SCHOKKEND: sportschool gaat in de fout met naaktfoto's!!!
09-07-2018 11:35:00 | Hits: 1792 | columnist: Remco Klöters | Tags:

In de voortdurende strijd om aandacht op het internet zijn we inmiddels allemaal wel vertrouwd geraakt met clickbait: ronkende, sensationele teksten om je te verleiden door te klikken naar een pagina - waarvoor dank - of een mailtje te openen.

Onlangs oordeelde de Reclame Code Commissie over de wijze waarop een sportschool een kortingsactie onder de aandacht probeerde te krijgen.

Ik stel even kort aan je voor:

De visser: fitnessketen BIGGYM
Zijn aas: onderwerpregel “Naaktfoto’s uitgelekt”
De vissen: ontvangers van e-mail van noreply@biggym.nl
Het haakje: een sportschoolabonnement

De RCC besluit in te grijpen, want ontvangers van deze e-mails worden op het verkeerde been gezet omtrent de inhoud ervan. Middels een "ongegronde" en "alarmerende mededeling" die ook nog eens aansluit bij actuele gevallen van het ongewild verspreid raken van naaktfoto’s, worden de ontvangers ongewild blootgesteld aan een commerciële boodschap en dat schaadt artikel 5 Nederlandse Reclame Code. In dit artikel ligt het beginsel verankerd dat reclame naar vorm en inhoud zodanig dient te zijn dat daarmee het vertrouwen in reclame niet wordt geschaad. Een open norm, maar wat mij betreft goed toe te passen op clickbait waarmee commerciële boodschappen worden verspreid.

Dat vond de RCC in 2017 ook al toen zij een e-mail aan deelnemers van de Nationale Postcode Loterij met de onderwerpregel “Er ligt een HEMA-cadeaukaart voor u klaar, meneer X” beoordeelde. Deze cadeaukaart was echter pas beschikbaar als er met een extra lot zou worden meegespeeld.
In deze kwestie is ook een rol weggelegd voor de zogenaamde preheader: de tekst die in je mailbox te lezen valt na de onderwerpregel. De onderwerpregel en preheader die bij de standaardinstellingen van de mailboxaanbieders zichtbaar zijn dienen volgens de RCC in samenhang met elkaar te worden beschouwd en zijn dus relevant bij de beoordeling of de reclame-uiting toelaatbaar is.

De Postcode Loterij heeft daar in dit geval niks aan, want ook als de preheader wordt meegenomen, kan de ontvanger volgens de RCC menen dat hij een cadeaukaart ontvangt zonder dat hij daarvoor met een extra lot mee zou hoeven te spelen. Ook hier is het vertrouwen in de reclame dus beschaamd en is er strijd met artikel 5 van de Nederlandse Reclame Code.

Ik hoop daarom dus vooral dat je deze column schokkend genoeg vond.

---

Remco Klöters is specialist op het gebied van het media-, auteurs- en merkenrecht. Hij is partner bij Van Kaam advocaten te Amsterdam en heeft een ruime ervaring met procederen, adviseren en het uitonderhandelen en opstellen van contracten binnen de media en het intellectuele eigendomsrecht.

www.van-kaam.nl


Lees ook:

05-06-2018 | [Column] Remco Klöters: Voetbalplaatjes
03-05-2018 | [Column] Remco Klöters: Loot boxes
22-03-2018 | [Column] Remco Klöters: Anne Frank Fonds vs Anne Frank Stichting
22-02-2018 | [Column] Remco Klöters: Gordon en Kevin, van lover naar loverboy
23-01-2018 | [Column] Remco Klöters: Foto zonder persoonlijke stempel
21-11-2017 | [Column] Remco Klöters: Sensible Influencers
28-09-2017 | [Column] Remco Klöters: Het mag van Facebook, toch?

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie