[Commercial Review] Jurgen Retra: Staatsloterij, Center Parcs, Calvé Mayo
03-07-2014 11:38:00 | Hits: 5190 | columnist: Jurgen Retra | Tags:

Er bestaat bij mij een grote voorliefde voor campagne-ideeën die vanuit een levensecht inzicht geboren zijn en vervolgens goed zijn omgezet. Als ze dan ook nog eens aanhaken bij het sentiment van de dag, dan ben ik om, onafhankelijk van het feit dat het merk of product bij mij past. Mijn lakmoesproef is dan ook het bekijken van televisiecommercials zonder geluid. De beelden, de boodschap en de situaties zouden ook zonder geluid het idee over moeten kunnen brengen.

 

Staatsloterij

­­­

De reclameblokkken op televisie zijn momenteel grotendeels oranje gekleurd. Juichende mensenmassa’s, zingende BN-ers, allerhande feestelijke kledij en aanverwante zaken, het komt allemaal voorbij. Met het geluid uit zijn al deze boodschappen uitwisselbaar.

De Staatsloterij laat ook de oranje baarden, hoeden, shawls en juichende mensen in verschillende situaties zien. Wat deze mensen echter verbindt komt tot uiting in de laatste scene, waar iemand zich gelukzalig dromend op zijn ‘88-kussen laat zakken. Met “Geloof erin” wordt de hoop op het winnen van zowel de loterij als het wereldkampioenschap direct met elkaar verbonden. De loten voor de Oranjetrekking heb ik niet gekocht, maar ik vind het wel mooi.

 

Center Parcs

Direct aansluitend op het Wereldkampioenschap voetbal volgt de zomervakantie. Naast alle acties, lastminute-aanbiedingen en zich elkaar overschreeuwende vliegtuigmaatschappijen was daar ook ineens Center Parcs met de Sounds like a plan-campagne.

Toen ik de commercial voor het eerst zag, zonder geluid welteverstaan, kreeg ik direct een flashback naar de Old Spice-campagne. Pas op het moment dat aan het eind de vraag gesteld wordt ‘Hoe zou jouw ideale vakantie klinken’, kon ik mij een voorstelling maken van waar de commercial over ging. Het leuke is, dit is ook een actiematige boodschap, maar deze doorbreekt wel alle conventies die in de vakantiemarkt heersen. Fijn en verfrissend binnen al het prijsgeweld.

 

Calvé Mayo

Ben je eenmaal op vakantie, dan maak je foto’s. Daar waar vroeger en masse volledige fotokoffers en videocamera’s meegesleept werden, hebben we nu natuurlijk onze telefoon. Naast vakantiekiekjes is er nog iets waar we dolgraag foto’s van maken (en waar restaurateurs soms hoorndol van worden, maar dat terzijde), namelijk: eten! Of beter gezegd: mooi opgemaakte borden.

De vier vriendinnen in het restaurant krijgen daadwerkelijk zo’n mooi opgemaakt bord en binnen enkele tellen later worden de sociale media overspoeld door de foto’s die de dames van hun bord maken. Een van de foto’s komt bij een thuisgebleven echtgenoot terecht die net een oer-hollandse prak voor zijn kinderen en zichzelf opschept. Zijn finishing touch is een goede klodder Calvé-mayonaise en u raadt het al, op zijn beurt stuurt hij een foto van zijn bord terug.

Natuurlijk laat het einde van de commercial zich raden; de dame in kwestie laat haar mooie bord én vriendinnen in de steek, om zich spoedig huiswaarts te begeven. Bekijk ook deze commercial eens zonder geluid en je zult merken dat het inzicht klopt, dat de beelden een ‘slice of life’ laten zien waarin iedereen zich kan herkennen om vervolgens naar de koelkast te lopen om te kijken of er nog mayonaise op het boodschappenlijstje moet.

 

Jurgen Retra is Relevance Director bij RLVNT

www.twitter.com/jsr1978

www.rlvnt.nl

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

 Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie