[Commercial Review] Marcel Hellemons: Goudse Kaas - Old Amsterdam
10-09-2013 11:17:00 | Hits: 10710 | columnist: Marcel Hellemons | Tags:
In de Commercial Review wordt wekelijks de meest opvallende, net verschenen commercials besproken. Deze keer wijk ik hier enigszins van af want de recente commercial van de Nederlandse Zuivel Organisatie triggerde mij om ook twee andere kaascommercials te bespreken die naar mijn mening even briljant als dubieus zijn. Als een soort Keuringsdienst van Mediawaarde deze week de vraag Hoe authenthiek is het Nederlandse reclameblokje kaas?


Na de populariteit van biologisch lijkt de consument tegenwoordig steeds meer waarde te hechten aan lokaal geproduceerd voedsel. Ik woon in Amersfoort en sinds een paar jaar help ik mee met de organisatie van een streekmarkt waar elk kwartaal consumenten in aanraking komen met lokale basisproducten en etenswaren. Van cupcakes gemaakt van lokale aardbeien en meel van de lokale molen tot aardappels van de lokale stadsboerderij. Maar één van drukste stands blijft toch wel de kaaskraam.
 

Nederland is dan ook een echt kaasland. Niet alleen eten we het graag, op de boterham, als dessert en bij de borrel, we exporteren het ook in grote hoeveelheden naar het buitenland. Jaarlijks exporteert Nederland meer dan 700 miljoen kilo kaas. De helft daarvan is Gouda Holland en Edam Holland met een waarde van 1,3 miljard euro (cijfers 2010). De populariteit is in het buitenland niet onopgemerkt gebleven en al snel volgden over de grens nep-Edam en nep-Gouda op de markt. Drie jaar terug alweer is bepaald dat alleen kaas, geproduceerd in Nederland, de naam Edam en Gouda mag dragen. Vergelijkbaar met de regelgeving rond Parmaham (Italië) en Fetakaas (Griekenland). Nu drie jaar later is er een commercial om dit ook breed aan de consument uit te dragen.

De commercial van de Nederlandse Zuivel Organisatie over Goudse Kaas toont een boer, met op de achtergrond zijn verontrustend loeiende koeien. Hij vertelt ons dat er in het buitenland ook “Goudse” kaas wordt gemaakt. Maar alleen de kaas met het zegel is natuurlijk de echte Goudse kaas. De boer mist helaas de authenticiteit van een echte Campina boer, maar het maakt de commercial wellicht wel iets dynamischer. Nou had ik de twijfelachtige authenticiteit van de boer vergeven als de commercial niet was geëindigd met de tenenkrommende stereotiepe camping-Italianen. Van de geuitte “Perfetto!” straalt geen druppel geloofwaardigheid uit. Gelukkig kunnen we wel altijd vertrouwen op het kwalitatieve kaasproduct – mits voorzien van het zegel uiteraard!

Nu we het dan toch over kaas hebben, zou ik toch graag nog even stil willen staan bij een tweetal commercials die niet sinds deze week pas op tv zijn, maar die vanuit de ene kant steengoed zijn, maar vanuit de andere kant ook weer erg dubieus. Welke kaas ik bedoel? Old Amsterdam, natuurlijk.

Wie heeft de commercial niet gezien, met de zwart wit beelden van Amsterdam van zo’n 100 jaar oud geleden. Je ziet oude karren en winkelramen met het Old Amsterdam logo. Je krijgt spontaan zin er op uit te gaan na de woorden van Kris de Bruyne: Je kan er langs de grachten lopen, dat zou je eigenlijk wel eens moeten doen. Sfeervol, authentiek en ik krijg meteen zin in een lekker stukje kaas. Geweldig!

Maar wat is er dan dubieus aan? Laten we met de muziek beginnen. Er is behoorlijk wat gehusseld met de originele tekst. In het oorspronkelijke nummer wordt namelijk gezongen Je kan er naar Van Gogh gaan kijken, dat zou je eigenlijk wel eens moeten doen. Ok, ok, creatieve vrijheid zullen we maar zeggen. De vrijheid om de oude beelden van Amsterdam aan te passen om de perceptie te geven dat de kaas al 100 jaar bestaat en dat deze in Amsterdam wordt geproduceerd is wellicht wat twijfelachtiger. De kaas is pas in 1985 op de markt gebracht en wordt door het in Huizen gevestigde Westland in Hoogeveen geproduceerd.

Afgelopen maand werd – na 13 jaar - de nieuwe commercial voor Old Amsterdam uitgezonden met het thema: karakter. Wat mij betreft één van de mooiste commercials die ik de laatste tijd heb gezien die perfect de overeenkomst laat zien tussen karaktervolle mensen, een karaktervolle stad en een karaktervolle kaas. De commercial is bijna pure poëzie.

Waar in de oorspronkelijke commercial de Antwerpse zanger Kris de Bruyne zong over Amsterdam moeten ze gedacht hebben, laten we nu wel een echte Nederlander gebruiken. De keuze voor het nummer van de Nederlandse zanger en tekstschrijver Stef Bos is dan ook perfect... behalve dan wellicht dat juist dit nummer weer over Antwerpen gaat.

 

Marcel Hellemons is creative director bij Moxie Amsterdam

 

 


www.moxieamsterdam.nl

 

 

bannermoxie.jpg

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie