Jeroen Verkroost: Startup drama, Baby Yoda, Het einde van TMG, Memes zijn massamedia, pas op voor het ANP, Tools voor journalistiek, Who killed the Torrent?
02-12-2019 12:48:52 | Hits: 1211 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Mijn mislukte startup: de 9 lessen die ik leerde voor 3 miljoen euro

Via de uitstekende Handpicked-nieuwsbrief las ik het verhaal van een mislukte Nederlandse startup: CRM-systeem Lily, een bedrijf dat werd opgericht door de mensen die eerder het bedrijf Voys oprichtte en zeer succesvol maakten. Hier vallen lessen te leren. Wat overkwam deze ervaren ondernemers, die opnieuw een gat in de markt vonden? Er bestaat nog altijd geen bedrijf dat de belofte van Lily kan waarmaken. Waarom hebben ze dan na 7 jaar en 3 miljoen euro de stekker eruit getrokken? Een mooi, eerlijk verhaal van oprichter Mark. Link.

"Ik dacht: wow, je bent gewoon De Telegraaf aan het killen"

TMG bestaat niet meer. Deze maand veranderde de naam van het Telegraaf-concern in Mediahuis Nederland. De NRC (ook eigendom van Mediahuis) besteed in een uitgebreid verhaal aandacht aan de recente geschiedenis en de overnamestrijd in 2017 tussen miljardair John de Mol en uitgever Mediahuis. Er zijn veel tegenstellingen geweest, gebruikt en uitvergroot in de periode van strijd tussen tussen print en video, tussen consultants en (mogelijke) aandeelhouders en tussen Nederland en België. Interessant om van een aantal direct betrokkenen te lezen hoe ze tegen die recente geschiedenis en de nieuwe koers aankijken. Link.

How memes got weaponized: A short history

Als je helemaal niks hebt met memes, lees dan dit artikel. Memes zijn meer dan alleen een lolletje, het is de manier waarop cultuur en ideeën doorgegeven worden door de online generatie. Memes zijn de unieke vorm die media aangenomen heeft op het internet. Maar in deze vorm, die in feite een frame is voor inhoud die zich via subculturen razendsnel verspreidt en waaraan iedereen kan deelnemen, schuilt ook een gevaar. Lees hier hoe dat proces, genaamd trading up the chain werkt en ingezet wordt voor manipulatie. Link.

That Uplifting Tweet You Just Shared? A Russian Troll Sent It

Na de theorie lees je in dit artikel wat het risico is van het zomaar een Insta-foto reposten, een Facebook Messsage delen of een tweet retweeten van iemand die je niet kent. Waarom zou je niet zomaar mee moeten doen aan een online survey? Waarom moet je bedacht zijn op het linken met, of endorsen van mensen op LinkedIn die je niet echt gechecked hebt? Leerzaam. Link.

Foto-opsporingsdienst ANP zwaait grif met boeteboekje



Linke soep. Als je wel eens beeld van internet gebruikt, bijvoorbeeld voor een artikel op je website of een weblog, of als je soms presentaties maakt die je achteraf deelt met je publiek, als je een kind hebt dat wel eens een school presentatie online gezet heeft, je kunt zomaar risico lopen.
Lees dit artikel om te weten hoe je voorkomt dat je ineens honderden euro’s mag aftikken, hoe de zogenaamde ANP-foto-opsporingsdienst te werk gaat en hoe je jezelf beschermt tegen deze praktijken van ANP en haar overenthousiaste partner Permission Machine. Link.

Netflix killed the Torrent (Maar wat gebeurde er in 2010?)

Een lezersvraag! Voor een keynote over media die ik binnenkort geef, vond ik op Google Trends de overduidelijke relatie tussen het het illegaal downloaden (van vooral films) via Torrents en het gebruik van Netflix. Het meest dramatisch is het effect van de opkomst van Netflix te zien in de VS, zoals op de afbeelding hierboven. Internationaal lanceerde Netflix later, dus werd het omslagpunt wereldwijd ook pas later bereikt. Voor Nederland kwam dat moment in mei 2015. Maar naar bovenstaand plaatje turend vraag ik me vooral af, is er dan één film of serie aan te wijzen als de nagel in de doodskist van de Torrent? Wat deed het toch zo goed op Netflix US in december 2010? Wie het weet mag het zeggen…

First Draft

Tip: Non-profitorganisatie Firstdraftnews.org heeft een heel mooie serie essential guides voor mensen die met (online)journalistiek bezig zijn. Mooi spul waarin stevig geïnvesteerd is. Er zit dan ook een breed scala aan instanties, NGO’s en weldoeners achter. Naast de gidsen, is er ook research, kun je er online trainingen doen of praktische tools downloaden zoals flash cards met tips. Link.

Baby Yoda Has Conquered the World

Ook bij ons thuis klinken er bij elke nieuwe aflevering van The Mandalorian (Disney+) links en rechts geluiden van vertedering als Baby Yoda in beeld verschijnt. De animatie is zó overtuigend, iedereen houdt van Baby Yoda. Slim ook, want als sidekick van The Mandalorian, die het als hoofdrolspeler zonder gezichtsuitdrukkingen moet doen, zorgt Baby Yoda voor de emotionele connectie. Hoe Baby Yoda gemaakt werd en hoe hij zelfs de zeer ervaren teamleden op de set inpakt lees je in dit feelgood verhaal: Link.

 ---

Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager

www.verkroost.com

 
Lees ook:

25-11-2019 | Jeroen Verkroost: website-awards, Prada, Swapfiets duurzaam? Borat maakt zich kwaad, iconische filmauto’s
11-11-2019 | Jeroen Verkroost: Jeff Bezos, Uber kijkt niet uit, Twitter haat hem, neonazi’s, NextDNS, 60 seconds
04-11-2019 | Jeroen Verkroost: feedback, TikTok, Britney Spears, redders van de journalistiek en meer
28-10-2019 | Jeroen Verkroost: Newsweek, de streamingmarkt, Mashable, deepfakes en meer
21-10-2019 | Jeroen Verkroost: Google als klimaathater, influencers kweken, foutste privacy policy, mediabestedingen, de beste e-mail ooit
14-10-2019 | Jeroen Verkroost: AI, voice bij DPG Media, Instagram Threads, Mediamonitor, Kramp, zoektocht
07-10-2019 | Jeroen Verkroost: Zuckerberg behind the scenes? Wat zijn de populairste apps? Een million mile Tesla? Personaliseren, hoe dan?
29-09-2019 | Jeroen Verkroost: Hey, robot kopen? Objectieve journalistiek, kan dat? Alexa aan je vinger? Social Media Infographic?
22-09-2019 | Jeroen Verkroost: Zingende handtassen, waarom? Hoe hack je Waze? Louis Vuitton met Supreme? Redt Dematerialization de planeet?
16-09-2019 | Jeroen Verkroost: Wat is een E-Girl? Door locatiedata veroordeeld voor moord? Live AI die fake news produceert?
08-09-2019 | Jeroen Verkroost: Blendle | Silicon Valley | Disney+ | Komodo draken | Gartner Hype Cycle

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie