Andrew Groeneveld - Is Merel Westrik te mooi?
19-08-2014 07:21:00 | Hits: 6552 | columnist: Andrew Groeneveld | Tags:

Wat een rare vraag. Bestaat er een wereld waarin de schoonheid van een vrouw de grenzen van het aanvaardbare overschrijdt? Jazeker bestaat die. Het is de wereld van de nieuwsconsumenten. Althans, dat stelt Boudewijn Geels deze maand in Villamedia. De journalist meldt dat de fraaie oogopslag van de nieuwe RTL4-presentatrice hem behoorlijk afleidt van de inhoud. Dat overkomt hem trouwens ook bij Dionne Stax, de blonde dame van de NOS. "Ze zijn eigenlijk te mooi om een gezaghebbende nieuwsanchor te zijn", schrijft Geels. Bij de onverstoorbare Herman van der Zandt heeft Geels daar geen last van. Ook Rick Nieman en Annechien Steenhuizen vertonen geen uiterlijke kenmerken, die hem voor de buis doen wegdromen.

Vooropgesteld dat de gemiddelde kijker inderdaad naar het nieuws kijkt om te worden bijgepraat, is de vraag ‘te mooi of niet’ zeker geen non-issue. Decorstukken van journaals zijn meestal strak en sober om de kijker niet af te leiden. Presentatoren – de pratende decorelementen - worden bij voorkeur niet in bloemetjesoverhemden gehesen of getooid met opzichtige brillen, snorren dan wel voorzien van rinkelende oorbellen. In dat opzicht zou het slim zijn om het nieuws te laten lezen door sober geklede grijze gehaktballen, zodat de kijker zich op de inhoud kan concentreren. Maar dat druist in tegen een ongeschreven televisiewet, dat het wel een fijn plaatje moet maken. Met andere woorden: als het er niet lekker uitziet, blijf je niet hangen.  Vandaar dat uiterlijke schoonheid flink helpt wanneer je als vrouw solliciteert naar een functie voor de camera. Bij mannen worden uitgroeiende neusharen niet op prijs gesteld, maar gaat het bovenal om een uitstraling, die de kijker doet vermoeden dat de presentator weet waarover hij het heeft.

Over goede of slechte nieuwslezers kun je op verjaardagen eindeloos discussiëren. Een element dat meestal over het hoofd wordt gezien is de presentatietechniek. Die techniek – en in veel mindere mate het uiterlijk - bepaalt of je als kijker een boodschap meekrijgt. Het is de techniek die de kijker het gevoel geeft dat hij niet naar een pratende pop zit te kijken, maar naar iemand met verstand van zaken.

Nu zitten presentatoren de hele dag achter hun bureau. Dus hoe vertel je overtuigend over een brandhaard zonder daar zelf te zijn geweest? Dat doe je door te spelen met accenten. Het aantal woorden in een zin van een willekeurig nieuwsbericht bepaalt het aantal betekenissen dat je een zin kunt geven. Probeer het maar met deze zin en lees hem hardop voor. "Ik wil dat mijn moeder in dat verpleeghuis verpleegd wordt." Beklemtoon telkens één woord en spreek de overige woorden van de zin zo monotoon mogelijk uit. En hoor de verschillen. Leg je bijvoorbeeld het accent bij ‘ik’, dan snapt iedereen dat je niet iemand anders bedoelt. Zo geeft je de zin een specifieke betekenis. Dat geldt ook voor de andere woorden van de zin. Met ‘dat’ in ‘dat verpleeghuis’ maak je duidelijk dat je geen ander verpleeghuis bedoelt. Wie dit aan de keukentafel gaat uitproberen, begrijpt meteen dat het leggen van een accent niet erg ingewikkeld is. Je kunt er een stemverheffing voor gebruiken of een klein witje laten vallen voor het woord dat een accent moet krijgen. Veel moeilijker is het om de rest van de zin volkomen toonloos – en ondertussen verstaanbaar - op te dreunen. Beginnende presentatoren beheersen deze techniek nog niet en leggen teveel accenten. Daardoor krijg je het gevoel dat er wordt geschreeuwd zonder kennis van zaken en worden je oren moe.

Maartje van Weegen kon spelen met accenten als geen ander. Henny Stoel kon het ook. Er lag grote onverstoorbaarheid in hun zinnen. Heel precies legden ze hun accenten, als wapperende vlaggetjes, zodat je als kijker begreep waar het eigenlijk om draaide. Merel en Dionne moeten nog een beetje aan hun vlaggetjes werken. Hun onverstoorbaarheid komt met de jaren.

 

Andrew Groeneveld is schrijverbedrijfsjournalist en tekstcoach.

www.twitter.com/AndrewGveld

www.andrewgroeneveld.nl

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media en marketingcommunicatie