Monika Jak: Profiteer van dit uitzonderlijk aanbod!!!
13-10-2014 10:47:00 | Hits: 2506 | columnist: Monika Jak | Tags:

Zou het kunnen dat je dit nu leest omdat je nieuwsgierig bent naar ‘dit uitzonderlijke aanbod’? Dat je geen idee hebt wat het is en of je het wel nodig hebt, maar dat je het risico niet wilt lopen dat je iets misloopt? En dat je dol bent op kortingen? Wat dat laatste betreft zit je goed: deze column krijg je helemaal gratis! Kost je niks, behalve wat tijd. En zou je natuurlijk ook nog wat op kunnen leveren. Ik heb desondanks het gevoel dat je al wilt afhaken. Je ziet niks aanlokkelijks; het is maar tekst. Grijze blokken waar je geen zin in hebt. Geen profijt te halen hier.

Blijkbaar (ben je er nog?) ben je op zoek naar voordeel. Maar waarom? Je weet toch wel dat je feitelijk bedonderd wordt als het om aanbiedingen gaat?

Vakmatig ben ik zelf altijd op zoek naar de verborgen waarheid achter gedrag. In de cursus “Betrokken Reportage” maken was dat daarom mijn insteek bij de straatinterviews die we moesten houden voor ons eigen filmpje. Dit was mijn vragenlijstje (plaats van handeling: Almere):

-      Wat heeft u gekocht?

-      Had u het nodig?

-      Zat er korting op?

-      Had u het anders ook gekocht?

Vanwege de opgelegde beperking van maximaal vijf minuten, heb ik niet alle vragen in de eindmontage kunnen handhaven, maar bekijk even het resultaat van de interviews (kost je nog geen vijf minuten).

 

Hoorde je wat die vrouw aan het einde zei over het waarom van de aankoop van nieuwe schoenen? Ze zei dit:

“Ja, dan heb je wat anders.

Dan is het goedkoop.

Maar ik koop het niet per se omdat het een aanbieding is.

Ik koop die aanbieding omdat ik al genoeg schoenen heb.

Ja, het is geen logische verklaring, maar zo zit het wel in elkaar.”

Feit is dat bijna alle mensen die ik interviewde toch even stil werden bij de vraag of ze de recent aangeschafte spullen wel écht nodig hadden. En het merendeel had geprofiteerd van de een of andere korting.

Ik begin inmiddels een enorme hekel te krijgen aan al die kortingen. De strepen door de ‘oude’ prijzen in folders, met daarnaast de ‘voordeelprijs’, de kortingcoupons, de btw-vrije dagen, de prijspakkers, de bonusaanbiedingen. Gek wordt je ervan. Het jaagt je op.

De gemiddelde consument (die natuurlijk niet bestaat) meent ‘winst’ te kunnen halen door achter al die aanbiedingen aan te rennen. Het is wel het ‘winstdenken’ van de oude economie. Winst in termen van geld, van minder betalen. Maakt niet uit of je het nodig hebt, je hebt toch lekker geprofiteerd.

Om de nieuwe economie (socialer, duurzamer, eerlijker, waardetoevoegend) een kans te geven, zal er bij de consument toch een omslag in denken moeten komen. Over de waarde van spullen, over ‘hebben’, over geluk zo je wilt. Reclamemakers (en collega’s in de communicatie) zie ik die zaadjes nog niet echt planten bij hun opdrachtgevers. Misschien komt dat wel omdat ze bij zichzelf hun eigen verborgen motieven ook nog niet hebben doorgrond (waarom was je ook alweer aan deze column begonnen...?).

Mijn bijdrage aan de omslag in dit denken heb ik klaar. Een nieuw televisieprogramma, waarvan het filmpje hierboven een voorproefje is. Werktitel: Hebbes! Uit te zenden direct na het reclameblok. Kijken naar kopers, luisteren naar koopverhalen. Om even te kunnen mijmeren over je eigen motieven om spullen te kopen. Het thema sluit bovendien helemaal aan bij het regeringsbeleid, dus ik voel me niet bezwaard dat er belastinggeld aan wordt besteed. Het is een bijdrage aan een eerlijkere wereld, dus goed besteed. Beste dames en heren producenten en televisiemakers: huur mij in en laat mij dat programma maken. Profiteer van dit uitzonderlijke aanbod. En dat u het vast weet: u krijgt geen korting! 

 

Monika Jak is eigenaar/oprichter van De Fabriek Communicatie-werken en

grondlegger van Monikalogie

www.defabriek.nl

www.monikalogie.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie