Jeroen Verkroost: YouTube en politiek, Facebook rekent Biden een ander tarief dan Trump
02-11-2020 12:45:00 | Hits: 1049 | columnist: Jeroen Verkroost | Tags:

Jeroen Verkroost speurt het internet af naar de interessantste artikelen over media, mediagebruik en trends in de branche.

Transparency.tube - Daily stats that show how political YouTube is

Met de verkiezingen aldaar om de hoek maakten twee Amerikaanse dataspecialisten Transparency.tube, een realtime overzicht van het politieke landschap op YouTube. YouTube wordt gebruikt door 71 procent van de Amerikanen  en maar liefst 26 procent ziet het als een volwaardige nieuwsbron (!).
 
Om beter te begrijpen welke content en ideeën gedeeld worden op YouTube is er nu dit dashboard (zie afbeelding) waarin je mainstream news (midden) terugvindt, maar ook bronnen ter linker en rechterzijde van het spectrum. Leuk om eens buiten je eigen filterbubbel te kijken; je duikt zo in kanalen met labels als 'anti-woke’, 'libertarian’, 'conspiracies’, 'religious conservatives’, 'Q-Anon’, enzovoorts. De grootte maakt duidelijk wie de belangrijkste stemmen zijn in elk segment en je ziet ook meteen de actuele hitparade van meest bekeken video’s. Fascinerend, zeker nu… Link
 
 
 
"We moeten Nederland weerbaar maken tegen buitenlandse inmenging." "We moeten inzicht krijgen in de algoritmen van Youtube en Google." "We mogen niet afhankelijk worden van Big Tech." "We moeten techbedrijven minder machtig maken door ze op te knippen of door fusies te verbieden." De Europese Commissie komt naar verluidt dit jaar nog met maatregelen om de macht van de techbedrijven in te tomen. Ik ben benieuwd.
 
D66 en CDA willen vanuit Nederland specifiek het probleem van desinformatie op YouTube en Facebook aanpakken. Ze dromen van een wereld waarin we grip hebben op deze materie. Noem me gerust cynisch, maar ik heb ernstige twijfels over de slagkracht van onze regering. Voorlopig is er in de Tweede Kamer nog altijd vertrouwen in de heilzame werking van de site Mediawijsheid, overigens een site die niemand kent.
 
Daarnaast praat men al jaren over het oprichten van een algoritmewaakhond, maar het is bij praten gebleven. Kijk verder gerust eens naar dit Tweedekamerdebat over desinformatie en digitale inmenging en vertel me wat je ervan denkt. Voor wie geen zin heeft in gekissebis over definities of die twee uur gewoon een wat te lange zit vindt (begrijp ik) heeft de Volkskrant dit overzichtsartikel. Mijn analyse: het kan nog even duren tot we deze problemen vanuit Nederland opgelost hebben. Link
 
 
 
Facebook oefent met zijn prijsstelling directe invloed uit op de verkiezingen. Dat blijkt uit deze goede analyse van data uit de huidige Amerikaanse verkiezingscampagne, die werd verzameld door de New York University. Het blijkt dat er soms grote prijsverschillen zijn tussen campagnes die gericht zijn op dezelfde doelgroepen, afhankelijk van afzender (Biden/Trump) en inhoud.
 
Lees hier hoe dat precies werkt en welke consequenties dat heeft voor de campagne, het aantal keer dat mensen bereikt worden en welke boodschappen mensen wel en niet onder ogen krijgen. Volgend jaar hebben we in Nederland ook verkiezingen, trouwens… Link
 
 
 
In de serie dingen gaan beter met AI deze keer via Michiel (dank!) deze slimme inzet van AI door Google. Ik heb dit jaar voor een ondernemende klant een merk en huisstijl laten ontwikkelen voor (onder andere) een eenvoudige webshop voor desinfectiezuilen. Video’s maken is duur, dus zo'n AI-behandeling lijkt me ideaal!
 
Deze nieuwe technologie zou zo'n beetje voor elk merk en iedere webshop relevant moeten zijn. De AI zou dus, op basis van de pagina’s van een webshop, automatisch video’s samen kunnen stellen van elk individueel product. Dat is behoorlijk revolutionair. Lees hier meer: Link
 

Snapchat shares explode after blowing past earnings expectations

Snap Partner Summit 2020: Recap and Reflections - Turner’s Blog

Snap opens itself up to developers and adds more features that will increase users, advertisers, and monetization potential

Voor het eerst Nederlandse content op Snapchat Discover

Eerder dit jaar begonnen adverteerders te zoeken naar alternatieven voor Facebook en het lijkt erop dat Snap daar flink van geprofiteerd heeft. De inkomsten stegen met meer dan 50 procent procent vergeleken met vorig jaar. Ook het gebruik van Snap is flink toegenomen; het afgelopen jaar groeide het aantal dagelijkse actieve gebruikers met 18 procent.
 
