Bart Kleijn: Lang leve de saaie cover!
28-05-2013 16:16:00 | Hits: 9478 | columnist: Bart Kleijn | Tags:
Covers van tijdschriften staan volop in de aandacht. Op 30 mei is er zelfs De Nationale Coverdag die geheel gewijd is aan deze ‘belangrijkste pagina’ van een magazine. Een dag waarop de  woorden mooi, verrassend, spannend en uniek vaak zullen vallen. Vakgenoten en andere liefhebbers zwaaien elkaar lof toe over zoveel creativiteit en schoonheid. Een warm bad om met elkaar, een dag lang, in te zitten.

Cover onderzoek

Maar als media-onderzoeker heb ik een wat andere visie dan een puur esthetische. Dankzij de vragen van mijn cover-makende klanten, kijk ik met onderzoeks-ogen naar covers. Bijvoorbeeld met behulp van pre-tests of eye-tracking.

Voor onze opdrachtgevers komt de effectiviteit van het medium op de eerste plaats, of het magazine nu in de kiosk ligt of al dan niet gratis op de mat ploft. We onderzoeken bijvoorbeeld de onderdelen van de cover die er voor zorgen dat mensen jouw blad oppakken en openslaan.

En wat blijkt dan steeds weer? Een mooie cover is niet per definitie een effectieve cover. Sterker nog, er zijn verschillende redenen waarom je cover juist niet mooi, verrassend, spannend of uniek moet zijn. Dat heeft te maken met bepaalde wetmatigheden. Sááie regels zelfs. Ik noem er drie.

Herkenbaarheid is cruciaal

Het belang van herkenbaar wordt vaak onderschat. Dat begint al met de zichtbaarheid van het titel logo. Mooi groot coverbeeld dat over het logo valt, verkleint de herkenbaarheid.

Koester daarnaast ook het vaste stramien van het cover-ontwerp. Het we-gaan-het-deze-keer-helemaal-anders-doen-idee is leuk. Voor de makers. Niet per se voor de potentiele lezer die op zoek is naar zijn/haar blaadje.

Makkelijk te scannen

Maak van je cover geen zoekplaatje. Om de lezer te lokken, moet er een logisch verband zijn tussen coverbeeld(en) en –teksten. En gaat het vaak mis. En wie daarbij ook nog eens zijn heil zoekt in grappig bedoelde woordspelingen, bereikt juist het tegenovergestelde van wat en wie hij wil bereiken. De potentiele lezer haakt af.

Het draait om What’s In It For Me

Heb geen koudwatervrees voor tekst op de cover. “Het beeld alléén moet krachtig genoeg zijn”. Toch leert de ervaring dat dit geen recht doet aan de manier waarop mensen met covers omgaan. In één of twee oogslagen bepaalt de potentiele lezer de waarde van het blad. Als er één ankeiler gebruikt wordt, en die spreekt niet aan, pakt hij het niet op. Als vier van de zes ankeilers aanspreken pakt hij het wel op. Bij vijf van de acht ook.

Drie regels die een cover misschien saaier maken, maar wel effectiever. Waarbij het allemaal natuurlijk niet zo zwart-wit is. De VPRO-gids en Linda kunnen zich vast meer permitteren dan andere bladen. Maar bij alle bladen, zowel bij publieksbladen als bij vakbladen en customer magazines, blijkt vaak dat creatief de overhand heeft. Ten koste van effectief.

Begrijp me goed. Ik hou erg van mooie dingen en voel dezelfde bewondering voor mooie, creatieve en originele covers als de vakgenoten. Maar de vraag is of je covers wilt maken die scoren op de Nationale Coverdag, of covers die de lezer het blad in trekken.

 

Volgens mij is die keus snel gemaakt.

 

 

Bart Kleijn is client director bij MediaTest

www.mediatest.nl

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis