[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Guinness, Axe, Verbond van Verzekeraars
21-01-2014 22:36:00 | Hits: 13070 | columnist: Bart Vijlbrief | Tags:

Iedere week laten we een mediabureauprofessional zijn of haar licht schijnen over een set actuele commercials. Deze week nieuwe commercials van  Guiness, Axe en Verbond van Verzekeraars.

 

Guinness

Guinness is zwart bier. Het is niet lekker. Maar wat maakt dat uit als ze ons met andere dingen verwennen? Hun commercials zijn geen commercials; het zijn verhalen, films, monumenten! Een paar maanden geleden schonken ze ons al dit pareltje:

En nu is er de volgende: over een groep oudere mannen die de ellende in Congo achter zich laten door zich stijlvol te kleden en te dansen; vrije geesten in een door oorlog verscheurd land. Een prachtig verhaal dat schitterend in beeld is gebracht:

Met bier heeft het niets meer te maken en dat is misschien maar goed ook, want Guinness is niet lekker. Niet lekker en zwart. Maar misschien dat ik het toch weer ‘ns ga proberen. 

 

Axe

Axe kennen we al jaren als het ondeugendste jongetje van de klas dat als enige een pornoboekje heeft en dat na schooltijd in het fietsenhok aan z’n klasgenootjes laat zien. De boodschap van Axe was jarenlang hetzelfde en ijzersterk in z’n eenvoud: gebruik Axe en je scoort een lekker wijf. Een simpele troostrijke boodschap aan de puistige puber die maar één ding wil: SEX!!

Maar de laatste tijd zoekt Axe het hogerop. Een tijdje geleden kon je zelfs astronaut worden. Een astronaut is het coolste beroep ter wereld, dus met enige moeite kon ik hier nog wel hun oude merkbelofte uit halen. Immers als je met hulp van Axe astronaut was geworden, kon je alle wijven krijgen en SEX!! hebben.

Nu gaat Axe nog een stap verder. Als we Axe gebruiken wordt het vrede op aarde. Een kleine stap voor Axe, een grote stap voor de mensheid zullen we maar zeggen. En dat alles onder het motto Make Love Not War.

Liefde? De liefde bedrijven? Wereldvrede?

Wat kan dat een puber nou schelen? Die wil geen wereldvrede; die wil SEX!!

 

Verbond van Verzekeraars

Leuke commercials werken altijd moeten ze gedacht hebben bij het Verbond van Verzekeraars. Ik hoor het ze gewoon zeggen tijdens de boardmeeting: “Verzekeringen zijn al zo’n stoffig onderwerp, laten we daar een stukje humor tegenover zetten”.

Maar ik wil helemaal geen grappige commercial over waarom ik me moet verzekeren! Het enige dat ik nu namelijk weet over verzekeringen is dat ik jaarlijks honderden euro’s uitgeef aan polissen waar ik bijna nooit aanspraak op maak. De keren dat ik dat wel doe volgt er een hoop gedoe over bonnetjes, eigen risico en krijg je maar een fractie terug van het aanschafbedrag (“Tja, dagwaarde meneer”).

Ik wil dus weten wat er gebeurt als ik me niet verzeker! Afschrikwekkende voorbeelden van afgebrande huizen met dakloze gezinnen, een inbraak waardoor je de rest van je leven zonder inboedel verder moet; dat soort dingen.

Verzekeren doe je omdat je bang bent om wat er kan gebeuren als je niet bent verzekerd. Daarom wil ik bevestiging; ik wil weten waarom ik zoveel geld uitgeef. Ik wil niet lachen.

 

Bart Vijlbrief is strategy director bij Initiative

www.initiative.nl

www.twitter.com/bvijlbri 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media en marketingcommunicatie