Bart Kleijn: Leve content marketing! Maar wat is eigenlijk content?
21-08-2014 07:04:00 | Hits: 5674 | columnist: Bart Kleijn | Tags:

Misschien heeft u het gemist. Want op vakantie. Of juist drukdrukdruk omdat alle anderen op vakantie waren. Maar onlangs bleek uit het Marketingtrendonderzoek 2014 (Adviesbureau Berenschot in samenwerking met zes vakwebsites) dat Social Media zijn verdrongen door Contentmarketing als opkomende marketingtrend. Jeroen Mirck besteedde daar kort geleden aandacht aan op dit platform.

Jeroen schrijft dat bijna de helft van de ondervraagde marketeers het centraal stellen van de klant de belangrijkste opgave in 2014 noemt. Direct daarna volgen content marketing en authenticiteit als de onderwerpen waar de meeste marketeers zich in 2014 op zullen richten. Social Media zakken naar een tiende plaats.

Om te beginnen: het zou toch wel heel erg zijn als marketeers anno 2014 het ‘centraal stellen van de klant’ níet op de eerste plaats zouden zetten. Maar goed, ik zie het maar als een geruststelling dat zij dat wel doen.

Daarnaast ben ik vooral verbaasd over het feit dat de marketeers content marketing nu pas nu in de top drie zetten. Want al in 2008 zei Seth Godin: "content marketing is the only marketing left." En ik ben het daar helemaal mee eens. De kracht van goede relevante content staat buiten kijf. Voorbeelden te over. Denk aan Redbull, IKEA's Small Spaces, ABNAmro, Pepsi Pulse en natuurlijk good old Allerhande.

Maar tegelijkertijd loop ik tegen een probleem aan.

Ik merk namelijk in mijn dagelijkse praktijk (als marktonderzoeker op het gebied van content en communicatiemiddelen) dat er van alles onder content marketing wordt geschaard. Zelfs TV commercials, banners en abri-posters vallen volgens sommigen onder de categorie content marketing. En, eerlijk gezegd, ook definities van goeroes zijn niet erg behulpzaam. Mister content marketing Joe Pulizzi gebruikt bijvoorbeeld de volgende omschrijving: “Contentmarketing is the marketing and business process for creating and distributing valuable and compelling content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action”.

De crux is natuurlijk: wat is “valuable and compelling”? Is een dame op een motorkap content marketing? Is een abriposter met ‘nu nog goedkoper!’ content marketing? Het is voor de klant ongetwijfeld waardevol en overtuigend en leidt vast ook tot actie.

Maar kan iemand mij dan nog uitleggen wat het verschil is tussen content marketing en marketing?

Ik pleit er sterk voor om de redactionele component in de content te blijven benadrukken. Aandacht trekken is één ding. Dat kan met een abri-poster of een dame op de motorkap. Relevante, waardevolle en inhoudelijke informatie overdragen is een ander ding. En dat is het terrein én de kracht van content marketing.

 

Bart Kleijn is Client Director bij MediaTest

www.twitter.com/BartKleijn

www.mediatest.nl

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media en marketingcommunicatie