Roupert Muller: Welkom in de toekomst
15-12-2014 11:01:00 | Hits: 9266 | columnist: Roupert Muller | Tags:

“Ja, inderdaad, ik ga me er ook maar een keer aan wagen: voorspellen van trends”, zei ik vol vertrouwen tegen een collega. Toen ik daadwerkelijk begon aan dit stuk vroeg ik mij echter af hoe ik mijn voorspellingen kon beredeneren, vooral om het gevoel te hebben dat de voorspellingen enig vorm van logica bezitten. Het voorspellen en bepalen van trends is namelijk een vak. Een gevestigde trendwatcher kan immers met zijn glazenbol een complete cultuurverschuiving voorspellen of zelfs in gang zetten. Zo ook een modedesigner die op zijn beurt een trend kan bepalen. Kortom, er zijn verschillende manieren om trends te voorspellen/bepalen. Ik ben alleen geen trendwatcher of modedesigner…

Om antwoord te geven op mijn eigen vraag – hoe een voorspelling te beredeneren? – is het antwoord voor mij voor de hand liggend: (terug) kijken, luisteren, ontdekken, verbinden, simpel houden en trust your gut (eigenlijk dingen die ik op een gewone dag ook doe). Voorspellen vind ik vooral een samenspel van terugblikken en ontdekken of er een rode draad is die de trends verbindt. Gooi daar een flinke dosis intuïtie bij en het voorspellen van een trend begint voor mij iets tastbaars te worden. Leuk, maar dan ben ik er nog niet. Wat ga ik eigenlijk voorspellen? Simpel houden en redeneren vanuit mijn vak (echt, social media is een vak). Voor nu focus ik dus op social en aanverwante (technologische) zaken in 2015:

Social media is uiteraard een fantastische tool en onderdeel van een groter geheel. Dat geheel wordt in mijn ogen gevormd door (de evolutie van) de gedragingen van de mens en technologische ontwikkelingen. Twee pijlers die aan de basis staan van hoe het (social) media landschap – en de maatschappij in het algemeen – zich ontwikkelt. De twee dingen waarvan ik verwacht dat ze echt een grote rol gaan spelen in 2015:

-       Social commerce wordt definitief onderdeel van het dagelijks gebruik op de verschillende platforms. Vooral Facebook en Twitter zie ik in de nabije toekomst domineren. Zij hebben fors in de technologie geïnvesteerd en het mobiele gebruik onder hun gebruikers (en in het algemeen) neemt alsmaar toe. Ik verwacht dan ook dat aan de hand van de data die beiden rijkelijk bezitten – denk bijvoorbeeld aan piek momenten in gebruik gedurende de dag, voorkeuren, locatie etc. – dat er echt resultaat-gedreven social media campagnes gevoerd kunnen worden als het gaat om social commerce. Dit is wat mij betreft de volgende stap naar een sterkere propositie richting adverteerders. De groeipad voor het ontwikkelen en daadwerkelijk leveren van resultaat-gedreven (lees: directe omzet voor adverteerders) proposities is herkenbaar. Ik doel hier op de ontwikkeling van zoekmachines of boekingssites waarbij de adverteerders direct omzet kunnen genereren.

-       De afgelopen twee jaar heb ik bij corporates ervaren dat er een hele duidelijke behoefte is ontstaan om er voor te zorgen dat social media echt op structurele wijze door alle lagen van de organisatie omarmd wordt. Social media trainers zijn in te huren, daar zijn inmiddels complete legers van aanwezig. Ik doel echter op professionele tools – en de begeleiding in het ontwikkelen en de inzet van dergelijke tools – die een organisatie flexibel kan aanbieden om werknemers het vertrouwen te geven om social media te gebruiken. Het gaat mij vooral om afdelingen en functies die geen directe verbinding hebben met marketing, communicatie, HR en/of digital. Het is natuurlijk algemeen bekend dat werknemers de beste ambassadeurs zijn dus is het nu echt tijd dat de corporates hier een slag in maken. Net als de training voor bijvoorbeeld het gebruik van e-mail in het verleden verplicht werd, zal een professionele social media training ook standaard – wellicht zelfs verplicht – aangeboden worden binnen corporates. In 2015 worden serieuze investeringen dan ook noodzakelijk als grote organisaties zich hierin willen ontwikkelen.
(Hopelijk kan ik in het voorjaar met jullie een mooi voorbeeld delen.)

Voorspellingen van meerdere gedachtegangen is natuurlijk veel leuker dan uitsluitend dat delen wat ik verwacht. Diverse profetische uitspraken vastleggen en vervolgens bediscussiëren is wat ons in deze tijden voor de winsterstop (en voor een deel nog tijdens alle Nieuwjaarsborrels) bezig houdt. Ik heb daarom een aantal collega-specialisten uit het vak gevraagd om hun voorspelling: 

Niels Langereis (Director of Social Media, MENA Region Vivaki Dubai): 
“Video blijft onverstoord groeien. Niet alleen in volume maar juist ook hoe video ingezet wordt in advertising en als belangrijke content driver. Ik verwacht dat Facebook de onbetwiste leider onder de belangrijkste netwerken blijft. Ik zie Facebook niet 1-2-3 die positie verliezen. En ‘social outreach’ wordt definitief een norm binnen PR. Het social media element binnen de meer traditionele PR mix is onmisbaar geworden.”

Jonathan Wichmann & Ed Major (Orca Social): 
“Meer investeringen voor de implementatie van employee advocacy programma’s. Daarnaast verwachten we dat bedrijven steeds meer hun sociale netwerken benutten om in de ‘deeleconomie’ te stappen.”

Marcel Molenaar (Head of Marketing Solutions LinkedIn Benelux):
“Ik verwacht veel van marketing automation op het vlak van social business en meer ontwikkelingen daarin. Wie heeft welke touch points als het gaat om de doelgroep en welke score kan je daaraan hangen in het bouwen van je funnel. Daarnaast zal employee engagement een belangrijke rol spelen. Medewerkers als promotor van de bedrijfsfilosofie en ‘reason why’.  Authenticiteit staat voorop en geen beter manier om je organisatie als social business te bewijzen dan via de eigen medewerkers.”  

Amber Armstrong (Marketing Social Business ‪IBM):
Influencer marketing wordt nog belangrijker. Influencers bieden een spiegel als het gaat om hoe branded content ontvangen wordt onder de audience van een merk. Daarnaast geven influencers een duidelijke mening wanneer nieuwe oplossingen / producten van een merk een duidelijke behoefte vervult onder de doelgroep.”

Twitter:
“De gehele multimediale benadering wordt steeds belangrijker. Twitter is veranderd van een platform met slechts 140 tekens, naar een tijdslijn vol met rijke content zoals foto's en video's. Met name dit laatste wordt steeds belangrijker. Daarnaast gaat commercie een steeds grotere rol spelen op Twitter. We verwachten dan ook veel van de buy now button waar nu in de V.S. mee geëxperimenteerd wordt. Met deze knop kunnen er aankopen gedaan worden op Twitter zonder het platform te hoeven verlaten."

Volgend jaar rond deze tijd kunnen we weer de glazenbol tevoorschijn halen en ook bepalen of de voorspellingen die wij gedaan hebben werkelijkheid zijn geworden. Uiteindelijk, is er maar een ding waar ik echt naar uitkijk: het ongewisse. Komt er weer een Oscar selfie-moment of Ice Bucket Challenge viral? Ja, die komt er ongetwijfeld. De charme zit juist in de dingen die onverwachts gebeuren. Dus kom maar op, verras me maar! 

 

Roupert Muller is oprichter van social media bureau 2851

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie