Monika Jak: Heb je effies?
11-11-2014 08:51:00 | Hits: 2475 | columnist: Monika Jak | Tags:

Een mooie quote uit het Effie Awards jubileumboek (het zal je niet zijn ontgaan als je in het vak zit) komt van creatief Frank Pels: “Effectiviteit hoeft helemaal geen prijs te winnen. Effectiviteit is een verplichting aan de klant.” De quote wordt aangebracht door Wilbert Schreurs, reclamehistoricus. Hij is ook de man die de anekdote vertelt over art director Béla Stamenkovits die, gevraagd naar zijn favoriete eigen werk, een zoekertje noemde waarmee hij ooit z’n motor te koop aanbood. Waarom? Omdat ie zo effectief was.

Je weet dat er opdrachtgevers zijn die expliciet aan hun bureau aangeven dat ze per se een prijs willen winnen? Ik heb het uit betrouwbare bron. En ik geloof het onmiddellijk. Een prijs winnen! Wie wil dat niet. Erkenning. Bevestiging. Een aai over je bol. Even in de schijnwerpers. Onweerstaanbaar. Het is waar we voor leven. Waar we op ademen. Dat een ander je ziet staan, je bestaan erkent. Dat je er mag zijn. Dat je er toe doet.

Voor een kans op een Effie moet je trouwens – afhankelijk van de datum van inzending (en geen lid van VEA of BVA) – tussen de vijf en zeven k betalen. Tja, sommige aaien over de bol zijn dus te koop. “De bekroning, het klopje op de schouder, is de belangrijkste bestaansgrond voor de Effie”, aldus Giep Franzen in hetzelfde jubileumboek.

Ik ga het kort houden. Een pleidooi voor een nieuwe prijs in deze branche. Ik had bedacht ’m de Beffie te noemen. Met de b van beloning, of bofkont. Lekker reclamisch en het bekt ook wel lekker. Vanwege ongewenste associaties, zo bleek uit een nulmeting, uiteindelijk toch maar besloten ’m de Weffie te dopen. Met de w van waardering en van werelds. Een Weffie kan door iedereen worden uitgedeeld. Elke dag. Jurylid ben jezelf. Een Weffie uitreiken is even heerlijk als er een ontvangen. “Ik ben trots op je.” “Wat zie je er goed uit.” “Wat kan jij toch geweldig formuleren.” “Jij bent zo intens creatief!” “Wat maak jij lekkere koffie.” Het zijn maar een paar algemene voorbeelden van Weffies. Categorieën mag je zelf bedenken. Persoonlijk, vakmatig: het is aan jou. Je hoeft je ook niet in te schrijven en geen geldbedrag neer te leggen om aan de Weffies mee te kunnen doen. Er is slechts één voorwaarde aan verbonden: elke Weffie die je uitdeelt moet oprecht zijn. En ik kan je een ding verzekeren: effectiviteit is gegarandeerd!

 

Monika Jak is eigenaar/oprichter van De Fabriek Communicatie-werken en

grondlegger van Monikalogie

www.defabriek.nl

www.monikalogie.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie