[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Samsung, Sixt
23-09-2013 15:42:00 | Hits: 13285 | columnist: Bart Vijlbrief | Tags:

Samsung

Inruilacties, die kennen we al: “lever in en krijg korting op…”. 1000 keer eerder gedaan. De enige manier om je daarmee nog te onderscheiden is door een originele en opvallende campagne. En dat is hier gelukt! De ontzettend dikke knipoog naar Tussen Kunst & Kitsch is leuk gevonden en goed uitgewerkt. De acteurs maken het feestje nog groter. Complimenten!

Het enige gevaar dat ik zie is dat de impact van de campagne erg afhankelijk is van de link met Tussen Kunst & Kitsch en ik me afvraag hoeveel mensen dat programma goed genoeg kennen. Met een  gemiddelde kijkdichtheid van bijna 14% hoort het bij de toppers van de Nederlandse televisie, maarrrr… die kijkdichtheid wordt bijna volledig gedragen door de doelgroep 50+. Als we kijken naar de leeftijdsgroep 20-49 dan kijkt daarvan gemiddeld slechts 5% naar Nelleke van der Krogt en haar kunstexperts.

Dat is het enige twijfelpuntje, want nogmaals: goed bedacht en goed uitgevoerd. En dat geldt ook voor het volgende initiatief van Samsung:

Want van dit soort activaties word ik enthousiast: “vind mensen op Facebook die jouw interesses delen”. Dat kunnen mensen zijn die je al kent, maar ook onbekenden. Het is dan aan jou om die onbekenden te leren kennen. Dit is waar sociale media om draaien. Simpel, relevant, en mooi uitgevoerd in een Facebook-app. De link met de Samsung S4 vind ik wat moeilijk te leggen, maar na wat zoeken kom ik de pay off Life Companion tegen. Die positionering vind ik ook sterk; je smartphone is veel méér dan een telefoon, het is je link naar de wereld, je levensmaatje. Een goed en rijk consumer insight dat je met een beetje goede wil ook terug herkent in de invulling van activatie voor de Samsung S4 Like Companion.

Maar daar stop het. En dat is eeuwig zonde. Want je kunt zoveel méér doen met Life Companion; het is misschien wel groot en relevant genoeg om het hele productportfolio van Samsung te ondersteunen. Maar voor nota bene de Samsung S4 Mini is een heel andere doorvertaling in communicatie ontwikkeld. Goed, ik begrijp dat er voor een andere doelgroep is gekozen (vrouwen), maar ook dan kun je toch wel iets verzinnen vanuit het gegeven Life Companion? Nu is er iets opgezet met Doutzen Kroes, fashion, de Grazia, en het thema Conversation Starters. En dat draait dan weer gedeeltelijk binnen Google+.

Kortom: geen centraal thema, geen rode draad en daarmee verworden dit soort activaties tot losse flodders die niet opbouwen tot iets gezamenlijks. Jammer, want ze verdienen beter. Goed vakwerk, maar de architectuur ontbreekt.

 

Sixt

Wat doen we om onze naamsbekendheid te verhogen? Een TV-commercial! Hoe kunnen we die laten opvallen? We doen iets met BN’ers!

Tot nu toe helemaal niks aan de hand. Maar dan de uitvoering. Op papier is de combinatie Jort Kelder en Gerard Joling een gouden greep. Qua karakter liggen ze mijlenver uit elkaar, dus dat levert op papier een scherpe en grappige commercial op. Gerard staat voor goedkoop en Jort voor klasse dus op papier kan daarmee de positionering van Sixt perfect worden ondersteund…

Maar… de potentie van de casting komt niet uit de verf. Het wordt nergens spannend. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de braafste scenes in de commercial terecht zijn gekomen en de leukste takes zijn gesneuveld op de montagetafel. Waarschijnlijk waren die wat te gewaagd volgens de opdrachtgever of zaten ze niet scherp genoeg op de boodschap. Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt als je hier een 35” of 40” versie van zou maken en er wat andere scenes kunnen worden toegevoegd.

Of zou het soms zo’n vervelend mediabureau zijn geweest dat heeft gezegd dat ie best in 30” kan?

 

Bart Vijlbrief is strategy director bij Initiative

www.initiative.nl

www.twitter.com/bvijlbri 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures in media en marketingcommunicatie