[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Apple, Samsung, Toyota
14-08-2014 10:00:00 | Hits: 6814 | columnist: Bart Vijlbrief | Tags:

Apple vs Samsung: and the winner is...

Apple en Samsung vechten elkaar de tent uit om patenten, product claims en wat al niet meer. En ook in hun advertenties zitten ze elkaar vaak flink dwars. Laten we daarom ‘ns twee recente commercials vergelijken: voor de iPhone 5S en voor de Galaxy S5 (what’s in a name?). Kijken wie wint.

Allereerst Apple:

Een mooie en nette film, ik kan niet anders zeggen. Zachte kleurtjes, beetje landschappen, beetje spanning, beetje emotie. Past goed bij het schattige liedje dat er onder zit, sterker nog: het had zo de clip kunnen zijn van zo’n lief singersongwriter-meisje. Het laat keurig zien wat je allemaal kunt doen met je iPhone en kabbelt lekker door. Maar het is een veel te veilige film die de kracht van smartphones in het algemeen laat zien en veel minder de specifieke voordelen van een iPhone belicht. Zo wordt het een doodnormale smartphone waar goeie apps op draaien (die ook gewoon op andere smartphones werken).
 

En zo kennen we Apple toch niet? Apple is juist niet één van de vele; het is een merk waarvoor mensen in de rij gaan liggen. Apple hoort Think Different te zijn, waarmee ze zich destijds als rebelse denkers positioneerden en zich zo afzetten tegen de rest.

Dan Samsung:

Ik vind ‘m leuk en hij is herkenbaar. Hij laat en passant twee echte voordelen zien van Samsung (de batterij gaat heel lang mee én je kunt ’m makkelijk vervangen) en zet daarmee de iPhone te kakken op een functionele en relevante manier. 

1-0 voor Samsung, of is het inmiddels 817-816?

 

Toyota Aygo: Go Fun Yourself, of niet?

Commercials voor auto’s; altijd een glooiende bergweg of een door neon verlichte stad als het om een kittige urban car gaat. Soms, heel soms, als de auto echt bijzonder is, zijn het bijzondere producties, zoals voor de BMW i8.

Maar bij de meeste internationale producties weet je eigenlijk na 10 seconden al niet meer om welke auto het nou eigenlijk gaat. Dat moet anders, dachten ze bij Toyota, want onze Aygo is Fun. De commercial moet Go Fun Yourself uitstralen, want dat is de, overigens echt té-nen-krom-mend slechte, pay off.

Fun met auto’s dus. Hoe doe je dat? Gewoon met een anderhalf jaar oude grap van de bekende Youtube-grappenmaker Rahat.

“Meer dan 8.000.000 views, dus goed”. Waarom zouden we ons best doen er nog iets aan toe te voegen? Nee hoor, we herhalen de grap gewoon met onze Aygo en maken er een commercial van. Uitgekauwd vrolijk liedje eronder en klaar is Kees, appeltje eitje en kat in ’t bakkie. Kunnen we zó in 60 landen uitzenden.

Da’s niet echt Go Fun Yourself, da’s Go Fun by Somebody Else.

 

 

Bart Vijlbrief is strategy director bij Initiative

www.initiative.nl

www.twitter.com/bvijlbri

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media en marketingcommunicatie