[Column] Roupert Muller: Always-on
02-03-2015 10:45:00 | Hits: 6371 | columnist: Roupert Muller | Tags:

Als ik op reis ben kan ik het niet laten om te aanschouwen hoe mensen gebruik maken van technologie en media – mobile devices en social media in het bijzonder. Gewoon uit pure nieuwsgierigheid en fascinatie voor human behavior.

Onlangs tijdens een bezoek aan de Filipijnen viel direct op hoe intensief gebruik wordt gemaakt van social. Vooral Facebook, Twitter en Instagram zijn populair. Niks e-mail, WhatsApp, SMS’en of zelfs bellen. Facebook Messenger en FaceTime bij Apple-gebruikers zijn voor privé aangelegenheden de primaire communicatietools. Niet alleen het gebruik van de platformen maar bijbehorend apparatuur vond ik interessant: in de hoofdstad Manila zag ik regelmatig mensen met twee smartphones, een Wi-Fi dongel voor smartphones en een mobiele oplader. Daarnaast zijn Wi-Fi snelheden bij hotels en restaurants jaloersmakend. Always-on wordt echt serieus genomen. Dat heb ik ook gemerkt aangezien een aantal familieleden uitsluitend via Facebook Messenger communiceren. Eigenlijk vervelend omdat ik de notificatie-functie weer aan moest zetten. Iets wat ik al tijden uit heb staan met de overtuiging: ik bepaal zelf wel of ik gestoord wil worden. 

Always-on en de opkomst van the Internet of Things (IoT) is natuurlijk niet exclusief voor welvarende landen. IoT is overall ter wereld terug te vinden en de ontwikkelingen gaan onverstoord verder. De afgelopen jaren waren veel innovaties – althans, zo werden de concepten gepositioneerd. Denk aan het voorbeeld van Google's zelfrijdende auto en Glass, Apple’s nieuwe horloge en geruchten over een Apple Car. Schijnbaar innovaties. Vergeten we niet dat er in de jaren ’80 van de vorige eeuw een Tv-serie was met een zelfrijdende auto - met eigen stem - waarmee je via een horloge kon communiceren en die je kwam redden als je in nood was? En wat te denken van alle fantastische technologieën aan boord de Starship Enterprise. Verbonden zijn via technologie is er in zekere zin al een poosje. Vergeet ook niet dat Nederland een leider is als het gaat om het aantal mensen met een internetverbinding. En juist de digitale verbondenheid voedt een tegenstrijdigheid.

Ondanks de overweldigende technologische innovaties is er steeds meer behoefte en noodzaak om te onthaasten en te ontkoppelen. Onderzoeken te over die de duivelse consequenties van te veel smartphone impulsen bevestigen. Burn-out op jonge leeftijd, slaap tekort, RSI en wat te denken van de notificaties die je scherm oplichten als of het een kerstboom is. De wellness arrangementen en vakanties zijn dan ook de afgelopen jaren bezig geweest aan een opmars. Onthaasten. Mindfulness. Wie is dat nou echt in een connected world? Kunnen we bijvoorbeeld ontkennen dat we bij het boeken van een vakantie automatisch aannemen dat er een Wi-Fi verbinding is?

Als jullie naar mijn profiel kijken (LinkedIn of website) dan is het duidelijk dat mijn werk gestoeld is op internet en social media. En toch, heb ik besloten om de scherm van mijn iPhone niet om te toveren tot een kerstboom van notificaties. Dat ik continu verbonden ben, helemaal goed. In bepaalde gevallen zelfs noodzakelijk. Ik bepaal echter zelf wel of ik gestoord wil worden en daarmee anderen wellicht stoor. Want ondanks het always-on gedrag van de mensen in Manila, is er een duidelijke grens. Tijdens het eten nam niemand zijn telefoon op. Die stonden op stil. Sterker, er was geen telefoon te zien op tafel. Het enige wat je hoorde waren geanimeerde gesprekken van mensen. Zo hoort het.
 

 

Roupert Muller is oprichter van social media bureau 2851

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie