[Commercial Review] Marcel Hellemons: Van Gils, Vifit, Gouda Holland Kaas
06-06-2014 18:40:00 | Hits: 5766 | columnist: Marcel Hellemons | Tags:

Storytelling lijkt steeds belangrijker te worden in reclameland en we laten ons niet meer beperken tot de bekende 30 seconden. Maar als je dan toch de tijd wilt nemen om je verhaal te vertellen - om een gevoel over te brengen - dan moet je er wel goed op letten dat je direct de aandacht pakt én deze vast weet te houden. Deze keer drie uiteenlopende verhalen.

Van Gils - A world's first: Kevin Richardson playing football with wild lions

Wilde leeuwen, een maatpak en voetbal, dat moeten wel spannende beelden opleveren! Maar aan het einde van de bijna drie minuten durende video voel ik toch enige teleurstelling. Tuurlijk, de leeuwen zijn machtig mooie beesten en de relatie die Kevin Richardson de afgelopen zestien jaar heeft opgebouwd met de leeuwen is bijzonder te noemen. Maar het geknuffel met de leeuwen, het uitvoerige verhaal over de bescherming van de dieren en het Zuid-Afrikaanse accent geven eerder de indruk van een Wereld Natuur Fonds filmpje dan dat ik ga brullen als een leeuw met het echte Oranje voetbalgevoel. Het maatpak moet de verbindende factor zijn tussen de sponsoring van de KNVB en het leeuwenpark. Richardson probeert een punt te maken met teksten als 'this is a goal we have to make', maar de dubbelzinnigheid maakt het eigenlijk onduidelijk wat het verhaal me als primaire boodschap wil vertellen. Voel ik me als een voetbalspeler met een kostuum van Van Gils? Moet ik geld overmaken naar een stichting ter bescherming van Afrikaanse leeuwen? Of is het de bedoeling dat de oranje leeuw in me wakker wordt? Bij mij persoonlijk lijkt geen van de drie boodschappen echt te beklijven. De veertig seconden versie op de website van Van Gils legt daarentegen veel sterker het verband tussen de leeuw, voetbal en het gevoel dat een Van Gils kostuum je geeft. Less is more in dit geval.

Vifit - Sexy Anna test focus studenten

Sex sells. Maar dat is niet echt de eerste gedachte die ik heb als ik denk aan Friesland Campina. De afgelopen jaren is daar toch vooral een beeld van koeien, Nederlandse weilanden boeren gecreëerd. Maar als je studenten wilt bereiken middels een viraal filmpje, dan moet je de grenzen opzoeken. In dit filmpje probeert een meisje als een ervaren stripper de aandacht van een jongen te krijgen midden in een bibliotheek. Het overduidelijk in beeld geplaatste pak Vifit en de enigszins geacteerde indruk van de scholieren mogen de pret niet drukken. Uiteindelijk wordt je verleidt naar de website te gaan en middels simpele testjes met psychedelische beelden wordt je concentratie getest. De combinatie van het filmpje, de psychedelisch vormgegeven testjes en de verder strakke vormgeving van Vifit geven een wat rommelig gevoel aan de campagne, maar de sexy video en simpele testjes zullen de studenten met het korte concentratievermogen van tegenwoordig vast aanspreken. Imitatie schijnt het grootste compliment te zijn en inmiddels is er ook een Conchita Wurst parodie op dit filmpje verschenen.

Gouda Holland Kaas met Robert Kranenborg

Imitatie speelt ook een rol bij Gouda Holland kaas. Voor de volgende vier items over Gouda Holland Kaas moet je wel even de tijd nemen, want ze duren vier minuten per item. Heb je zoveel woorden nodig om een blokje kaas toe te lichten? En kun je dat interessant houden? Jazeker! Met overtuigend enthousiasme reist chefkok Robert Kranenborg in een Nederlandse DAF met een Nederlandse kaas op de hoedenplank naar het land van de Champagne, de Ardennerham, de Balsamico azijn en de Gouda Holland kaas voor vier mini-culinaire reizen. Eerder schreef ik ook al over het keurmerk van Goudse Kaas. Deze keer hebben de filmpjes gelukkig meer passende authenticiteit dan de commercial van destijds.

Marcel Hellemons is creative director bij Moxie Amsterdam

Vacatures en stages in media en marketingcommunicatie