[Column] Marianne van Soomeren: De funnel op zijn kop
18-01-2019 12:01:00 | Hits: 3937 | columnist: Marianne van Soomeren | Tags:

2018 sloot af met breaking news: het 4F-model vervangt AIDA. Maar is dit wel breaking news? Want of je de marketing funnel nu TOUCH, TELL, SELL noemt of de 4F’s gebruikt. Of REACH, ENGAGE, ACTIVATE, NURTURE of TOP, MID en LOW FUNNEL. Het komt allemaal neer op het good old AIDA-model uit de 19e eeuw.

Tóch is vernieuwing op het funnel front. Speciaal voor Generatie Z, een groep die je anders kan en moet benaderen:


Het vernieuwende is dat er sprake is van een omgekeerde funnel. Uitgaande van één simpele gedachte: maak het Instagrammable! Faciliteer Instagrammable ervaringen die iedereen wil delen en zien. Zo komt de traditioneel laatste fase, dus NURTURE, CARE of AMBASSADOR, direct bovenaan de funnel. Alleen de fans zijn verantwoordelijk voor het bereik. Ofwel AWARENESS, REACH, TOUCH, SEE enzovoort enzovoort. Het merk maakt geen reclame meer, faciliteert alleen mooie Instagram-waardige belevenissen die posts opleveren die nodig zijn voor bereik.

Experience

Een merk dat dit al heel lang in de gaten heeft, is Heineken. Zij hebben met de Heineken Experience een manier gevonden om de buitenlandse toeristen een belevenis te bieden die ze graag delen. Het is een van de grootste toeristen attracties in Amsterdam geworden zonder er echt voor te adverteren.

En wat te denken van Ariana Grande. Zij heeft haar nieuwe album op deze manier gelanceerd, door haar fans de sprookjeswereld van Ariana te laten ervaren. Tony Chocolonely noemt zijn nieuwe fabriek ‘Tony’s Chocolonely Chocolate Circus’ compleet met achtbaan!  

Laten we 2019 beginnen met een goed voornemen: ophouden elke vorm van AIDA vernieuwend te noemen. Echte vernieuwing komt vanuit creativiteit in combinatie met je echt verdiepen in doelgroepen en wat hen bezighoudt.

We wensen jullie allemaal een écht vernieuwend jaar!

---

Marianne van Soomeren is onafhankelijk mediastrateeg. Ze schreef deze column samen met Tobias Vermeiren, Strategy Consultant bij UM.

Laatste 10:

27-11-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: #wetoo
20-09-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: PAS OP: overstekende influencers
31-07-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Back to the 90's
03-07-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Tv en Facebook; zó 2017
28-05-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: De grote schoonmaak
23-04-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Ik ben geen trol!
27-03-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: De referendumval
08-02-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Sociaal onwenselijke chips
18-01-2018 | [Column] Marianne van Soomeren: Goede voornemens
18-12-2017 | [Column] Marianne van Soomeren: Schrale kerst voor de online retail
 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Facebook

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie