[Column] Marvin Jacobs: De 9 podcasttrends voor 2018 (deel 1)
08-12-2017 14:55:00 | Hits: 3277 | columnist: Marvin Jacobs | Tags:

2017 was een cruciaal jaar in de podcastrevival die in 2014 begon. In de VS staat het medium op de radar bij adverteerders, Hollywood jaagt op de film- en tv-rechten van podcasts en er werd een groot aantal prachtige shows uitgebracht. Wat gaat er in 2018 gebeuren rond de podcast? Een vooruitblik in twee delen. 

1. Aantal luisteraars blijft groeien, ook buiten de VS 

De VS is nog altijd het land waar de podcast is het grootste is, maar het medium begint ook de rest van de wereld te veroveren. Verschillende onderzoeken tonen de groeiende belangstelling voor podcasts aan. In Canada heeft bijvoorbeeld een derde van de volwassen bevolking afgelopen jaar naar een podcast geluisterd. In het Verenigd Koninkrijk heeft rond de 24 procent ooit geluisterd naar een podcast, maar dat percentage groeit gestaag. Curieus genoeg is binnen Europa Zweden het grote gidsland: hier luistert het indrukwekkende aantal van 29 procent van de inwoners tussen de 16 en 80 jaar maandelijks naar een podcast.   

Edison Research publiceert in het voorjaar zijn jaarlijkse onderzoek naar podcast-trends in de VS. De conclusie ligt al vast: het aantal Amerikanen dat maandelijks naar een podcast luistert, nu 57 miljoen, zal fors stijgen.  

2. Doorbraak in Nederland 

"Ondanks de hoge verwachtingen lijkt de podcast het traditionele radiolandschap niet volledig op de kop te hebben gezet," meldde het Sociaal Cultureel Planbureau een jaar geleden in het grootste, meest recente onderzoek over ons luistergedrag. En dat is ook nu, een jaar later het geval: het is hier vooralsnog een medium dat alleen door een kleine voorhoede van ervaren mediagebruikers wordt gevonden. Voor het grote publiek is de podcast terra incognita. 

Om daar verandering in te brengen is er een spraakmakende, onthullende podcast nodig die de markt openbreekt. Nu worden er vooral praatpodcasts gemaakt: feitelijk niets meer dan old school radio, maar dan op een andere manier verspreid. Daar gaat te weinig urgentie vanuit om een grote schare luisteraars aan de podcast te krijgen.   

Het goede nieuws is natuurlijk dát er geëxperimenteerd wordt met het medium. En er zijn meer interessante ontwikkelingen. Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek verstrekte subsidie aan Poldercast, een podcast over misdaad waarbij de makers de Nederlandse Serial nastreven; de serie die de Amerikanen massaal aan het luisteren kreeg. Het ambitieuze platform Dag & Nacht timmert flink aan de weg en de VPRO zet steeds meer in op goed geproduceerde podcasts, zoals het onlangs verschenen Bob. En dan is er nog Netflix, dat vorige maand ineens met een Nederlandstalige praatpodcast op de proppen kwam.   

Het levert allemaal nog geen podcasts waarvoor heel Nederland massaal de koptelefoon opzet, maar het laat wel een verandering in het landschap zien. Al deze ontwikkelingen zouden wel eens de opmaat kunnen zijn voor een echte doorbraak in 2018.  

3. Podcasts op televisie

In oktober ging bij betaalzender Amazon Prime de serie Lore in première. Een primeur: het is de eerste televisieserie gebaseerd op een podcast. In 2018 gaan we dit nog veel vaker zien. Film- en televisieproducenten hebben van een groot aantal podcasts de rechten hebben gekocht. Een greep uit het aantal shows dat nu in bewerking is voor het scherm: Serial, Homecoming, StartUp, Tanis, 2 Dope Queens. Wat zouden die televisiekijkers doen als ze zien dat het originele idee van een podcast afkomstig is? Luisteren, vermoed ik.  

4. Kinderen zijn nieuwe doelgroep

Ouders zetten kun kind liever niet de hele dag achter de iPad of Netflix. Een prettig alternatief: een mooi gemaakte podcast. Er waren al een paar mooie voorbeelden van dit soort podcasts, zoals het prachtig gemaakte The Unexplainable Disappearance of Mars Patel en Wow In The World. Nu zien steeds meer Amerikaanse makers het potentieel van deze doelgroep.  

The New York Times lanceerde vorige maand een kinderversie van The Daily podcast. Deze pilot krijgt in 2018 navolging en verschijnt dan met een maandelijkse frequentie. Producent WYNC heeft aangekondigd met een kinderpodcast te komen. Gimlet Media is sinds eind november gaan samenwerken met Story Pirates. Het format van deze show, met comedy en muziektheater, bestond al langer; samen met Gimlet Media wordt het opnieuw gelanceerd.  

En dan is er ook nog een platform dat zich specifiek richt op kinderen: Pinna. Een Netflix-achtige dienst die podcasts en audioboeken voor jonge luisteraars aanbiedt. Zonder dat je daar als ouder een schuldgevoel aan overhoudt, zo beloven ze.  

Volgende week deel twee van deze vooruitblik, met daarin onder meer aandacht voor de zakelijke kant van de podcast industrie.  

---

Marvin Jacobs is Editorial Director bij creatief online bureau Born05. Op deze plek schrijft hij over de ontwikkelingen in de wereld van podcasts. Die spelen zich nu nog vooral af in het Engelstalige deel van de wereld, maar Jacobs is ervan overtuigd dat Nederland snel volgt.

www.born05.com

 

Lees ook:

17-10-2017 | [Column] Marvin Jacobs: Haatzaaiers laten podcasts links liggen
15-09-2017 | [Column] Marvin Jacobs: Waarom slaat een 13 jaar oud medium pas nu aan?
11-07-2017 | [Column] Marvin Jacobs: De zeven beste podcasts van dit moment
07-06-2017 | [Column] Marvin Jacobs: Branded podcasts veelvuldig bekroond
09-05-2017 | [Column] Marvin Jacobs: Leren van podcast S-Town
12-04-2017 | [Column] Marvin Jacobs: Waarom ik niet meer zonder podcasts kan

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie