[Commercial Review] Bart Vijlbrief: KLM, Nationale Nederlanden, Gamma
20-11-2013 17:17:00 | Hits: 12485 | columnist: Bart Vijlbrief | Tags:

KLM

Hé, een nieuwe commercial voor een bank! Iets met makkelijk internationaal zakendoen, want contactpersonen in alle landen, of zoiets. Nog ‘ns luisteren wat ze nou eigenlijk zeggen.

“We zijn een handelsnatie”.

Yep. VOC en alles.

“Van oudsher sterk gelinkt aan de wereldeconomie. Internationaal zakendoen zit in ons bloed. Daarom komen we Nederlandse ondernemers overal op de wereld tegen. De pioniers, de doorzetters, de veroveraars.”

Ja! Hij Heeft Gewóóónnen De Zilvervloohoohoot!

“Waar ook ter wereld u kanzen ziet, KLM staat voor u klaar”.

Waarom zegt ie nou KanZen?

Hé wacht, het gaat helemaal niet over banken, maar over de KLM!

“Met een wereldwijd netwerk”

Dat mag ik hopen, hoe kom ik anders overal op de wereld?

“Frequente en gunstige vertrektijden, directe vluchten tegen scherpe tarieven.
Punctualiteit, service en comfort. Zodat u recht op uw doel af vliegt, zorgeloos uw bestemming bereikt en succesvol huiswaarts keert”.

Dus eigenlijk gewoon wat elke vliegtuigmaatschappij doet.

“Zorgeloos zakendoen met KLM."

Dus… dat houdt in?

Waar KLM op heel veel vlakken uitblinkt in sympathieke en relevante initiatieven, is dit toch wel een flinke stap terug. Beelden die niets zeggen met een tekst die niets zegt. Het wordt mij nergens duidelijk waarom ik nou voor KLM moet kiezen en niet voor welke andere vliegmaatschappij dan ook. Het lijkt me goed als de afdeling Zakelijk Reizen van KLM even naar de andere kant van de gang loopt en bij de afdeling CRM/Community Management binnenwipt om te kijken hoe je sympathieke en relevante communicatie maakt.

Want dit is weggegooid geld.


Nationale Nederlanden

Tjongejongejongejonge, alwéér een commercial met een ontzettend blije huizenkoper! Ik word daar echt een beetje moe van. En waarom is ie dan zo blij? Omdat hij  dankzij Nationale Nederlanden het huis heeft gekocht? Nee hoor, want ik zie allemaal andere mensen rondlopen die het huis misschien ook wel gaan kopen. Dus Nationale Nederlanden biedt geen garantie op succes.
Is hij dan zo blij omdat hij de Hy-po-theek-toe-zeg-ging van Nationale Nederlanden op zak heeft? Dat moet dan wel iets heel bijzonders zijn.

Wat is die Hy-po-theek-toe-zeg-ging eigenlijk? Geen idee, er glijden 40 dure secondes voorbij waarin niets, maar dan ook niets wordt verteld over wat het product nou eigenlijk is.

Wat uitzoekwerk leert mij: “Nationale-Nederlanden introduceert: de hypotheektoezegging. Vóórdat u op zoek gaat naar uw droomhuis heeft u inzicht in uw financiële mogelijkheden én krijgt een toezegging voor een hypotheek. Zo weet u vooraf wat u maximaal kunt lenen en dat u ook echt een hypotheek bij Nationale-Nederlanden krijgt. Duidelijkheid vooraf met een hypotheektoezegging op zak”.

Dus met een Hypotheektoezegging van Nationale Nederlanden weet je wat je kunt lenen. REVOLUTIE IN HYPOTHEKENLAND! Dé doorbraak die de huizenmarkt weer in beweging krijgt! De eerste hypotheek die mensen wél begrijpen!

Not.

Wat is dit voor propositie? Dit doet toch elke bank? Je gaat toch geen huis kopen zonder dat je weet wat je kunt lenen? Geen wonder dat Nationale Nederlanden in hun commercial niets vertelt over het product; ze hébben namelijk niets te vertellen. Maar wacht even... Waarom maak je dan eigenlijk een commercial?

Weggegooid geld. 

 

Gamma

De Pietendiscussie liep in België niet zo hoog op als in Nederland. Maar nu hebben ze hun eigen hetze over een vrouwonvriendelijke commercial van Gamma. Dat zeg ik: Gamma.

Of moet ik zeggen: schaamteloos gejat? Want zie de clip van Benny Benassi uit 2009.

Of uit eigen Gamma-huis: Je bent zo lekker bezig Freek ook uit 2009.

Maar los daarvan, het is wél eerlijke communicatie. Mannen klussen en mannen houden van lekkere wijven. Dan zetten we dus lekkere wijven in de klusmarkt. Geen speld tussen te krijgen. Ik vind het een verademing, zeker vergeleken met de twee pretentieuze commercials die ik hiervoor  besprak. Maar zeg nou zelf: hij kán niet, toch?

 

Bart Vijlbrief is strategy director bij Initiative

www.initiative.nl

www.twitter.com/bvijlbri 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media en marketingcommunicatie