Rutger Mackenbach - Logo’s plakken
23-09-2014 08:27:00 | Hits: 6963 | columnist: Rutger Mackenbach | Tags:

Nederland1 is niet meer, Nederland2 en Nederland 3 ook niet trouwens. En datzelfde geldt voor Radio1 tot en met 6. NPO1 bekt dan ook een stuk lekkerder, NPO3FM al helemaal. Ik kan me voorstellen dat de NPO in deze voor Hilversum woelige tijden nadenkt over de toegevoegde waarde van deze organisatie voor het Nederlandse publiek. Ik heb alleen niet het idee dat de NPO buiten de bestuurskamer heeft gekeken bij het nemen van de beslissing om nieuwe logo’s te plakken op de bestaande producten.

Als reden voor deze naamswijziging geeft de NPO aan dat de mediawereld in snel tempo verandert. En dat er daarmee een groot risico is dat het aanbod versnippert raakt en dat het publiek het niet meer terug kan vinden. Dat de mediawereld verandert en het publiek daar anders mee omgaat, daar twijfel ik niet aan. Alleen maakt de NPO de denkfout dat we alle media op een zelfde manier consumeren én dat het publiek de verschillende media in die nieuwe digitale wereld op een zelfde manier opzoeken.

Voor radio gaat het NPO-merkdenken prima op. Er staan immers een aantal duidelijk geprofileerde zenders en de opzet van radiokanalen sluit ook goed aan bij de manier waarop mensen radio luisteren. Men heeft een beperkt aantal zenders waar tussen wordt geswitcht. Of een gemiddelde 3FM luisteraar bewust kiest om naar een publieke zender betwijfel ik echter. 3FM heeft gewoon een bepaalde muziekprogrammering en DJ's die bij de doelgroep goed liggen. Als je deze zender digitaal wil luisteren Google je 3FM en je bent er. Als je een stukje van de Coen&Sander Show nog eens terug wil luisteren, dan lijkt me dat ook een prima zoekterm. Dat deze zender nu NPO3FM heet zal daar weinig aan toevoegen. Het merk is sterk en de content doet de rest. Volgens mij geldt dit ook voor Radio1 en Radio2. 

Voor TV is het echter een heel ander verhaal. Op TV kijken mensen programma's en niet zozeer naar zenders. Een analyse van de kijkcijfers laat zien dat niet heel veel mensen de hele avond naar één zender kijken. Op RTL4 is dit percentage het hoogste (ruim 28%) gevolgd door NPO1, Veronica en SBS6 (allen rond de 25%). Wat er op TV wel toe zou kunnen doen zijn omroepen. De VPRO heeft programma's met een bepaalde signatuur en datzelfde geldt voor de EO. Omroepen zijn door hun missie curator van bepaalde content en dat gaat ze niet slecht af.  

Dat het zenderdenken op TV niet opgaat blijkt wel uit de vraag waar NPO1 dan voor staat. Het instituut 8 uur Journaal, Pauw en Earthflight maar ook Boer Zoekt Vrouw, Hello Goodbye en Heel Holland bakt. De kijker weet niet wat ze moeten verwachten bij een bepaalde publieke TV zender. Bij RTL4 is dat wel duidelijk: maandag is crime, dinsdag de hulpprogramma's, vrijdag groot entertainment, etcetera. De NPO is op TV zo generiek dat de kijker een programma nooit aan dit merk zal toekennen. En om de kijker online te gidsen hebben de publieken al een ijzersterk merk genaamd UitzendigGemist. In volume in Google is deze ene site groter dan alle zoekopdrachten naar de zenders 1, 2 en 3 bij elkaar.

Ik twijfel dus nogal aan het nut van de NPO rebranding. Voor radio niet nodig omdat er al sterke kanalen staan en voor TV overbodig omdat dit totaal niet aansluit bij het publiek. Ik ben het met de NPO eens dat er in de digitale wereld iets moet gebeuren om TV kijkers te blijven binden. Maar de oplossing is volgens mij niet zo'n kleurloos generiek merk als de NPO. Wat mij betreft maken we alle fusies ongedaan en gaan we terug naar de verzuiling met sterke omroepen. Met omroepen die zo'n duidelijke gidsfunctie vervullen weet het Nederlanse publiek de TV programma's in de digitale wereld dan prima te vinden.

 

Rutger Mackenbach is Hoofd Strategie & Onderzoek bij Stroom

www.stroomviainternet.nl

 

 

 23 september: Elfde Nederlands MediaNetwerk Event

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media en marketingcommunicatie