Richard de Vries: Bing Search Day 2015
06-03-2015 18:24:00 | Hits: 1786 | columnist: Richard de Vries | Tags:

Onlangs was Performics uitgenodigd om deel te nemen aan een Bing Search Day. Tijdens deze dag presenteerde Microsoft nieuwe feautures en deelde Bing haar verschillende mogelijkheden.

De kick-off werd gepresenteerd door een Amerikaanse collega die het vooral heeft gehad over de innovaties die Bing aan het ontwikkelen is om search beter te laten snappen naar wat jij op zoek bent. Neem als voorbeeld sushi (schrijver van dit artikel heeft er overigens helemaal niets mee en verkiest liever een mals warmbloedig stuk vlees op zijn bord boven een gehyped velletje vis met rijst). Je kunt op zoek zijn naar sushi omdat:

  • Je trekt hebt en nu iets wilt bestellen
  • Wilt weten hoe je het zelf moet maken
  • Je dochter helpt met een werkstuk
  • Welke winkels het beste aanbod hebben


Door de zoekhistorie en het verzamelen van data over multiple devices zou Bing steeds beter snappen waar je naar op zoek bent. Zeg maar Google Personalized Search. Al claimde de spreker dat Microsoft nog meer data kan verzamelen dan Google op dit vlak.

Een van de nieuwe features van Microsoft heet Cortana. Een virtual personal assistant die je vragen kan stellen door met je device te praten. Je hoeft dus niet meer iets in te toetsen, maar je kan gewoon vragen stellen om antwoord te krijgen. De presentator nam live de proef op de som. Natuurlijk moest hij rustig en duidelijk praten en lukte niet alles wat hij probeerde, maar over het algemeen kon hij het publiek wel overtuigen van het product. Enkele simpele vragen waren: Wie is Willem Alexander? Wie is zijn vrouw? En waar is zij geboren? Van de vraag of hij morgen in Amsterdam een paraplu nodig heeft, was het publiek nog het meest onder de indruk. Dit zijn mooie ontwikkelingen, maar zeker niet uniek. Zo timmert Google aan de weg met Google Now en heeft Apple een soortgelijk Apple Siri virtual assistant.

Een andere feature die gepresenteerd werd, was Hollens. Hiermee kan je met een speciale bril alles op een geavanceerde virtuele wijze bekijken en delen met je omgeving. Zie hier hoe Hollens precies werkt.

De volgende spreker gaf een praktische en inhoudelijke sessie over waar Bing nu staat en wat de nieuwste mogelijkheden zijn. Daarmee refereerde ze aan haar collega Allyson die alle updates via online video met marketeers deelt. heeft sinds kort (zoals Google dit al langer heeft) enhanced sitelinks. Dit houdt in dat ze ook twee extra beschrijvingsregels krijgen. De layout van de sitelinks wordt bij Bing wel veel groter. Een andere interessant verschil is dat je in tegenstelling tot bij Google wel een apart bod voor tablets in kan stellen.

Met universal event tracking kun je nu met één pixel alle acties doormeten op de website. Niet alleen het bereiken van een bedankt pagina, maar ook sturen op bezoekduur en aantal pagina’s. Met andere woorden, dit is Adwords en Google Analytics conversie in één.

Remarketing for Search is nu ook beschikbaar

Adwords had jaren terug al een optie om bij de afbeelding resultaten te adverteren (tegenwoordig bestaat het niet meer). Bing komt nu ook met image ads. Mooie aanvulling voor branding campagnes.

Er werd tijdens de presentatie gesproken over een bereikaandeel van Bing (incl. Yahoo) van 10% in Nederland en een groei die jaarlijks in Europa wordt gemaakt. In de markt is bekend dat Bing slechts 3% marktaandeel heeft. Tegenstrijdig? Niet helemaal. Doordat er op Bing veel minder concurrentie is zal je relatief meer traffic halen.

In de volgende sessie was er een andere agency aan het woord die liet zien dat bij een campagne voor een aantal verzekeringsmerken Bing veel betere prestaties liet zien (op basis van Google Analytics). Dat was gelijk de strekking van het verhaal, zeker niet baanbrekend, maar een welkom verhaal voor Microsoft. In een laatste sessie werd ik bijgepraat over de Bing Editor (offline tool), de verschillende beschikbare plugins in Excel en de mogelijkheid om audience insights op te doen door o.a. leeftijd en geslacht te identificeren van de traffic. Deze optie is ook beschikbaar in Google Analytics, maar vereist daar nog een aanpassing van de pixel op de website.

Take away van het Bing verhaal?

Afhankelijk van de product of dienst is het volume op Bing vaak klein. Toch is het interessant om in te zetten, ofwel voor een stukje extra bereik met grote budgetten, of om het beperkte search budget effectiever te besteden. Dit kun je mooi doen met A/B testing. Tegenwoordig kun je heel simpel een Adwords account dupliceren naar Bing. Dus veel werk hoeft het niet te kosten. Je beheert de campagne direct in Bing of je kunt werken met een Search Tool (zoals Double Click, Marin of Kenshoo) die je meerdere zoekmachines tegelijk kan laten beheren, maar waarmee je ook display en social vanuit één omgeving kan aansturen. Kunst is dus om zoveel mogelijk het Bing deel te automatiseren zodat het een positief ROI verhaal blijft. - See more at: http://zenithoptimedia.nl/zenithOp-ti-date/bing-search-day-2015#sthash.wDHZuD6f.dpuf

Afhankelijk van de product of dienst is het volume op Bing vaak klein. Toch is het interessant om in te zetten, ofwel voor een stukje extra bereik met grote budgetten, of om het beperkte search budget effectiever te besteden. Dit kun je mooi doen met A/B testing. Tegenwoordig kun je heel simpel een Adwords account dupliceren naar Bing. Dus veel werk hoeft het niet te kosten. Je beheert de campagne direct in Bing of je kunt werken met een Search Tool (zoals Double Click, Marin of Kenshoo) die je meerdere zoekmachines tegelijk kan laten beheren, maar waarmee je ook display en social vanuit één omgeving kan aansturen. Kunst is dus om zoveel mogelijk het Bing deel te automatiseren zodat het een positief ROI verhaal blijft.

Richard de Vries is Performance Advertising Consultant bij Performics

www.performics.com/nl

 

Stuur jouw case in voor de Cross Media Awards 2015

 

Afhankelijk van de product of dienst is het volume op Bing vaak klein. Toch is het interessant om in te zetten, ofwel voor een stukje extra bereik met grote budgetten, of om het beperkte search budget effectiever te besteden. Dit kun je mooi doen met A/B testing. Tegenwoordig kun je heel simpel een Adwords account dupliceren naar Bing. Dus veel werk hoeft het niet te kosten. Je beheert de campagne direct in Bing of je kunt werken met een Search Tool (zoals Double Click, Marin of Kenshoo) die je meerdere zoekmachines tegelijk kan laten beheren, maar waarmee je ook display en social vanuit één omgeving kan aansturen. Kunst is dus om zoveel mogelijk het Bing deel te automatiseren zodat het een positief ROI verhaal blijft. - See more at: http://zenithoptimedia.nl/zenithOp-ti-date/bing-search-day-2015#sthash.wDHZuD6f.dpuf

Een van de nieuwe features van Microsoft heet Cortana. Een virtual personal assistant die je vragen kan stellen door met je device te praten. Je hoeft dus niet meer iets in te toetsen, maar je kan gewoon vragen stellen om antwoord te krijgen. De presentator nam live de proef op de som. Natuurlijk moest hij rustig en duidelijk praten en lukte niet alles wat hij probeerde, maar over het algemeen kon hij het publiek wel overtuigen van het product. Enkele simpele vragen waren: Wie is Willem Alexander? Wie is zijn vrouw? En waar is zij geboren? Van de vraag of hij morgen in Amsterdam een paraplu nodig heeft, was het publiek nog het meest onder de indruk. Dit zijn mooie ontwikkelingen, maar zeker niet uniek. Zo timmert Google aan de weg met Google Now en heeft Apple een soortgelijk Apple Siri virtual assistant.

Een andere feature die gepresenteerd werd, was Hollens. Hiermee kan je met een speciale bril alles op een geavanceerde virtuele wijze bekijken en delen met je omgeving. Zie hier hoe Hollens precies werkt

De volgende spreker gaf een praktische en inhoudelijke sessie over waar Bing nu staat en wat de nieuwste mogelijkheden zijn. Daarmee refereerde ze aan haar collega Allyson die alle updates via online video met marketeers deelt. heeft sinds kort (zoals Google dit al langer heeft) enhanced sitelinks. Dit houdt in dat ze ook twee extra beschrijvingsregels krijgen. De layout van de sitelinks wordt bij Bing wel veel groter. Een andere interessant verschil is dat je in tegenstelling tot bij Google wel een apart bod voor tablets in kan stellen.

Met universal event tracking kun je nu met één pixel alle acties doormeten op de website. Niet alleen het bereiken van een bedankt pagina, maar ook sturen op bezoekduur en aantal pagina’s. Met andere woorden, dit is Adwords en Google Analytics conversie in één.

Remarketing for Search is nu ook beschikbaar

Adwords had jaren terug al een optie om bij de afbeelding resultaten te adverteren (tegenwoordig bestaat het niet meer). Bing komt nu ook met image ads. Mooie aanvulling voor branding campagnes.

Er werd tijdens de presentatie gesproken over een bereikaandeel van Bing (incl. Yahoo) van 10% in Nederland en een groei die jaarlijks in Europa wordt gemaakt. In de markt is bekend dat Bing slechts 3% marktaandeel heeft. Tegenstrijdig? Niet helemaal. Doordat er op Bing veel minder concurrentie is zal je relatief meer traffic halen.

In de volgende sessie was er een andere agency aan het woord die liet zien dat bij een campagne voor een aantal verzekeringsmerken Bing veel betere prestaties liet zien (op basis van Google Analytics). Dat was gelijk de strekking van het verhaal, zeker niet baanbrekend, maar een welkom verhaal voor Microsoft. In een laatste sessie werd ik bijgepraat over de Bing Editor (offline tool), de verschillende beschikbare plugins in Excel en de mogelijkheid om audience insights op te doen door o.a. leeftijd en geslacht te identificeren van de traffic. Deze optie is ook beschikbaar in Google Analytics, maar vereist daar nog een aanpassing van de pixel op de website.

- See more at: http://zenithoptimedia.nl/zenithOp-ti-date/bing-search-day-2015#sthash.wDHZuD6f.dpuf

De kick-off werd gepresenteerd door een Amerikaanse collega die het vooral heeft gehad over de innovaties die Bing aan het ontwikkelen is om search beter te laten snappen naar wat jij op zoek bent. Neem als voorbeeld sushi (schrijver van dit artikel heeft er overigens helemaal niets mee en verkiest liever een mals warmbloedig stuk vlees op zijn bord boven een gehyped velletje vis met rijst). Je kunt op zoek zijn naar sushi omdat:

  1. Je trekt hebt en nu iets wilt bestellen
  2. Wilt weten hoe je het zelf moet maken
  3. Je dochter helpt met een werkstuk
  4. Welke winkels het beste aanbod hebben

Door de zoekhistorie en het verzamelen van data over multiple devices zou Bing steeds beter snappen waar je naar op zoek bent. Zeg maar Google Personalized Search. Al claimde de spreker dat Microsoft nog meer data kan verzamelen dan Google op dit vlak.

- See more at: http://zenithoptimedia.nl/zenithOp-ti-date/bing-search-day-2015#sthash.wDHZuD6f.dpuf

Sfeer impressie Bing Search Day

De kick-off werd gepresenteerd door een Amerikaanse collega die het vooral heeft gehad over de innovaties die Bing aan het ontwikkelen is om search beter te laten snappen naar wat jij op zoek bent. Neem als voorbeeld sushi (schrijver van dit artikel heeft er overigens helemaal niets mee en verkiest liever een mals warmbloedig stuk vlees op zijn bord boven een gehyped velletje vis met rijst). Je kunt op zoek zijn naar sushi omdat:

  1. Je trekt hebt en nu iets wilt bestellen
  2. Wilt weten hoe je het zelf moet maken
  3. Je dochter helpt met een werkstuk
  4. Welke winkels het beste aanbod hebben

Door de zoekhistorie en het verzamelen van data over multiple devices zou Bing steeds beter snappen waar je naar op zoek bent. Zeg maar Google Personalized Search. Al claimde de spreker dat Microsoft nog meer data kan verzamelen dan Google op dit vlak.

Een van de nieuwe features van Microsoft heet Cortana. Een virtual personal assistant die je vragen kan stellen door met je device te praten. Je hoeft dus niet meer iets in te toetsen, maar je kan gewoon vragen stellen om antwoord te krijgen. De presentator nam live de proef op de som. Natuurlijk moest hij rustig en duidelijk praten en lukte niet alles wat hij probeerde, maar over het algemeen kon hij het publiek wel overtuigen van het product. Enkele simpele vragen waren: Wie is Willem Alexander? Wie is zijn vrouw? En waar is zij geboren? Van de vraag of hij morgen in Amsterdam een paraplu nodig heeft, was het publiek nog het meest onder de indruk. Dit zijn mooie ontwikkelingen, maar zeker niet uniek. Zo timmert Google aan de weg met Google Now en heeft Apple een soortgelijk Apple Siri virtual assistant.

Een andere feature die gepresenteerd werd, was Hollens. Hiermee kan je met een speciale bril alles op een geavanceerde virtuele wijze bekijken en delen met je omgeving. Zie hier hoe Hollens precies werkt

De volgende spreker gaf een praktische en inhoudelijke sessie over waar Bing nu staat en wat de nieuwste mogelijkheden zijn. Daarmee refereerde ze aan haar collega Allyson die alle updates via online video met marketeers deelt. heeft sinds kort (zoals Google dit al langer heeft) enhanced sitelinks. Dit houdt in dat ze ook twee extra beschrijvingsregels krijgen. De layout van de sitelinks wordt bij Bing wel veel groter. Een andere interessant verschil is dat je in tegenstelling tot bij Google wel een apart bod voor tablets in kan stellen.

Met universal event tracking kun je nu met één pixel alle acties doormeten op de website. Niet alleen het bereiken van een bedankt pagina, maar ook sturen op bezoekduur en aantal pagina’s. Met andere woorden, dit is Adwords en Google Analytics conversie in één.

Remarketing for Search is nu ook beschikbaar

Adwords had jaren terug al een optie om bij de afbeelding resultaten te adverteren (tegenwoordig bestaat het niet meer). Bing komt nu ook met image ads. Mooie aanvulling voor branding campagnes.

Er werd tijdens de presentatie gesproken over een bereikaandeel van Bing (incl. Yahoo) van 10% in Nederland en een groei die jaarlijks in Europa wordt gemaakt. In de markt is bekend dat Bing slechts 3% marktaandeel heeft. Tegenstrijdig? Niet helemaal. Doordat er op Bing veel minder concurrentie is zal je relatief meer traffic halen.

In de volgende sessie was er een andere agency aan het woord die liet zien dat bij een campagne voor een aantal verzekeringsmerken Bing veel betere prestaties liet zien (op basis van Google Analytics). Dat was gelijk de strekking van het verhaal, zeker niet baanbrekend, maar een welkom verhaal voor Microsoft. In een laatste sessie werd ik bijgepraat over de Bing Editor (offline tool), de verschillende beschikbare plugins in Excel en de mogelijkheid om audience insights op te doen door o.a. leeftijd en geslacht te identificeren van de traffic. Deze optie is ook beschikbaar in Google Analytics, maar vereist daar nog een aanpassing van de pixel op de website.

Take away van het Bing verhaal?

Afhankelijk van de product of dienst is het volume op Bing vaak klein. Toch is het interessant om in te zetten, ofwel voor een stukje extra bereik met grote budgetten, of om het beperkte search budget effectiever te besteden. Dit kun je mooi doen met A/B testing. Tegenwoordig kun je heel simpel een Adwords account dupliceren naar Bing. Dus veel werk hoeft het niet te kosten. Je beheert de campagne direct in Bing of je kunt werken met een Search Tool (zoals Double Click, Marin of Kenshoo) die je meerdere zoekmachines tegelijk kan laten beheren, maar waarmee je ook display en social vanuit één omgeving kan aansturen. Kunst is dus om zoveel mogelijk het Bing deel te automatiseren zodat het een positief ROI verhaal blijft.

- See more at: http://zenithoptimedia.nl/zenithOp-ti-date/bing-search-day-2015#sthash.wDHZuD6f.dpuf

Sfeer impressie Bing Search Day

De kick-off werd gepresenteerd door een Amerikaanse collega die het vooral heeft gehad over de innovaties die Bing aan het ontwikkelen is om search beter te laten snappen naar wat jij op zoek bent. Neem als voorbeeld sushi (schrijver van dit artikel heeft er overigens helemaal niets mee en verkiest liever een mals warmbloedig stuk vlees op zijn bord boven een gehyped velletje vis met rijst). Je kunt op zoek zijn naar sushi omdat:

  1. Je trekt hebt en nu iets wilt bestellen
  2. Wilt weten hoe je het zelf moet maken
  3. Je dochter helpt met een werkstuk
  4. Welke winkels het beste aanbod hebben

Door de zoekhistorie en het verzamelen van data over multiple devices zou Bing steeds beter snappen waar je naar op zoek bent. Zeg maar Google Personalized Search. Al claimde de spreker dat Microsoft nog meer data kan verzamelen dan Google op dit vlak.

Een van de nieuwe features van Microsoft heet Cortana. Een virtual personal assistant die je vragen kan stellen door met je device te praten. Je hoeft dus niet meer iets in te toetsen, maar je kan gewoon vragen stellen om antwoord te krijgen. De presentator nam live de proef op de som. Natuurlijk moest hij rustig en duidelijk praten en lukte niet alles wat hij probeerde, maar over het algemeen kon hij het publiek wel overtuigen van het product. Enkele simpele vragen waren: Wie is Willem Alexander? Wie is zijn vrouw? En waar is zij geboren? Van de vraag of hij morgen in Amsterdam een paraplu nodig heeft, was het publiek nog het meest onder de indruk. Dit zijn mooie ontwikkelingen, maar zeker niet uniek. Zo timmert Google aan de weg met Google Now en heeft Apple een soortgelijk Apple Siri virtual assistant.

Een andere feature die gepresenteerd werd, was Hollens. Hiermee kan je met een speciale bril alles op een geavanceerde virtuele wijze bekijken en delen met je omgeving. Zie hier hoe Hollens precies werkt

De volgende spreker gaf een praktische en inhoudelijke sessie over waar Bing nu staat en wat de nieuwste mogelijkheden zijn. Daarmee refereerde ze aan haar collega Allyson die alle updates via online video met marketeers deelt. heeft sinds kort (zoals Google dit al langer heeft) enhanced sitelinks. Dit houdt in dat ze ook twee extra beschrijvingsregels krijgen. De layout van de sitelinks wordt bij Bing wel veel groter. Een andere interessant verschil is dat je in tegenstelling tot bij Google wel een apart bod voor tablets in kan stellen.

Met universal event tracking kun je nu met één pixel alle acties doormeten op de website. Niet alleen het bereiken van een bedankt pagina, maar ook sturen op bezoekduur en aantal pagina’s. Met andere woorden, dit is Adwords en Google Analytics conversie in één.

Remarketing for Search is nu ook beschikbaar

Adwords had jaren terug al een optie om bij de afbeelding resultaten te adverteren (tegenwoordig bestaat het niet meer). Bing komt nu ook met image ads. Mooie aanvulling voor branding campagnes.

Er werd tijdens de presentatie gesproken over een bereikaandeel van Bing (incl. Yahoo) van 10% in Nederland en een groei die jaarlijks in Europa wordt gemaakt. In de markt is bekend dat Bing slechts 3% marktaandeel heeft. Tegenstrijdig? Niet helemaal. Doordat er op Bing veel minder concurrentie is zal je relatief meer traffic halen.

In de volgende sessie was er een andere agency aan het woord die liet zien dat bij een campagne voor een aantal verzekeringsmerken Bing veel betere prestaties liet zien (op basis van Google Analytics). Dat was gelijk de strekking van het verhaal, zeker niet baanbrekend, maar een welkom verhaal voor Microsoft. In een laatste sessie werd ik bijgepraat over de Bing Editor (offline tool), de verschillende beschikbare plugins in Excel en de mogelijkheid om audience insights op te doen door o.a. leeftijd en geslacht te identificeren van de traffic. Deze optie is ook beschikbaar in Google Analytics, maar vereist daar nog een aanpassing van de pixel op de website.

Take away van het Bing verhaal?

Afhankelijk van de product of dienst is het volume op Bing vaak klein. Toch is het interessant om in te zetten, ofwel voor een stukje extra bereik met grote budgetten, of om het beperkte search budget effectiever te besteden. Dit kun je mooi doen met A/B testing. Tegenwoordig kun je heel simpel een Adwords account dupliceren naar Bing. Dus veel werk hoeft het niet te kosten. Je beheert de campagne direct in Bing of je kunt werken met een Search Tool (zoals Double Click, Marin of Kenshoo) die je meerdere zoekmachines tegelijk kan laten beheren, maar waarmee je ook display en social vanuit één omgeving kan aansturen. Kunst is dus om zoveel mogelijk het Bing deel te automatiseren zodat het een positief ROI verhaal blijft.

- See more at: http://zenithoptimedia.nl/zenithOp-ti-date/bing-search-day-2015#sthash.wDHZuD6f.dpuf
Bing Search Day 2015


Afgelopen donderdag was ZenithOptimedia uitgenodigd om deel te nemen aan een Bing Search Day. Tijdens deze 'dag' (de sesssies vonden plaats tussen 13.00 en 16.00) presenteerde Microsoft nieuwe feautures en deelde Bing haar verschillende mogelijkheden.  - See more at: http://zenithoptimedia.nl/zenithOp-ti-date/bing-search-day-2015#sthash.wDHZuD6f.dpufAfgelopen donderdag was ZenithOptimedia uitgenodigd om deel te nemen aan een Bing Search Day. Tijdens deze 'dag' (de sesssies vonden plaats tussen 13.00 en 16.00) presenteerde Microsoft nieuwe feautures en deelde Bing haar verschillende mogelijkheden.  - See more at: http://zenithoptimedia.nl/zenithOp-ti-date/bing-search-day-2015#sthash.wDHZuD6f.dpuf
Afgelopen donderdag was ZenithOptimedia uitgenodigd om deel te nemen aan een Bing Search Day. Tijdens deze 'dag' (de sesssies vonden plaats tussen 13.00 en 16.00) presenteerde Microsoft nieuwe feautures en deelde Bing haar verschillende mogelijkheden.  - See more at: http://zenithoptimedia.nl/zenithOp-ti-date/bing-search-day-2015#sthash.wDHZuD6f.dpuf
Afgelopen donderdag was ZenithOptimedia uitgenodigd om deel te nemen aan een Bing Search Day. Tijdens deze 'dag' (de sesssies vonden plaats tussen 13.00 en 16.00) presenteerde Microsoft nieuwe feautures en deelde Bing haar verschillende mogelijkheden.  - See more at: http://zenithoptimedia.nl/zenithOp-ti-date/bing-search-day-2015#sthash.wDHZuD6f.dpuf