdelen als ICT-voorzieningen en internetgebruik, activiteiten en diensten op internet, en online winkelen. Thanks for sharing Jaap! Link

Alexa’s voice can now express disappointment and excitement

De Amerikaanse Alexa kan nu op verschillende manieren haar antwoorden uitspreken. Stemvariaties van happy/excited tot disappointed/empathetic zijn voortaan allemaal te gebruiken. Naast de meer empathische Amerikaanse opties is er ook een Australische stem en een radio dj-variant genaamd Music (US) Speaking Style.

Leuk om de verschillende stemmen van Alexa te horen en met elkaar te kunnen vergelijken. Alexa is “so happy” to be “playing a single hand in what looks like a losing game” Grappig om zo te horen wat toon doet met de manier waarop de boodschap overkomt. Link

 

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager

www.verkroost.com

 
Lees ook:

02-12-2019 | Jeroen Verkroost: Startup drama, Baby Yoda, Het einde van TMG, Memes zijn massamedia, pas op voor het ANP, Tools voor journalistiek, Who killed the Torrent?
25-11-2019 | Jeroen Verkroost: website-awards, Prada, Swapfiets duurzaam? Borat maakt zich kwaad, iconische filmauto’s
11-11-2019 | Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds
04-11-2019 | Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer
28-10-2019 | Jeroen Verkroost: Newsweek, de streamingmarkt, Mashable, deepfakes en meer
21-10-2019 | Jeroen Verkroost: Google als klimaathater, influencers kweken, foutste privacy policy, mediabestedingen, de beste e-mail ooit
14-10-2019 | Jeroen Verkroost: AI, voice bij DPG Media, Instagram Threads, Mediamonitor, Kramp, zoektocht
07-10-2019 | Jeroen Verkroost: Zuckerberg behind the scenes? Wat zijn de populairste apps? Een million mile Tesla? Personaliseren, hoe dan?
29-09-2019 | Jeroen Verkroost: Hey, robot kopen? Objectieve journalistiek, kan dat? Alexa aan je vinger? Social Media Infographic?
22-09-2019 | Jeroen Verkroost: Zingende handtassen, waarom? Hoe hack je Waze? Louis Vuitton met Supreme? Redt Dematerialization de planeet?
16-09-2019 | Jeroen Verkroost: Wat is een E-Girl? Door locatiedata veroordeeld voor moord? Live AI die fake news produceert?
08-09-2019 | Jeroen Verkroost: Blendle | Silicon Valley | Disney+ | Komodo draken | Gartner Hype Cycle

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie