Willem van Lynden: LinkedIn als online visitekaartje
12-02-2015 09:15:00 | Hits: 5388 | columnist: Willem van Lynden | Tags:

Elke professional zou ze altijd op zak moeten hebben, visitekaartjes. Het is een handige manier om de naam en contactgegevens van uw gesprekpartner te onthouden. Maar alleen op basis van een papieren kaartje zal de gemiddelde professional geen contact met u opnemen. Hier gaat vaak nog een andere kennismaking aan vooraf, via LinkedIn. De kennismaking is daar bovendien vaak eenzijdig, er wordt geen connectie met u gemaakt, maar alleen rondgekeken op uw profiel. De ontvanger van uw papieren visitekaartje is nu op uw online visitekaartje, zorg ervoor dat u hier eenzelfde professionele indruk maakt. Hieronder enkele must-haves voor het LinkedIn-profiel.

De vanity url
Wilt u het uw contact helemaal makkelijk maken? Vermeld dan uw LinkedIn-url op uw visitekaartje. Dat hoeft geen ellenlange url te zijn met vreemde cijfer-lettercombinaties, integendeel. LinkedIn heeft de optie voor een vanity-url. Hiermee wordt de url van het LinkedIn-profiel mooi gemaakt, zo is mijn LinkedIn-url daardoor https://nl.linkedin.com/in/wvanlynden. Een simpele, nette en toegankelijke url. Ook voor verwijzingen van uw eigen website(s) en andere profielen staat deze url een stuk netter. Wanneer u uw volledige naam erin kwijt kan (er is een maximaal aantal tekens), dan kan dit ook nog eens ten goede komen aan de positie van uw profiel in Google.

De samenvatting
De samenvatting is een ondergewaardeerd deel van het LinkedIn-profiel. Dit is dé plaats voor een elevator pitch waarin u uw bezoekers overtuigt om met u contact op te nemen. Over contact opnemen gesproken, ook uw belangrijkste contactgegevens dient u hier te vermelden. De gegevens die u invult op de daarvoor bestemde plaatsen worden namelijk alleen getoond aan connecties en zijn daardoor nutteloos voor mensen met wie u via LinkedIn niet verbonden bent. Door in de samenvatting tenminste uw e-mailadres op te nemen bent u beter bereikbaar voor potentiële klanten of connecties.

De professionele foto
LinkedIn is een zakelijk netwerk, geen Facebook. Bij een groot deel van de mensen lijkt die boodschap, afgaande op de gebruikte foto, echter niet doorgekomen te zijn. Vakantiefoto’s, afgeknipte foto’s met halve vrienden en tijdens feestjes genomen foto’s zijn niet geschikt voor LinkedIn. Een professionele foto is daarnaast ook meer dan een foto waarop zakelijke kleding gedragen wordt. Een goede foto zorgt ervoor dat u uitstraalt wie u bent en een krachtige indruk maakt op (potentiële)connecties. Een dergelijke foto wordt door een fotograaf in de studio genomen en bewerkt voor bijvoorbeeld een ideale lichtinval. Wanneer u krachtig en professioneel wilt overkomen is dit visuele aspect van het LinkedIn-profiel essentieel.

Het LinkedIn-profiel is een belangrijke onderdeel van uw online aanwezigheid en u hebt de inhoud ervan volledig in eigen hand, zorg er daarom voor dat u er zoveel mogelijk van maakt!

 

Willem van Lynden is eigenaar en oprichter van MediaMaze

www.mediamaze.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

 Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media- en marketingcommunicatie