[Commercial Review] Machiel Verkuyl: Jumbo, Robijn, KitKat
14-10-2013 21:33:00 | Hits: 11733 | columnist: Machiel Verkuyl | Tags:

Jumbo, daar zeg ik hallo tegen!

De nieuwe commercialserie van Jumbo is er! Lieke en Bas vertellen vanaf de bank over boodschappen doen, schudden zonder enige moeite vier USP’s uit hun mouw. Het stel dat bestaat uit de wakkere en licht gefrustreerde huisvrouw en haar obligaat lullige man ramt er in de korte tijd een groot aantal clichés doorheen.

Rondvragend in mijn omgeving hoor ik twee meningen: mensen die zich volledig in de situatie herkennen en mensen die me aankijken alsof ik ze in de maling neem. Haat en liefde dus. En daarmee is de commercial goed: het raakt een snaar.

Het boodschappenkarretje van Liekes gezin is het volst, dat weet Jumbo ook. Niet gek dus dat ze deze twee stereotypen in al hun passieve agressie op de bank hebben gehesen. Ook wel verfrissend is dat ze het perspectief veranderd hebben en daarmee de winkelvloer achterwege laten. Ook al is het zenden, kun je er qua (online en sociale) activatie niet zo veel mee en ben ik benieuwd hoe ze de promo-druk van de huidige supermarktoorlog er in verwerken. Is dit het antwoord op Lidl’s opmars?

Een kritisch punt is dan wel dat de commercials in het oude format nog steeds op de buis te zien zijn, terwijl de nieuwe serie al loopt. Misschien mocht de nieuwe serie dan toch iets geler? Fijn dat er weer een serie gemaakt wordt, dan hebben we iets om naar uit te kijken. Ikzelf ben er nog niet uit, liefde of haat. Eerst maar eens zien wat die gekke bankzitters voor ons in petto hebben.

 

Robijn doet de was bij... Bram Moskowicz

Zo’n zelfde serie heeft Robijn, met Robijn doet de was bij…. In het laatste exemplaar geeft Robijn het volk wat ze verlangt, de inspiratie voor de invulling van de commercial lijkt zó overgenomen te zijn uit een aflevering van Koefnoen.

Dat series en daarmee merken met een langetermijnvisie werken bewijst Robijn door het winnen van prijzen. Ik ben heel benieuwd naar de bestendigheid van de afzet van Robijn tegen de geïntensiveerde promotionele activiteiten in de categorie. Iets zegt me dat de door de commercials opgebouwde loyaliteit het merk een heel eind brengt, ook nu.

Met grappige zelfspot brengt Bram het wasmiddel aan de man / vrouw. Mede vanwege de aandacht in RTL Boulevard is de spot nu content geworden. De nieuwswaarde is dan misschien dunnetjes, maar wie vaak naar Albert kijkt weet dat dat niet altijd erg is. Het is ironisch genoeg dus juist de schaamteloosheid die hier zorgt voor alle extra (onbetaalde) aandacht. Best slim, eigenlijk.

Als Koefnoen nou de concepturen even doorbelast, scheelt dat weer in de bezuinigingen! Zie het eerder gemaakte item.

 

KITKAT – Have a seat

Van internationaal hoog niveau vind ik de stunt van KitKat om aandacht te vragen voor #androidkitkat. Deze casefilm vliegt in al z’n kleine geluk de wereld over om het simpele idee van KitKat te delen. De actie ligt in het verlengde van andere ludieke acties: onder meer een popup “store for breaks” in Amsterdam en een vending machine met een gouden wikkel op Utrecht CS. Een platte sales-actie - koop & maak kans op - wordt zo toch heel erg KitKat.

Scherp op het merk, simpel en verrassend. Ja, daar kan de doelgroep wel iets mee. En ik ook.

 

 

Machiel Verkuyl is strategy director bij Initiative

www.twitter.com/machiel

www.initiative.nl

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis