[Column] Rutger Mackenbach: Nieuwe Pino gezocht
13-04-2015 09:24:00 | Hits: 4352 | columnist: Rutger Mackenbach | Tags:

Net op het moment dat ik even niet weet waarover ik nu een column moet schrijven, krijg ik het bericht dat de NPO gaat schrappen in de programmering. Omroepen moeten minder van hetzelfde maken en programma's die weinig kijkers trekken moeten sneller van het scherm. NPO-bestuurders Shula Rijxman en Frans Klein hanteren vanaf nu het credo Bigger, fewer, better en zeggen: 'De Publieke Omroep moet van iedereen zijn, maar minder van alles wat.'. En dan kan ik het toch niet laten om daar iets over te moeten zeggen.
 
Ik wil voorkomen dat het lijkt alsof Publieke Omroep bashen mijn hobby is dus om dat nu weer te doen is wellicht een beetje overdreven. Maar een voorzet zoals dit… Voor de ouderen onder u: alsof De Jong hem klaarlegt zodat Waardenberg hem keihard kan inschieten.

 

Allereerst het idee om meer mensen aan te spreken met minder producten. Een kleine blik in de echte wereld leert dat dit niet zal werken. Als het wel het geval zou zijn, dan reden we allemaal nog in een Ford. Mensen willen echter meer keuze dan alleen zwart en daarom zijn er inmiddels zoveel verschillende soorten auto’s.
 
Bovendien leidt die wens om voor iedereen wat te bieden te hebben met minder aanbod tot eenheidsworst. Dat was (en is) heel duidelijk te zien bij de radiostations die zich richten op de brede doelgroep met popmuziek. Radio538, Q-music, 3FM, redelijk vergelijkbaar allemaal. Met de radio transfer van het jaar (Coen en Sander van 3FM naar 538) wordt dat eens te meer duidelijk. Volgens de mediawet moet de NPO publieke programma’s maken die de diversiteit van de samenleving laten zien. Met deze T-model strategie gaat dat denk ik niet lukken.
 
Tenslotte de maatstaf kijkcijfers. In een omgeving waar zich ook marktpartijen bevinden zijn het juist programma’s met hoge kijkcijfers die zich wel kunnen bedruipen met reclame inkomsten. Ik dacht altijd dat de Publieke Omroep er is om het nut van het algemeen belang te dienen. En in die hoedanigheid zou de Publieke Omroep juist moeten focussen op programma’s die in zo’n commerciële omgeving geen kans krijgen. Programma’s voor jongeren bijvoorbeeld, of culturele programma’s of onderzoeksjournalistiek.
 
Maar goed, ik klink weer als een oude lul. Laten we gewoon eens bekijken hoe Bigger, fewer, better zal werken. Sesamstraat gaan we dan gewoon alleen maar beoordelen op de kijkcijfers. En weet je wat? Laten we met Sesamstraat gelijk een wat bredere doelgroep aanspreken door er een talentenjacht aan koppelen, ‘De Nieuwe Pino Gezocht’. Om het Nederland 1-waardig te maken doen we er direct de spin-off  ‘Meneer Aart zoekt Vrouw’ bij. Ondertussen kijk ik nog even verder door bij Netflix, voor cabaret heb ik de Publieke Omroep inmiddels ook niet meer nodig.

 

 

Rutger Mackenbach is Hoofd Strategie & Onderzoek bij Stroom

www.stroomviainternet.nl

 

Lees van Rutger ook:

26-02-2015 | Rutger Mackenbach: Reclame draait niet om inhoud
12-01-2015 | Rutger Mackenbach: Voorspellingen voor 2015
10-12-2014 | Rutger Mackenbach: Lijstjestijd
28-10-2014 | Rutger Mackenbach: Tijd voor een mash-up
23-09-2014 | Rutger Mackenbach: Logo’s plakken
11-07-2014 | Rutger Mackenbach: Accountability versus de slagroomtaart van de media
20-05-2014 | Rutger Mackenbach: Een sterk mediamerk is gratis
02-04-2014 | Rutger Mackenbach: Scoren in de rust
17-02-2014 | Rutger Mackenbach: Digitale radio is dood, leve de digitale radio
06-01-2014 | Rutger Mackenbach: Mediaprofessionals snappen niets van kijkgedrag consument

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media en marketingcommunicatie