Snap bereikt nu 75 procent van de Amerikaanse bevolking tussen de 13-34 jaar. Dat zijn 78 miljoen gebruikers - meer dan Instagram of Facebook. Maar waar komt dit succes vandaan?
 
Ik noemde eerder in deze nieuwsbrief al eens
  • Snap Camera voor computers. Dankzij Corona ging iedereen videocalls doen. Dat werd een stuk leuker toen bleek dat je de AR-filters van je telefoon ook op de computer kunt gebruiken met de gratis software van Snap.
 
Blogger Turner Novak benoemt deze elementen in het succes:
  • Snap Kit. Hiermee kunnen 3rd party apps Snap-functies (zoals Bitmojis) gebruiken. Meer dan 800 partners maken hier gebruik van. Deze partners bereiken daarmee 148 miljoen maandelijkse gebruikers.
  • Snapchat’s augmented reality (AR) filters zijn superpopulair. Meer dan 135 miljoen mensen gebruiken de AR functie van de camera - elke dag.
  • Snapchat Discover (de content pagina’s binnen Snapchat) werden bekeken door meer dan 100 miljoen mensen het afgelopen jaar. Dat is meer dan de 70 miljoen abonnees van Netflix.
 
Sinds kort is er in Discover trouwens ook content specifiek voor Nederland. Bekenden als influencer Dylan Haegens en jongerenmediamerk VICE staan prominent in beeld, maar je vindt er ook NOS Stories bijvoorbeeld. Misschien past Snap ook wel beter bij deze tijd, waarin we sociaal meer in kleinere kring verkeren… Al met al een knappe comeback van Snap afgelopen jaar. Link
 
 
 
Wie is de baas in de consumentenelektronica? Visual Capitalist heeft een aantal mooie infographics over de belangrijkste categorieën. Hier kun je in één beeld zien wie wereldwijd de belangrijkste merken zijn in elk van deze takken van sport. Fijne vormgeving ook. Link
 
 
 
Handig voor iedereen die regelmatig een presentatie in elkaar moet zetten; een enorme bibliotheek met iconen. Ze zijn er in verschillende bestandsformaten, als afbeelding of als vector graphics (handiger voor grotere afbeeldingen, design en drukwerk).
 
Ik had al genoeg aan het bestandje met 100 afbeeldingen, maar voor de liefhebbers is er ook een versie met 30.000 stuks. Gratis, als je ze wilt gebruiken op een website of in een app is bronvermelding met link verplicht, als je dat niet wilt kun je ook een licentie kopen. Link
 
 
 
Marsbot for AirPods is een nieuw concept. Een op de Foursquare database gebaseerde virtuele assistent die aan gaat zodra je jouw bluetooth headset gebruikt (werkt ook met niet-Apple spullen). Op basis van je locatie worden er korte audiofragmenten afgespeeld op bepaalde plaatsen, die daar door anderen voor jou achtergelaten zijn. GeoAudio dus. Cool.
 
Zo kun je met anderen informatie delen over een omgeving, aanbevelingen doen (ik heb mijn favoriete banketbakker van een vermelding voorzien), een tekstje inspreken of een muziekje laten klinken als iemand ergens passeert. Ook leuk voor lokale media, VVV’s en dergelijke. Werkt overal, de app zelf vooralsnog wel even ophalen in de Amerikaanse app store. Link
 
 
 
Woolworths, ooit zeer geliefd Engels warenhuis, sloot in 2008 definitief haar deuren. Maar plots was er dit najaar in serieuze media zoals Mail Online en de Daily Mirror  te lezen dat Woolworths een comeback zou maken. Heel het land in rep en roer… maar wat bleek?
Het nieuwsfeit was gebaseerd op een enkele Twitter-pagina, die bol stond van de typefouten en linkte naar een verder ook niet-bestaande site. Lees hier hoe een 17-jarige scholier uit Kent, die bezig was met een opdracht voor de leergang digitale marketing, dit nieuwsfeit in de kranten kreeg. Mooie stunt. Link
 
Uit: de wekelijkse nieuwsbrief van Jeroen Verkroost. Aanmelden kan hier
 
 
Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager
 
 
Lees ook:

26-10-2020 | Jeroen Verkroost: Among Us, Netflix, Formule 1, Guidinc, Fabeltjesfuik en Mario Kart Home
19-10-2020 | Jeroen Verkroost: Journalistiek, iPhones, Hype Cycle, Release je eigen Muziek en Test Jezelf!
14-10-2020 | Jeroen Verkroost: Over platencontracten, Facebook en Crocs
05-10-2020 | Jeroen Verkroost: Nu met Tools!
28-09-2020 | Jeroen Verkroost: Influencers, Hugo de Jonge, Monies & meer

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie