Willem van Lynden: Google’s Right To Be Forgotten is niet voor iedereen
23-12-2014 10:27:00 | Hits: 7341 | columnist: Willem van Lynden | Tags:

"All animals are equal, but some animals are more equal than others" is een bekende quote uit het boek Animal Farm van George Orwell. Zo is het ook met het veel besproken recht om vergeten te worden (RTBF).

Kort samengevat krijgen personen (alleen natuurlijke personen, geen rechtspersonen) hiermee het recht om vergeten te worden in zoekmachines. In de praktijk komt dit er op neer dat mensen door middel van een formulier bij Google aan kunnen geven welke pagina’s zij liever niet naar voren willen laten komen in Google voor zoekopdrachten waar hun naam in voorkomt.

Klinkt duidelijk. Toch? Nee, helaas niet. Google, en met haar vele anderen, is namelijk niet blij met de uitspraak die haar verplicht om gebruikers dit recht te geven en hanteert daarom een strikte interpretatie van de uitspraak. Er dient aan een aantal criteria voldaan te worden waarmee getest wordt of de betreffende pagina irrelevant, inadequaat, incorrect of excessief is. Daarnaast wordt de verwijdering van de betreffende zoekresultaten beperkt tot de Europese versies van de zoekmachine, het recht geldt dus niet voor Google.com, en worden ook bepaalde groepen mensen uitgesloten van dit recht.

Hierin zijn het niet gebruikelijke sociaaleconomische groepen die more equal zijn dan anderen. Google, en met haar recentelijk ook de Europese Commissie, sluit namelijk alle publieke figuren en iedereen in een publieke functie uit van het recht om vergeten te worden. Het begrip van een publieke functie wordt door de Europese Commissie echter erg breed gedefinieerd. Zo vallen alle politici, publieke functionarissen, zakenmensen/ondernemers (business people) en beoefenaars van één van de vrij beroepen (advocaten, notarissen, artsen) hieronder. Ook publieke figuren worden uitgesloten van het recht om vergeten te worden. Hieronder vallen allen die een zekere mate van media aandacht genieten.

Door het schrijven van deze column krijg ik een zekere mate van media aandacht en manoeuvreer ik mijzelf dus in een positie waarin ik als een publiek figuur kan worden aangemerkt waarmee ik mijn recht om vergeten te worden verspeel (voor zover ik dat als ondernemer nog had). Dit alles natuurlijk ten behoeve van het belang van het publiek tot inzage van deze informatie, dat voor deze groepen mensen op voorhand groter wordt geacht dan het recht op privacy (uitzonderingen daargelaten). Het recht om vergeten te worden is sinds haar ontstaan al controversieel, de implementatie van Google en richtlijnen van de Europese Commissie zullen hier geen verandering in brengen.

 

Willem van Lynden is eigenaar en oprichter van MediaMaze

www.mediamaze.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie