[MediaWeek] Bas Vlugt: Alexander, Shula, René, Wilfred & Hélène
06-06-2019 16:24:00 | Hits: 3790 | columnist: Bas Vlugt | Tags:

Wat een mediaweek! Van het meest opvallende medianieuws was toch wel het meest opvallend het uitgelekte beleidsvoornemen van de regering om het NPO tot aan 20:00 uur reclamevrij te maken, online helemaal reclamevrij te maken en om van NPO 3 een regiozender te maken.

Shula Rijxman reageert zo: "Hoewel de minister zijn brief nog niet heeft gestuurd, ziet het er wéér niet goed uit voor de publieke omroep. Opnieuw dreigt een extra bezuiniging van vele miljoenen, een bezuiniging die dit keer echt de programma’s zal raken. U kunt van mij aannemen dat wij als raad van bestuur blijven vechten als leeuwen voor onze publieke omroep."

De puinhoop in dit dossier begint nu toch wel compleet te worden. Het begon in september 2017 met de mededeling dat Ster bureau- en volumekorting ging schrappen per 1 januari 2018. Er werd - vooral door de mediabureaus - hier en daar moord en brand geschreeuwd en veel mensen waren de mening toegedaan dat dit de Ster veel inkomsten zou kosten.

In een interview met het Nederlands MediaNetwerk, weersprak Ster directeur Frank Volmer dit geluid.

In januari 2019 pleit Shula Rijxman voor een reclame-vrije Publieke Omroep, te beginnen bij de kinderprogrammering. BVA ziet niets in de plannen van Shula Rijxman. BVA directeur Henriette van Swinderen: "De huidige duale financiering van de publieke omroep biedt vele voordelen. Reclames garanderen een pluriforme, kwalitatieve publieke omroep. Het reclamevrij maken van de NPO heeft uitsluitend negatieve gevolgen voor de burger als kijker en belastingbetaler en de adverteerder."

In een zeer lezenswaardig opiniestuk deelt Thijs Muller, directeur van Havas Media Nederland en voorzitter van Platform Media Adviesbureas, zijn interessante visie: "Ster heeft nooit structureel de inhoud en de creatieve vrijheid van de NPO beïnvloed. Natuurlijk, de vraag van de omroepstructuur is terecht. En reclamediscussies rondom kinderprogramma’s ook. Maar het kind met het badwater weggooien? De symbiose is al decennialang succesvol. Als we deze echt willen stoppen dan blijft de grote vraag: hoe behouden we dan de kwaliteit van de NPO?"

In maart trekt Shula Rijxman haar pleidooi voor een reclamevrije NPO weer in.

Eind mei wordt bekend dat Ster in 2018 slechte resultaten heeft geboekt. De inkomsten liepen met 6,6 procent terug en waren 9,6 procent lager dan Ster had begroot. En dat terwijl NPO in 2018 ruim marktleider was en de reclamemarkt in 2018 met 3 procent groeide. Iedereen mag zijn eigen conclusies trekken.

Als je conclusies van anderen wilt weten, lees dan ons forum over dit onderwerp met bijdragen van RTL, Talpa Network, DPG Media, Mediahuis, Shula Rijsman,Aschwin de Bruijn, Henriëtte van Swinderen, Niels Bruinsma en Paolo Martorino.

"Ik vrees dat technologie onze samenleving gaat opdelen in filterbubbels, met ieder zijn eigen nieuws, invalshoeken en vermaak. Wie de filterbubbel het beste kan bedienen, wint de strijd om de gebruiker." Dat was de boodschap van Alexander Klöpping donderdag tijdens de tweede lezing maatschappelijke waarde, georganiseerd door NPO en de publieke omroepen.

“Moeten we dan maar alle NPO-programma’s op YouTube zetten? Nee; we gaan niet een Amerikaanse firma nog rijker maken. Moet de NPO de strijd aangaan met Netflix? Nee; daar heb je veel meer budget voor nodig en daar is geen draagvlak voor. Nee, we moeten het distributieprobleem aanpakken. Niet de ongelijke strijd aangaan, maar de gouden kluis met NPO-content opengooien voor iedereen." Volgens Klöpping zouden app-makers moeten kunnen experimenteren met NPO-content om op verschillende manieren het publiek aan te kunnen spreken.

Ronduit opmerkelijk was de manier waarop de benoeming René Moerland als nieuwe hoofdredacteur van NRC bekend werd gemaakt. En dan doel ik op de foto die met het persbericht werd meegestuurd.

We zijn nu negen jaar gewend aan Peter Vandermeersch, een communicator pur sang die niet van de televisie te slaan is, die waar hij ook maar kan de dialoog zoekt met zijn lezers - een rock ster onder de journalisten.

Een blik op de LinkedIn profielpagina van René Moerland leert - naast het feit dat hij daar geen foto van zichzelf heeft gepubliceerd - dat hij na het afronden van zijn master in journalistiek aan de Erasmus Universiteit in 2000 voor NRC ging werken en nooit een andere werkgever heeft gehad.

Na 19 jaar journalistiek zou je toch een flink gevoel voor de communicatiekracht van fotografie moeten hebben opgebouwd. Waarom kies je om het bericht waarin je jezelf aan Nederland presenteert als de nieuwe hoofdredacteur van NRC te voorzien van een foto waar je van een flinke afstand te zien bent, kijkend niet naar de kijker maar de blik uitdrukkingsloos op een printje, met je handen in het haar in een jaren '50 decor van een kamer met een meer dan saaie boekenkast?

Dit kan drie dingen betekenen: of het is een vergissing, of het is een briljante grap, of er gaat bij de hoofdredactie van NRC de komende jaren een heel andere wind waaien.

De NPO mag het dan niet goed doen op de advertentiemarkt, voor wat betreft het marktaandeel heeft de NPO twee heerlijke weken achter de rug. Eigenlijk hobbelde het marktaandeel van NPO het hele jaar al voorzichtig naar beneden, was RTL stabiel en maakte Talpa Network, opgestuwd door de hysterie rondom het Champions League succes van Ajax, een stevige opmars die er drie weken geleden in resulteerde dat RTL - voor een moment - werd gepasseerd.

Maar daarna was het NPO-time. Eerst was daar het Eurovisie Songfestival - over hysterie gesproken - dat door Nederland werd gewonnen. De uitzending duurde eeuwig en er keken 4,4 miljoen mensen. Het leverde de NPO die week een marktaandeel van 44,4 procent op. De week erna ging het feest met de Europese verkiezingen - met dat rare debat tussen Mark Rutte en Thierry Baudet (ook dat was vrij hysterisch) en twee avonden met uitslagen - nog even door.

Afgelopen week zakte het marktaandeel van NPO naar 30,9 procent - de laagste score dit jaar - en veerden RTL en Talpa Network terug.

Wilfred Genee werd met de belofte dat hij veel mocht gaan doen naar Talpa Network gehaald en die belofte wordt ingelost. Wilfred heeft inmiddels een programma op Radio Veronica en een online sportquiz. Afgelopen zondag ging de voorlopig voor 6 afleveringen geprogrammeerde talkshow Café Hendriks & Genee van start.

Altijd leuk zo'n eerste uitzending. Leuke gasten, er gaat van alles mis - iedereen doet zijn best. Wilfred trok meer naar zich toe dan goed was voor het evenwicht van de show maar dat is allemaal wennen. Voor wat mij betreft wordt het zwak dat ik niet heb voor Genee ruimschoots gecompenseerd door het zwak dat ik heb voor Hendriks. Wat een vakvrouw, wat een leuke vrouw - niets minder dan een parel in de stal van Talpa Network.

Er keken 238.000 mensen, dat was niet voldoende voor een plek in de top-25 maar wel het best bekeken programma op Veronica die avond en grosso modo twee keer zoveel kijkers als 6 Inside op vlaggenschip SBS6. Als je ziet dat het programma dat op Café Hendriks & Genee volgde - een docu over Christian Ronaldo - 56.000 kijkers trok dan moet je zeggen dat er bij Hendrik en Genee toch wel wat van tractie zit. Zondag allemaal weer kijken!

En tot slot vraag ik graag nog even aandacht voor de Media Rally. 28 juni vindt de rally plaats. Schrijf je nu in voor het by far leukste media-event van het jaar, nu het nog kan. Lees alles over de Media Rally, hoe je in te schrijven en andere teams uit te dagen hier.

www.mediarally.nl


Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie