[Commercial Review] Marcel Hellemons: Kornuit, Jumbo, NK Tegenwindfietsen
13-11-2013 15:25:00 | Hits: 12251 | columnist: Marcel Hellemons | Tags:
Je hebt zo van die klassieke beelden in commercials... de windmolens in spotjes voor energiemaatschappijen om mensen toch een goed, groen gevoel te geven, de platte prijsaanbiedingen van de supermarkten, om de kijker een goed gevoel in de portemonnee te geven en beelden van brouwerijen, hop en grote ketels vol goudblond bier om met name de mannelijke kijker een dorstig gevoel te geven. Al die elementen zijn ook deze keer terug te vinden in de commercials, maar dan toch ook weer net even anders.

 

Kornuit

Grolsch wil graag haar gebruikersgroep verbreden en richt zich met de nieuwe commercial en het nieuwe biertje Kornuit op de twintigplusser die graag gaat stappen met vrienden.

De commercial begint in alle opzichten klassiek. We horen dezelfde klassieke ‘vakmanschap is meesterschap’ tune als de commercial uit de jaren 70 (voor mijn tijd, maar toch herkenbaar), een molen, in slow motion vallend hop, een fietser door een boerenlandschap. Een getatoeëerdearm die door het hop maalt is de eerste hint, al snel opgevolgd door een opspringend skateboard en stevige rock-klanken. Dan weet je, dit is niet je gebruikelijke bierreclame. Geen gezette Bourgondiërs die graag vertellen over de historie van het merk, maar jonge stoere gasten die vol overgave en met de nodige lol in het werk maar één ding willen: het perfecte biertje brouwen.

Dat geen hond gelooft dat deze gladgestyle jongens met paardenstaartjes en hippe baarden echt degenen zijn die het biertje brouwen zullen we gewoon door de vingers zien. De commercial voelt goed, spreekt aan en daar gaat het toch om.
 

 

Jumbo

Wie op twitter zoekt naar ‘jumbo reclame’ komt vooral een groeiende ergernis tegen over de slogan ‘Hallo Jumbo!’. Het liefst lijken mensen hun afstandsbediening dwars door de tv te willen gooien als ze het horen na de zoveelste geopende c.q. overgenomen winkel in Nederland. Tijd voor wat nieuws dus! De focus van alle commercials tot nu toe ligt steeds op het laden van Jumbo en Laagsteprijsgarantie, alhoewel Jumbo toch nog niet helemaal klaar lijkt te zijn om het irritante “Hallo” zinnetje van zich af te schudden.

Als we de dubbele introductiespotjes waarbij het stel op de bank zit even voor het gemak als één commercial zien dan is dit inmiddels het derde spotje van Jumbo met het stereotiepe gezin met twee kinderen (één jongen, één meisje), waarvan de man altijd de huwelijksdatum vergeet en de vrouw altijd de boodschappen haalt. Waar de vorige commercial met de obsessie over bananen inclusief de stokoude uitglij-over-een-bananenschil-grap werkelijk te stompzinnig voor woorden was komt het gromberengedrag van de cynische man (acteur Frank Lammers voor iedereen zich ook steeds afvroeg waar je die man toch van kende) dit keer naar mijn mening een stuk beter uit de verf. De meningen zijn erg verdeeld op Twitter, van kritiek op de verspilling van hagelslag en meisjes die tot over de oren verliefd zijn op de jongen uit het gezin tot op zijn zachtst gezegd ‘afkeurende berichten’ van met name communicatie vakgenoten.  

Ikzelf hoop dat ze het mopperende gromberengedrag van Frank Lammers verder blijven uitwerken in de komende commercials. Mocht de basisboodschap ‘Laagsteprijsgarantie’ blijven dan vraag ik me wel af hoeveel rek er nog in dit gezinnen-concept zit om het interessant te houden. Maar laten we in ieder geval hopen dat we voorlopig geen ‘Hallo Jumbo!’ meer hoeven horen.

 

 

NK Tegenwindfietsen

De wedstrijd waar je je sinds de middelbare school al op heb voorbereid. Wie inmiddels de fiets verruild heeft voor een auto kan beter thuis blijven. Dit wordt een race voor de échte Hollandse die-hards. De commercial toont de grauwe beelden van de Oosterscheldekering alsof de Hel van 63 wordt voorspeld. Of het NK Tegenwindfietsen voor Eneco en Gazelle hetzelfde gaat doen als de door het reclamebureau eerder bedachte Unox Nieuwjaarsduik moeten we nog afwachten. Voorlopig haal ik mijn boodschappen nog lekker relaxed met de auto en volg ik vanaf de waterkant hoeveel Nederlanders zich deze keer weer voor het marketingkarretje laten spannen.

 

 

 

Marcel Hellemons is creative director bij Moxie Amsterdam

 

 


www.moxieamsterdam.nl

www.twitter.com/marcelmoxie

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie