[Commercial Review] Marcel Hellemons: Centraal Beheer, Media Markt, Mona
21-05-2013 19:01:00 | Hits: 14435 | columnist: Marcel Hellemons | Tags:
Door Marcel Hellemons, creative director bij Moxie Amsterdam. Ik heb er lang over nagedacht en ik zat er al een tijdje mee. Het is altijd een groot geheim geweest, maar afgelopen week heb ik het mijn ouders verteld en nu mag de hele wereld het weten… Ik heb dit jaar naar het Eurovisie Songfestival gekeken! Zo, dat lucht op. En met mij bleken dit jaar ruim vijf miljoen Nederlanders er open voor uit te komen dat ze met spanning – vaak met Facebook of Twitter in de hand - naar het Songfestival hebben gekeken. Anouk bleek een verademing voor veel Nederlanders tussen alle visuele gimmicks, reuzen, italiaanse maatpakken en Dracula look-a-likes met een iets te krappe onderbroek. Het ingetogen nummer van Anouk verbloemde een beetje het rock chick imago dat aan haar kleeft, maar juist dat imago is iets waar Centraal Beheer graag gebruik van maakt.

Persoonlijk zijn de door Arie Boomsma ‘uitgelekte’ Koninginnedag filmpjes van Anouk aan mij voorbij gegaan, maar een kleine rondvraag op kantoor en een kleine zoektocht op internet toont me dat de filmpjes behoorlijk in het nieuws zijn geweest. Van entertainment programma’s als RTL Boulevard tot aan de Telegraaf en het NOS journaal. De reclame en PR machine heeft goed zijn werk gedaan, want als je de filmpjes nog niet gezien had, dan kreeg je ze wel alsnog te zien toen bekend werd dat het om een viral van Centraal Beheer ging. Ook de executie is noemenswaardig, want de ‘uitgelekte’ party videos, de mooi geschoten ‘morning after’ commercial en het live optreden van Anouk vormen een compleet en afgerond verhaal. Een kniesoor die opmerkt dat er natuurlijk wel wat tijd zat tussen Koninginnedag en het Eurovisie Songfestival.

Bij de vraag aan Anouk wat ze zelf van de hele ophef en de commercial vond vertelde ze: “Eén van mijn dromen is altijd geweest om een keer in een Centraal Beheer Even Apeldoorn bellen commercial te spelen. Zie hier het resultaat.” Bij deze wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken om te vertellen dat het één van mijn dromen is om de wereld rond te reizen en in een commercial voor Playboy te spelen. Nu maar hopen dat er een art director of PR bureau is die dit leest.

De Media Markt, vooral bekend van de kopen-kopen-koopavond en de grootste 3D letters ooit in een TV commercial of advertentie, verruilt de schreeuwerige productcommercials voor een commercial waar je wat langer je aandacht bij moet houden. ‘Gelukkig’ wordt er nog steeds als vanouds geschreeuwd, alleen deze keer door een filiaalmanager met Braveheart ambities. Humor is een terugkerend thema bij de Media Markt als we ook kijken naar de eerdere commercials met Arie Koomen (Loden Leeuw) en de brutale Eddy Zoey, maar echt de juiste humoristische snaar raken blijft uit. Helaas haalt de Media Markt filiaalmanager ook nu niet het niveau van de inmiddels beroemde Albert Heijn filiaalmanager. Wellicht kon een en ander nog filmischer, nog indrukwekkender, nog humoristischer, nog extremer.

Uiteindelijk krijgt de Media Markt toch koude voeten en eindigt de commercial als vanouds  met de bekende productaanbiedingen en de enorme 3D letters. Als reclamebureau maak je graag mooie commercials, met mooie mensen, mooie scripts en mooie muziek. Maar misschien moet je niet iets willen repareren dat niet kapot is. Uiteindelijk gaat het bij Media Markt toch om de korting-korting-korting tijdens de kopen-kopen-koopavond.

Na de commercial met de twee broertjes en het als zure kwark (met klontjes) vermomde Mona toetje komt Friesland Campina nu met de tweede commercial waarin een gezinslid de rest aftroeft om uiteindelijk zelf het hele toetje te verorberen. Er is voor de tweede commercial gekozen om een ander gezin te tonen dan in de eerste, wellicht om de wear-out van het eerdere Limburgse gezin met Mona beker obsessie te vermijden. Gelukkig blijven de opvallende accenten deze keer ook achterwege.

Er valt eigenlijk weinig aan te merken op deze commercial. De commercial is geestig en sympathiek. Er wordt goed geacteerd en vooral de vader van het gezin schrikt heerlijk overdreven op als de vogel weer te leven komt en vanwege het gezicht van het kind aan het einde van de commercial zou je hem toch elke vorm van kattenkwaad vergeven. Er wordt goed gebruik gemaakt van muziek en ook het product – het perfect met rode saus druipende toetje – wordt niet teveel gepusht.

Wellicht nog wel aardig om stil te staan bij het laatste frame, het beeld van de griesmeelpudding en de rode bessensaus. Mona kiest er niet voor om de hele smaakrange te laten zien, maar beperkt zich tot haar meest iconische toetje. Wie kan zich immers niet herinneren dat hij of zij als klein kind, na het eten van de spinazie of spruitjes, verwend werd met dit heerlijke toetje. Waar andere merken een plekje proberen te veroveren met productinnovaties als crème brûlée met strooisuiker, vla met koeienvlekken of kwark met echte stukjes hazelnoot blijkt de inmiddels klassieke griesmeelpudding al sinds 1975 het best verkochte toetje van Mona.
 

 

Marcel Hellemons is creative director bij Moxie Amsterdam

 

 


www.moxieamsterdam.nl

 

 

bannermoxie.jpg

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis