[Column] Léonie Koning: We zullen het steeds minder vaak hebben over advertenties en paid media
01-01-2015 17:34:00 | Hits: 3125 | columnist: Léonie Koning | Tags:

Twee dingen zijn voor adverteerders belangrijk: Vandaag, en alles daarna. Daarom is de ontwikkeling specifiek in 2015 niet zo interessant. Ik vind de spagaat tussen beide – de noodzaak om vandaag te overleven én klaar te zijn voor de toekomst – veel interessanter. Dat is wat succesvolle ondernemingen onderscheidt van de middelmaat.

Om vandaag te overleven gaan we door met waar we goed in zijn; dat is alles wat een adverteerder nu doet zo efficiënt mogelijk doen. De basis van 2015 blijft dus net als de afgelopen jaren retegoed nadenken, plannen en inkopen. En daarmee maximale performance uit je media euro halen. 

Maar de dag na morgen en die daarna zullen we het steeds minder vaak hebben over advertenties en paid media. Die woorden beperken ons perspectief en houden oplossingen voor ons verborgen die mogelijk vele malen beter werken. Onze scope is groter dan de paid media oplossingen waarmee we nu werken. De rol van Initiative is dan ook het regisseren van alle contactmomenten die een adverteerder met zijn consument kan hebben. 

Wij zijn daar al veel eerder mee begonnen. Steeds vaker vertrekken wij vanuit ‘owned’ contacten zoals verpakking, winkelpersoneel en transportbusjes. Merken hebben al  zoveel contactmomenten met ongelooflijk veel potentieel, die vaak onderbelicht blijven. Wie weet hoeveel potentieel een trouwe klant echt heeft? Meer dan wat je met een paar  GRP’s kunt inkopen… 

Wij vragen onszelf bij alles wat we doen dan ook steeds af: “Waarom zou een consument überhaupt iets van een merk willen?”. Dat levert hele andere oplossingen dan wanneer je ervan uitgaat dat die consument sowieso iets van je merk wil en je het alleen maar op de juiste plek hoeft te vertellen.

Het antwoord is overigens vrij simpel. Je moet zelf iets meer geven om meer terug te krijgen. En dat is niet perse een lagere prijs, of meer product. Veel vaker is dat gemak, of simpelweg het feit dat je hebt laten zien dat je meedenkt en je consument begrijpt. Het kan een chipje en een appje zijn die je helpen je hardloopprestaties te monitoren en te delen met je vrienden. En als supermarkt kun je ook gewoon  moeders helpen om de logistiek rond kerst gemakkelijker te regelen. 

Daarom hebben we bij Initiative CO in het hart van de organisatie gezet. CO is een club van strategen, creatieven, producers, designers en programmeurs die bij elke briefing kijkt of er niet een snellere en betere oplossing mogelijk is dan doen wat we altijd deden in paid media. De vraag is steeds: “kunnen we een nieuw contact creëren of een bestaand contact waardevoller maken?”. 

Het wordt in de toekomst steeds belangrijker dat je, naast paid media, nieuwe contactmomenten creëert. Steeds vaker zullen oplossingen centraal staan die gebruik maken van een nieuw contactmoment, en steeds meer zal paid media gebruikt worden om die nieuwe contactmomenten te creëren en stimuleren. Dat is een beweging die in 2014 serieus is ingezet en de komende jaren versneld zal doorzetten. Dus niet alleen in 2015. Initiative als bureau verandert daardoor steeds meer in een groep mensen die op een creatieve manier oplossingen voor je bedenkt, door nieuwe contactmomenten te creëren en al deze contactmomenten voor je te regisseren.

Dat is synergie en integratie van een heel nieuw niveau!

Léonie Koning is Managing Director Initiative
www.initiative.nl

Deze bijdrage is onderdeel van ons Forum Advertentiemarkt 2015
Klik hier om naar dit forum te gaan