[Commercial Review] Marcel Hellemons: Vodafone, TomTom, Diks Autoverhuur
04-09-2014 11:31:00 | Hits: 3861 | columnist: Marcel Hellemons | Tags:

Iedereen kent de term 'sex sells', maar humor kan in reclames net zo impactvol zijn. Als je dan ook nog de juiste combinatie van sex en humor weet te combineren dan heb je goud in handen. In deze commercial review een man die zichzelf erg sexy vindt, slowmotion borsten in een strapless bh en soppende meisjes. 

Vodafone Goldielocks

In de nieuwste commercial van Vodafone uit de reeks 'was alles maar zo snel als Vodafone 4G' zien we een man die een haarmiddel uitprobeert en na enkele seconden direct een volle bos blond haar heeft. Op zich best geestig, niet hilarisch. Maar door steeds met een andere humoristische twist lading te geven aan de boodschap dat Vodafone supersnel 4G heeft is de boodschap bij mij inmiddels goed tussen de oren gekomen. Ik moet zelfs toegeven dat ik recent ben overgestapt op Vodafone 4G dus wat dat betreft missie geslaagd! De tag-on kan niet zonder de hoofdcommercial maar laat me in tegenstelling tot de hoofdcommercial wel elke keer zacht grinniken als ik de vreselijk foute bekkentrekkerij van de man aanschouw om er vervolgens achter te komen dat hij selfies aan het maken is. Dat het om een Huawei nogwat nogwat gaat doet er eigenlijk niet meer toe. Vodafone heeft schijnbaar goede telefoons, snel internet en leuke aanbiedingen.

 

TomTom - Alexandria Morgan runs strapless

TomTom brengt een commercial waar menig man wellicht de details aan het einde ook niet helemaal meekrijgt. We zien de sexy Alexandria Morgan die met met een strapless bh over het strand rent. Even wordt je als man op het verkeerde been gezet en denk je dat Nike een nieuw soort sport bh op de markt brengt. Maar als ik vervolgens dertig seconden naar langzaam op en neer springende borsten zit te kijken denk ik bij mezelf 'Iemand moet toch gedacht hebben dat vrouwen hier commentaar op gaan hebben? Dit is zo'n typische reclame voor vrouwen, gemaakt door een man'. Vervolgens ben ik even lost als het gaat over een chest strap en dan begrijp ik het. Het gaat om een sporthorloge dat de hartslag meet door een ingebouwde sensor en probeert hiermee de concurrentie aan te gaan met sporthorloges als de Nike+ Sportwatch die wel een aparte borstband nodig heeft om je hartslag te kunnen meten. Ik verbaas me als ik zie dat TomTom het merk achter het horloge is. Maken zij ook andere dingen dan navigatiesystemen? Als ik me vervolgens besef dat de techniek in de Nike+ Sportwatch dan ook weer gerealiseerd wordt door TomTom is mijn verwarring compleet. Maar wellicht zijn het nog steeds de slow motion beelden die mijn concentratievermogen aantasten. 

 

Chicks love Diks… Autoverhuur

De commercial van TomTom komt me vrij plat over. Maar soms kun je plat ook weer zo ver doorvoeren dat het hilarisch wordt. Er zijn maar weinig adverteerders die zo de draak durven steken met hun eigen naam als Diks Autoverhuur. In lijn met de slecht geacteerde lokale commercials uit Amerika zien we hier de familie Diks van Diks Autoverhuur aan het woord. Eigenlijk wil ik niet verklappen wat er allemaal gebeurt, bekijk dat zelf maar! Chapeau voor de jongens die dit in elkaar hebben gezet, want het filmpje pakt me, het heeft een duidelijk verhaal rond de USPs van het bedrijf en is tegelijk zo heerlijk over de top dat het filmpje inmiddels als een lopend vuurtje het internet over gaat. Ik kan niet anders beamen dan 'I love Diks!'. Mag ik nu ook zo'n t-shirt?