[Commercial Review] Bart Vijlbrief: Toyota, KFC, ING
30-05-2013 15:57:00 | Hits: 13505 | columnist: Bart Vijlbrief | Tags:

“RELEVANTIE, RELEVANTIE, RELEVANTIE!”, is het mantra dat door de bureauwereld galmt. Het is niet meer voldoende om leuk te zijn, je communicatie moet gebaseerd zijn op een consumer insight. En dat is precies wat deze drie commercials gemeen hebben; het draait om jou, consument, om wat jij belangrijk vindt.

Om te beginnen met Toyota. Toyota signaleert dat mensen kleinere auto’s best wel handig vinden. Ze zijn goedkoper, verbruiken minder benzine en zijn makkelijker te parkeren. Toyota heeft durven kiezen om slechts één van die voordelen er uit te lichten en daar een leuke commercial van te maken. Want ja, ik vind dit echt een leuke en sympathieke commercial. En belangrijker nog: Toyota biedt ons iets aan; ze komen met een oplossing om in het bezit te komen van zo’n handige kleine auto: de Toyota Op Maat Weken. Het cirkeltje is rond: een consumer insight gekoppeld aan een productaanbod.

KFC weet dat een hamburger van Ronald niet echt vult. Dat klopt natuurlijk best wel; je hebt ‘m nog niet op of je hebt alweer trek, want behalve veel loze calorieën zit er niet zoveel in. En voila: KFC heeft een oplossing: de Boxmaster, want die vult wél. Het cirkeltje is rond.

Dan ING... De bank weet natuurlijk dat Nederlanders sparen en dat niet doen omdat ze het zo leuk vinden, maar omdat ze uiteindelijk iets willen kopen van hun spaargeld. Een waarheid als een koe. ING gaat met een team op pad om spaarders te helpen hun spaardoel te verwezenlijken en doet dat helemaal 2013 nadat ze via Twitter en Facebook hebben gehoord wat die mensen uiteindelijk willen kopen. Tot nu toe gaat alles goed.

Maar dan komt het: wat heeft ING die mensen te bieden? 1000 euro? Een hoge spaarrente? NEE! Niets van dat al. Ze komen langs om een ding te geven waardoor die mensen de godganse dag worden herinnerd aan het feit dat ze hun boot of kapperszaak nog lang niet kunnen kopen, omdat de rente zo vreselijk laag is. Dat is geen oplossing bieden, dat is sadisme!

 

Bart Vijlbrief is strategy director bij Initiative

www.initiative.nl

www.twitter.com/bvijlbri

 

 

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis