[Commercial Review] Marcel Hellemons: New York Pizza, Optimel en Maag Lever Darm Stichting
11-04-2014 09:54:00 | Hits: 6724 | columnist: Marcel Hellemons | Tags:
De commercial review is deze week een bijzondere. Graag presenteer ik u namelijk een drietal opvallende gangen. Het voorafje laten we even zitten, we duiken meteen in het hoofdgerecht!

 

New York Pizza - Crashtest

Pizza! De ronde gemakkelijke maaltijd in de vierkante doos. Zoals we inmiddels gewend zijn van New York Pizza zoeken zij wederom de grens op van goede smaak (en dan doel ik niet op de truffelpizza aan het eind). Na één van de eerste uitingen in 1997 van halfnaakte vrouwen met pizzadozen en de tekst de lekkerste dozen van Nederland gratis thuisbezorgd volgde een aantal geslaagde en minder geslaagde parodie commercials op New Yorkse gangsterfilms en met ‘Rollergirl’ zelfs een klein uitstapje naar Amerikaanse porno. Na de focus op damn tasty, damn cheap lijkt de focus nu te liggen op de wijze waarop een pizza wordt bezorgd. Dat de bezorger volledig in de kreukels ligt, lijkt de Nederlandse pizzagigant niet te boeien, als de pizza er maar goed uit ziet! Nadat er wederom klachten binnenkwamen bij de Reclame Code Commissie reageerde eigenaar Philippe Vorst: “Bij New York Pizza nemen wij de veiligheid van onze medewerkers juist uitermate serieus. Hier doen wij alles aan middels interne trainingen en campagnes, richtlijnen voor koeriers en goed personeelsmanagement.” Toch denk ik dat menig student zich nog even achter de oren krabt voordat hij solliciteert voor een baantje als pizzabezorger. Dat de commercial iets teweegbrengt bij het publiek is wel duidelijk, want na de klachten is er inmiddels ook een Gouden Loekie nominatie binnengekomen

 

Optimel - Toetjestoeter

HONK!! Tijd voor het toetje! De eerste keer dat ik deze commercial zag begreep ik hem niet zo goed. Ik begrijp de woordgrap met toeter en toetje, maar waarom de hel ineens los breekt en het kind dan een toetje krijgt kwam voor mij als een pingpongbal uit de lucht vallen. Maar na enige overpeinzing besef ik dat ik als volwassen reclamemaker inmiddels zo beïnvloed ben door reclames dat toetjes voor mij inmiddels synoniem staan voor rust, even genieten, zacht, een echte verwennerij. Maar als kind zag ik het toetje wel als wat anders. Eindelijk mocht ik spelen met mijn eten! Stroopgezichtjes maken in de pap of zelf vlaflip maken en dan cirkels draaien met mijn lepel. En het is dat gevoel van ‘een fantasierijk feestje’ wat men hier tracht over te brengen. Ik adviseer alleen om in hemelsnaam niet daadwerkelijk die toeter in productie te nemen, want ik verwacht dat menig ouder het toetje zal gaan overslaan als het kind al bij het voorgerecht luid gaat zitten toeteren aan tafel.

 

Maag Lever Darm Stichting - Je poep wil je wat vertellen

Na al dat fastfood en de fabriekstoetjes laat de laatste gang naar het toilet vaak niet lang op zich wachten. In deze commercial worden we in anderhalve minuut meegenomen op een avontuurlijke reis met een lopende drol. Het is noemenswaardig dat de bruine held in dit verhaal op een dergelijke filmische, bijna emotionele wijze in beeld is gebracht, zodanig dat je bijna zou gaan meeleven met de ups and vooral downs van deze drol. Alles blijkt één grote aanloop te zijn tot de clue: als je de 50 bent gepasseerd dan is het belangrijk regelmatig het product van je toiletbezoek te bestuderen. Ik denk dat er een goede keuze is gemaakt om humor te gebruiken als vehikel om een lastig onderwerp bespreekbaar te maken. Diezelfde balans vind je ook terug in de website, waar grappige tekeningen worden aangevuld met serieuze teksten.

 

 

Marcel Hellemons is creative director bij Moxie Amsterdam

 

 


www.moxieamsterdam.nl

www.twitter.com/marcelmoxie