[Commercial Review] Marcel Hellemons - Travelbird, C1000, Amando
25-06-2013 15:10:00 | Hits: 13649 | columnist: Marcel Hellemons | Tags:
De zomer is officieel begonnen en hoe kan het ook anders dan dat de ene stortregen na de andere over ons land trekt. Toch krijgen wij Nederlanders de zomer in onze bol en dat betekent dan ook – op vakantie!

Nederland kent inmiddels een nieuwe vakantieaanbieder genaamd Travelbird. De creatieven achter deze commercial moeten tijdens een bezoekje aan een van de vele coffeeshops van Amsterdam hebben gedacht: hoe vallen we met een reisaanbieder op tussen al die uitgekauwde beelden van witte stranden, palmbomen en luxe hotelkamers?

Het resultaat is een soort liefdesbaby tussen het werk van Terry Gilliam (Monty Python) en Alan Aldridge (verantwoordelijk voor de psychedelische grafische ontwerpen rond de Beatles). Onze dove medemens krijgt de indruk dat tegenwoordig ook paddo’s worden gepromoot middels tv commercials maar gelukkig hebben de meesten van ons nog een voice-over die enige logica aanbrengt tijdens deze magische, mysterieuze tour.

Het is gedurfd om zo’n opvallende stijl te kiezen als merkidentiteit en ik was dan ook erg benieuwd hoe zich dat doorvertaalde naar de website. Helaas is de website van Travelbird nog saaier en inspiratielozer dan menig andere vakantiesite als Expedia of Vakantieveilingen.nl. Een gemiste kans.

Maar niet iedereen gaat op vakantie. De recessie is nog steeds voelbaar en veel Nederlanders kiezen ervoor om in ons kikkerlandje te blijven. Lekker in de tuin, biertje erbij en natuurlijk de barbecue!

C1000 is er als de kippen bij met de zomeraanbiedingen voor de barbecue. Ook nu duiken Jack Wouterse en Cas Jansen weer op. Geen dialoog deze keer, maar een aaneenschakeling van Buurman&Buurman-achtige scenes waarin van alles misgaat, begeleid door de gezellige melodieën van André Hazes. De scenes zijn echter zo overgeacteerd dat het nooit echt geloofwaardig of grappig wordt.

Met name de klassieke caravan grap aan het einde van de commercial, waarbij de rookwolken uit de deur en het raam komen gaf me flashbacks naar de wekelijkse avonturen van Bassie en Adriaan. Allememaggie’s! Zo hou ik toch nog een goed gevoel over aan deze commercial. Nu alleen de zon nog!

Iemand die wel even genoeg zon heeft gezien, is de man in de nieuwe Amando commercial. Al zwoegend met een - kilometerslange? - brandslang struint hij door de Mojave woestijn. Ontbloot bovenlijf, sixpack, baardje en stoere blik. Een beeld wat we al vaker hebben gezien in reclames voor mannengeuren.

Het moment dat de muziek abrupt stopt en de man al rommelend in de betonmolen zichzelf schoondraait is een moment van heerlijke Nederlandse nuchterheid. De commercial is een soort parodie op het genre en valt daardoor op. Dat we geen uitgebreide productvoordelen in beeld krijgen, is niet erg. In twintig seconden overtuigt Amando ons dat ze face & body care bieden voor de stoere doch nuchtere Nederlandse man. Wat wil je als man nog meer weten?

 

Marcel Hellemons is creative director bij Moxie Amsterdam

 

 


www.moxieamsterdam.nl

 

 

bannermoxie.jpg

 

 

 

 Volg het Nederlands MediaNetwerk op Twitter

Word lid van de Nederlands MediaNetwerk Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie. Job postings gratis