Andrew Groeneveld - Daar is ie weer: Hilversum is te links
22-07-2014 08:24:00 | Hits: 6276 | columnist: Andrew Groeneveld | Tags:

Net op het moment dat Hilversum onderweg is naar de camping, stookt Mathieu Weggeman, lid van de Raad voor Cultuur, het vuurtje weer eens op. De kabinetsadviseur, zo meldt de Volkskrant, vindt de publieke omroep te links ("Niet iedereen krijgt waar voor zijn belastinggeld") en vergeven van de oude namen, de Paul Wittemannen en zo. Hij zegt: "Er is sprake van gebrek aan pluriformiteit en talentontwikkeling."

Zucht. Daar gaan we weer. Om de zoveel tijd roert iemand hardhandig in de mediavijver en beweert dat het afgelopen moet zijn met die Hilversumse linkserigheid en bekende presentatoren, die elkaar goedbetaalde baantjes en programma’s toeschuiven. Dat bashenheeft voorspelbare gevolgen. Rechtsdenkend Nederland (lees de reacties op Telegraaf.nl) ziet het gelijk weer eens bevestigd, waarna het Mediapark genuanceerd probeert te reageren. Daar luistert vervolgens niemand naar.

Dus wat schieten we hier mee op? Het is voor de verandering goed om een paar zaken te benoemen, die in de discussie telkens onderbelicht blijven. De eerste betreft de kerntaak van de publieke omroep. Die is namelijk net zo publiek als de Zeelandbrug. Van ons allemaal dus, betaald van onze belastingcenten. Deze geweldige open deur verdient meer aandacht dan u denkt. Met het afschaffen van zo’n club rijdt u – om de vergelijking even vast te houden – in Zeeland voortaan rechtstreeks de plomp in of bent u overgeleverd aan een pontbaas, die vooral in uw portemonnee is geïnteresseerd. Met andere woorden, het is geweldig dat we een stevige publieke omroep hebben, die ons de mogelijkheid verschaft een eigen oordeel te vormen. Dat is iets om te koesteren. Kan de discussie voortaan op dat punt beginnen?

Het tweede punt is de vermeende linkse oriëntatie. Ik heb bij tal van journalistieke en informatieve programma’s gewerkt en van opzichtige politieke voorkeuren, die expliciet doordrongen in de onderwerpkeuze, is mij nooit iets gebleken. Programmamakers zijn in beginsel geïnteresseerd in kwalitatief goede verhalen. Ze halen die uit algemene vijvers (bv. NOS en NTR) of doelgroepgericht (gezinnen, religie, enzovoort), al naar gelang de taakopdracht van de betreffende omroep. Eigenlijk kun je je alleen bij PowNews afvragen of de alom nagestreefde objectiviteit in de redactionele richtlijnen staat.

Het laatste punt betreft het gebrek aan talentontwikkeling en de dominantie van de bekende presentatoren. Om met dat laatste punt te beginnen: de kracht van een nutsvoorziening is ook een zekere mate van voorspelbaarheid. Naar Mart Smeets of Mathijs van Nieuwkerk wordt massaal gekeken omdat het publiek weet waaraan het toe is: een basiskwaliteit, waarover we vervolgens naar hartenlust mogen mopperen.

Wat de talentontwikkeling betreft: ik zie dagelijks – niet altijd tot mijn enthousiasme - nieuwe gezichten en nieuwe formats op de buis voorbijtrekken. Voor zover het door gebrekkige doorstroming schort aan nieuw bloed, lijkt me dat eerder het gevolg van de omroepbezuinigingen, waardoor de kans op een baan in Hilversum inmiddels aanzienlijk is geslonken.

  

Andrew Groeneveld is schrijverbedrijfsjournalist en tekstcoach.

www.twitter.com/AndrewGveld

www.andrewgroeneveld.nl

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media en marketingcommunicatie