[Commercial Review] Marcel Hellemons: Team Sky & Jaguar, Feyenoord, Eye Wish
17-07-2014 08:20:00 | Hits: 7480 | columnist: Marcel Hellemons | Tags:

Chris Froome, Team Sky and Jaguar:

Cycling Under The Sea

Het Engelse ProCycling team Team Sky wordt sinds 2010 gesponsord door Jaguar. Als sponsor leveren zij de supportwagens tijdens ritten als de Tour de France. Als PR stunt fietst voormalig Tour de France winnaar Chris Froome in deze video vijftig kilometer van Engeland door de Eurotunnel naar Frankrijk. De video is prachtig geschoten in filmisch 21:9 en de mix van slowmo, fast track, dolly zoom en andere camera effecten zorgen voor een spannend gevoel binnen het korte tijdsbestek van twee minuten. De woorden van Froome “this could be a really really cool stage of a race” bevestigt de coolness factor van deze video.

Een kniesoor kan zeggen dat de Jaguars niet echt tot hun recht komen. Behalve de beginshots waarin de auto’s rustig voorbij rijden en zelfs een “it’s good to be bad” Jaguar billboard voorbijkomt, staan de auto’s veelal stil. Maar zoals het een goede sponsor betaamt, moet vooral de sporter en het team centraal staan. Het is hun sportiviteit en uithoudingsvermogen die positief afstralen op het merk. En dat is met deze stunt zeker gelukt.

 

Laat je horen voor het nieuwe Feyenoord shirt

Van wielrennen naar een andere tak van sport: voetbal. Ter introductie van het nieuwe shirt van Feyenoord is een actie bedacht waarbij een grote box vol shirts werd geplaatst bij Rotterdam Centraal. Middels een Singstar-achtige applicatie konden fans het populaire Feyenoord lied “You’ll never walk alone” zingen. Haalden ze genoeg punten, dan kregen ze een gratis shirt. Uiteraard kon Lee Towers’ gouden microfoon niet ontbreken om het plaatje compleet te maken. All-in-all een mooie, simpele en sympathieke actie wat je ook terug ziet in de reacties onder de video. Als virale video weet de video me niet echt te pakken, maar daar moet je net als de geëmotioneerde man in het filmpje wellicht een échte Feyenoord fan voor zijn. Stiekem had ik wel gehoopt dat Lee Towers die dag ‘toevallig’ ook de trein had genomen, maar als middel om fans te vertellen dat het nieuwe thuisshirt te bestellen is, is dit zeker een sympathieke actie en film.

 

Eye Wish – Meer oog voor jou

De nieuwe film van Eye Wish Opticiens toont een pessimistisch in zichzelf pratende man die zich al wandelend door de stad realiseert dat alles in de wereld alsmaar sneller en slimmer moet. Persoonlijke aandacht wordt daarbij steeds schaarser. We zien geen gestunt met prijzen, maar een opticien die – wanneer andere winkels sluiten – voor mij nog open is om alle aandacht aan mij te schenken. Zo’n boodschap schept verwachtingen en daarom maar meteen een kijkje genomen op de website www.eyewish.nl. “Allebei een merkmontuur gratis of 50% korting als u alleen komt!” wordt mij direct in kapitalen toegeschreeuwd. En ook als ik een zonnebril nodig heb, heb ik hem morgen al in huis! Soms zo slecht nog niet die snelle samenleving. Laat ik proberen een afspraak te maken buiten kantooruren, zodat ik er echt de tijd voor kan nemen. Eye Wish blijkt echter net als zoveel winkel om 18:00 de deuren te sluiten (uitgezonderd natuurlijk koopavonden) en een afspraak maken kan veelal tot 17:00 uur. Het onderscheidende vermogen van Eye Wish dat mij in de commercial wordt voorgeschoteld voelt al snel als een loze belofte.

 

 

Marcel Hellemons is creative director bij Moxie Amsterdam

 

 


www.moxieamsterdam.nl

www.twitter.com/marcelmoxie

 

 

 

Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media en marketingcommunicatie