[Commercial Review] Marcel Hellemons: Robijn, Coca-Cola, Centraal Beheer
07-08-2014 09:20:00 | Hits: 5515 | columnist: Marcel Hellemons | Tags:

Veel merken zijn nog heel erg zoekende naar een continue, effectieve manier van communiceren. Sommige hebben hun identiteit goed in de vingers en weten steeds weer te verrassen met opvallende wendingen of actuele inhakers vanuit dezelfde strategie.

 

Robijn doet de was bij Chantal Jansen

Met “Robijn doet de was bij” heeft Robijn een sterke, opvallende serie ontwikkeld. De ene keer zeer gevat – zoals de zwarte commercial met Jules Deelder van vier jaar geleden - de andere keer wat zwakker zoals de klein en krachtig variant met Sonja Bakker. Deze keer is het de beurt aan Chantal Janzen – in 2012 verkozen door Fabulous Mama tot mama of the year. Het hele gezinnetje komt dan ook aan bod in de commercial, want met een groot gezin heb je natuurlijk ook flinke wassen te draaien. De productkeuze voor Robijn Zwitsal en de weemoedige jeugdherinneringen voelt als een wat minder sterke match deze keer, maar in een hele serie kan niet elk filmpje de beste zijn natuurlijk. De quote dat Chantal thuis toch ook "gewoon de wasvrouw is" zal bij veel vrouwen wellicht wat tenen doen krommen. Dat ze aan het einde aan haar eigen zoon toevoegt dat ze ook de lekkerste moeder is doet vermoeden dat Ruud de Wild’s milf van het jaar verkiezing wellicht toch de basis voor het idee van deze commercial was.

 

Coca-Cola

Het zal vast aan mij liggen, maar ik begrijp het niet. Wat bezielt mensen om op jacht te gaan naar een blikje of flesje cola met hun eigen naam erop? Bewaren ze hun lege blikje dan ook in een kast om tevoorschijn te halen wanneer vrienden langskomen? Wanneer in de bioscoop een scherm vol namen opduikt en de ene naam na de andere naar voren komt hoor ik iemand achter me zeggen “ok, een heleboel namen, nu weet ik het wel”. Misschien zijn wij Nederlanders toch te nuchter voor zoiets of misschien ben ik en die persoon achter mij in de bioscoop één van de weinigen die niet direct op jacht gaan naar een verpakking met onze naam erop.

De commercial toont als vanouds de lachende dansende mensen die cola drinken. Deze keer is de hoofdrol weggelegd voor een schattig hondje die op zoek is naar zijn naam. In een eerdere review heb ik al mijn zwak aangegeven voor commercials met schattige honden of katten en ook deze keer geeft de commercial me een vrolijk gevoel en het bekende aww-moment. Een prima vrolijke commercial dus, ook al ga ik niet direct op zoek naar een blikje met mijn naam. Hoe dan ook, Coca-Cola Zero drink ik toch wel.

 

Centraal Beheer

Ook Centraal Beheer heeft een doorlopende serie commercials. Deze keer alweer de 56ste! De eerste keer dat ik deze commercial zag dacht ik – wat een vreemde commercial voor Volkswagen dat ze ongelukken in het verkeer laten zien. Gelukkig werd me door alle vreemde, stereotype passanten al snel duidelijk dat dit toch om iets anders ging. Na de Eurovisie inhaker speelt deze commercial in rond de nieuwsberichten van zelfrijdende auto’s. Dat zet je als kijker direct op het verkeerde been (mits je de Centraal Beheer weggever in de eerste seconde hebt gemist). De andere weggebruikers lijken nog niet klaar te zijn voor zo’n auto en de auto trekt dan ook zoveel aandacht dat de ongelukken zich opstapelen. Waar de eerdere commercials een opbouw toonden naar de echte grap op het einde, is deze keer gekozen voor een iets subtielere knipoog waarbij beelden van een serieuze autocommercial worden afgewisseld met slapstick-achtige stunts. Misschien niet de beste commercial uit de lange rij, maar het is wel een mooie actuele inhaker op de ambivalente angst en fascinatie voor technologie. En Centraal Beheer is er klaar voor.

 

 

Marcel Hellemons is creative director bij Moxie Amsterdam

 

 


www.moxieamsterdam.nl

www.twitter.com/marcelmoxie

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media en marketingcommunicatie